Sebelum masuk waktu subuh (tetapi selepas fajar kazib), ada jemaah yang melakukan solat sunat fajar. Saya keliru jika memang ada solat sunat fajar sedemikian. Jika benar ada, bagaimana urutannya dengan solat witir yang telah dilakukan sebelum itu. Pada fahaman saya, solat witir boleh dilakukan sehingga seblum masuk waktu subuh. Adakah ini bererti kita patut melakukan solat fajar dahulu baru solat witir? Atau bagaimana yang sebenarnya?
Sumber Rujukan Islam Anda..
Wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr mimhabaha dengan sekadar yang mampu, Insyaallah. Kami juga ingin memohon maaf diatas kelewatan menjawab soalan diatas.
Solat sunat Rawaatib ini amat digalakkan bagi orang Islam melakukannya pada sebelum (qabliyah) dan sesudah selesai (ba'diyah) solat fardu, kecuali bagi beberapa waktu yang mana solat sunat ini tidak dibenarkan. Sheikh Abdul Aziz bin Baaz didalam risalah kecilnya mengenai Sifat Solat Nabi berkata :
Dari kenyataan Bin Baaz, beberapa ulama' mengkelaskan solat ini sebagai sunat mua'akad. Disini juga kita dapat melihat betapa pentingnya Solat Witir dan juga Solat Sunat Subuh yang tidak pernah ditinggalkan oleh Nabi saw.
Bilakah waktu Solat Sunat Fajar?
Kami memetik 2 pandangan Mazhab yang dimabil dari buku Sheikh Abdul Rahman Al-Jaziry (Fiqh 4 mazhab1/266) seperti berikut [2]:
a. Mazhab Syafie
b. Mazhab Maliki, Solat sunat fajar bermula dari :
Jadi bolehlah kita katakan bahawa Solat Sunat Fajar ini boleh dilakukan semasa masuk waktu solat subuh dengan terbitnya fajar Saadiq dan waktunya sehinggalah terbit matahari.
-------------------------
Bilakah waktu solat Witir?
Solat Witir yang dilakukan bilangan rakaatnya secara ganjil (1 atau 3), biasanya dilakukan setelah selesai solat sunat pada waktu malam. Telah diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar, bahawa Nabi saw bersabda :
Dan juga diriwayatkan oleh Talq ibn Ali berkata : Saya mendengar Nabi saw bersabda :
Menurut Ibn Hazm didalam al-Muhalla, (2/92-93) witir juga boleh dilakukan pada awal malam, barangkali sebelum seseorang itu tidur. kata beliau:
Al-Nawawi juga didalam buku al-Majmu' (3/512): mengatakan bahawa jika seseorang itu ingin melakukan solat sunat pada waktu malam, adalah dibenarkan, akan tetapi tidak perlu mengulangi Witir tersebut. Ini berdasarkan nas hadith dari A'isyah (r.h) dan telah ditanya mengenai Solat Witir Nabi saw. Kata beliau :
Beberapa ulama menghukum makruh dilambat-lambatkan solat sunat Witir. Menurut Mazhab Maliki (Fiqh Al-Islami 2/58),
-------------------
Kesimpulannya ialah, kemungkinan jemaah tadi sedang bersolat tahajjud pada waktu tersebut atau pun sedang bersolat Witir. Sekali pun seseorang itu telah bersolat witir, namun solat-solat yang lain masih boleh dilakukan selepas witir. Apa yang dilarang ialah menlakukan lagi sekali atau mengulangi witir tersebut didalam malam yang sama. Solat sunat Subuh pula merupakan solat sunat mu'akad menurut Mazhab Syafie dimana Nabi saw tidak pernah meninggalkannya, dan masa melakukannya ialah apabila masuk waktu Subuh (terbir fajar sadiq) sehinggalah terbit matahari.
wallahu'alam
-wassalam-
-------
Rujukan :
1. Sheikh Abdul Aziz bin Baaz. Sifat Solat Nabi saw. Riyad : Dar Adhwa' Zamzam, cetakan thn 2002.
2. Sheikh Abdul Rahman Al-Jaziry. Kitabu Al-Fiqhi 'ala Mazaahibi Al-Arbaah - 1 cetakan 1. Kaherah : Dar Al-Manaar, 1999.
3. Sheikh Dr. Wahbah Al-Zuhaily. Al-Fiqh Al-Islami wa'adilatuh - 2 cetakan ke 3. Beirut : Dar Al-Fikr, 1989.
خيرالأمين