assalamualaikum...
Ustaz !,
Apakah pandangan dari 4 tokoh imam besar terhadap penerimaan dan penggunaan hadith mursal di dalam mengistinbat hukum dalam Islam?.
Bagaimana pula dengan penadapat Imam Nawawi dalam hal ini?
Terima Kasih.
Wassalam
Sumber Rujukan Islam Anda..
assalamualaikum...
Ustaz !,
Apakah pandangan dari 4 tokoh imam besar terhadap penerimaan dan penggunaan hadith mursal di dalam mengistinbat hukum dalam Islam?.
Bagaimana pula dengan penadapat Imam Nawawi dalam hal ini?
Terima Kasih.
Wassalam
æÚáíßã ÇáÓáÇã æ ÑÍãÉ Çááå æÈÑßÇÊåã
{ ÈÓã Çááå ÇáÑÍãä ÇáÑÍíã }
(( ÑÈ ÅÔÑÍ áí ÕÏÑí æ íÓÑáí ÃãÑí æÃÍáá ÚÞÏÉ ãä áÓÇäí íÝÞåæÇ Þæáí ))
***********************
Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.
Terima Kasih di atas soalan saudara , walaupun zahirnya persoalan ini tidak begitu penting bagi masyarakat awam yang tidak mendalami permasalahan agama, termasuklah permasalahan yang berkaitan Ilmu Hadist ( Mustolah Hadist ) , namun tidaklah menjadi halangan untuk kami memberikan jawapan mengenainya. Mudah-mudahan ianya boleh dijadikan bahan rujukan kepada generasi Islam akan datang yang bukan sahaja belajar menerusi cara “ menadah kitab “ dan “ duduk dalam satu halaqat “ , tapi mempergunakan kemudahan Internet untuk menambah ilmu pengetahuan mereka.
Sebelum kami menjawab persoalan saudara itu, ada baiknya jika kita lihat terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan HADIST MURSAL itu .
APAKAH HADIS MURSAL ITU ? ;
Hadist Mursal ( ÇáÍÏíË ÇáãÑÓá ) menurut B. Arab adalah Isim Maf’ul daripada Fi’il “ Arsala “ ( ÃÑÓá ) artinya : “ Yang dilepaskan “ . Seolah-olah orang yang melepaskan itu melafazkan isnadnya , tetapi tidak mahu mengikatnya dengan perawi yang dikenali.
Manakala menurut istilah ahli – ahli Hadist ada berbagai-bagai definasinya , di antara ;
åæ ãÇ ÃÓäÏå ÇáÊÇÈÚí , Ãæ ÊÇÈÚ ÇáÊÇÈÚí Åáì ÇáäÈí ( Õ ) ãä ÛíÑ Ãä íÐßÑ ÇáÕÍÇÈí ÃáÐí Ñæì ÇáÍÏíË Úä ÇáäÈí ( Õ ) , ßãÇ íÞæá : " ÞÇá ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æ Óáã " .
Hadist Mursal ialah sebuah hadist yang diriwayatkan oleh seorang Tabi’ien , ataupun Tabi’ut Tabi’ien secara langsung daripada Nabi s.a.w ,tanpa menyebut nama Sahabat yang meriwayatkan hadist itu daripada Nabi s.a.w , seumpama katanya : “ Telah bersabda RasululLah s.a.w “.
åæ ãÇ ÑæÇå ÛíÑ ÇáÕÍÇÈí
Hadist Mursal ialah sebuah hadits yang bukannya diriwayatkan oleh seorang tabi’ien.
KESIMPULANNYA : Hadist Mursal ialah sebuah hadist yang diriwayatkan oleh bukan mereka daripada kalangan sahabat secara langsung daripada RasululLah s.aw.
HUKUM DAN KEKUATAN HUJAH HADIST MURSAL ;
Para Ulama’ berbeza pendapat di dalam menentukan hukum dan sejauh manakah kekuatan untuk menerima dan beramal dengan Hadist Mursal ini kepada beberapa pendapat :
1 – Majoriti Ahli Hadist rh dan juga Mazhab Zahiri menyatakan bahawa , Hadist Mursal ini TIDAK BOLEH DIJADIKAN HUJAH , kerana telah gugur daripada sanadnya seorang periwayat yang tidak dikenali. Boleh jadi periwayat yang gugur itu , bukanlah seorang periwayat yang boleh dipercayai ( tsiqah ). Oleh itu Hadist Mursal ini dikategorikan sebagai Hadist Dhai’ef ( Lemah ).
2 – Sebahagian ulama’ seperti Imam Abu Hanifah rh , Imam Malik rh dan Imam Ahmad rh BERHUJAH dengan Hadist Mursal.
3 – Ulama’ daripada Mazhab Hanafi menerima Hadist Mursal dengan syarat yang menjadikannya sebagai mursal itu adalah orang-orang ( ulama’ ) daripada ketiga-tiga abad.
4 – Imam Asy-Syafi’e rh pula berpendapat bahawa Hadist Mursal boleh dijadikan hujah , dengan syarat ianya dibantu oleh hadist lain yang ada sandarannya , ataupun dibantu juga oleh hadist mursal yang lain, ataupun dengan menggunakan qiyas.
5 – Imam Asy-Syafi’e rh juga menerima sesuatu Hadist Mursal yang diriwayatkan oleh seorang Tabi’ien yang bernama Sa’id Bin Musayyab @ Musayyib rh , kerana beliau mendapati hadist-hadist Mursal daripada Sa’id ialah haidist yang ada sandarannya ( iaitu sanadnya bersambung terus sampai kepada Nabi s.a.w ).
6 – Begitu juga Imam Asy-Syafi’e rh juga menerima hadist-hadist mursal yang diriwayatkan oleh Kibar At-Tabi’ien rh , terutamanya Az-Zuhriy @ Az-Zahriy rh .
7 – Imam An-Nawawi rh , sekali pun beliau bermazhab Imam Asy-Syafi’e rh , tetapi di dalam hal ini beliau tidak menerima pendapat Imamnya . Oleh itu, Imam An-Nawawi rh , menyatakan bahawa Hadist Mursal BUKANLAH HUJAH.
8 – Jika Hadist Mursal itu berasal daripada Para Sahabat (r.a) , maka semuanya itu DAPAT DITERIMA DAN DIJADIKAN HUJAH MENURUT IJMA’ , kerana Para Sahabat r.a , walaupun ada yang tidak mendengar sesebuah hadits itu terus daripada Nabi s.a.w , maka sudah tentu mereka menerimanya daripada sesama Para Sahabat r.a . Dan semua sahabat r.a adalah ‘UDUL ( orang-orang yang adil lagi dipercayai ).
Wallahu A’alam Bissowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad
**************************************
RUJUKAN & SARANAN PEMBACAAN :
1- TADRIB AR-RAWI ~ Imam As-Suyuthi , halaman 199 , Jilid 1 ( Maktabah Darut Turast , Cairo ).
2- AL-BA’ITS AL-HATSIST ~ ‘Allamah Ahmad Muhammad Shakir , ms 69 ( Maktabah As-Sunnah ).
3- USUL FIQH AL-ISLAMI ~ Prof. Dr. Wahbah Az-Zuhaily , Jilid 1 , ms 473-477 ( Darul Fikr ).
4- AT-TA’ARIFAT ~ Al-Imam Al-Jurjani , ms 268 , Dar Ar-Rayan Litturast.
5- KAMUS ILMU HADIST ~ Drs. Totok Jumantoro – Terbitan Bumi Aksara, Jakarta.
6- ILMU HADIST ~ Ustaz A. Qadir Hassan , Jilid 1, ms 138 – Pustaka Aman Press, Kelantan D.N.
æ Åáì ÇááÞÇÁ Åä ÔÇÁ Çááå ÊÚÇáì
æÇáÓáÇã ÚáÈßã æ ÑÍãÉ Çááå æ ÈÑßÇÊå
1 / Sya’aban / 1423 H
8 / September / 2002 M
Selasa – Bandaraya Kaherah