:salam
Saya ada beberapa kemusykilan.Harap Panel Fiqh Al Ahkam dapat menjawab persoalan2 saya ini.Terima kasih.
1.Menurut sunnah,bilakah ma'mum perlu membaca al-fatihah semasa solat bersuara keras(Subuh,maghrib,isya')?
2.Setahu saya,cara duduk yg diamalkan semasa tahiyat akhir iu dilakukan oleh nabi s.a.w kerana kaki baginda cedera dan sebelum kecederaan tersebut,baginda duduk seperti biasa.adakah benar hal ini?
3.Bolehkah kita sentuh al-quran(bukan terjemahan)tanpa Wudhu'?
4.Betulkah Saidina Umar pernah berdoa 'Ya ALLAH,aku berlindung darimu dengan bidaah hasanah' ketika solat tarawih berjemaah dihidupkan semula?
5.Rakan saya ada bertanya apakah perbezaan air mani dan air mazi. saya tidak berapa tahu dan tidak menjawabnya.bolehkah saya tahu apa perbezaannya?
6.Rakan saya pernah beritahu Nabi SAW hanya pernah solat tarawih berjemaah sebanyak 3 kali.Betulkah kenyataan tersebut?
7.Masa bilakah kita perlu melepaskan genggaman tangan kanan semasa tahiyat akhir?adakah selepas memberi salam kedua atau waktu bila?
8.Adakah duduk seketika selepas bangun dari sujud untuk bangun ke rakaat 2 atau ke-4 itu adalah sunnah nabi SAW?
Terima kasih.
ÈÓã Çááå
æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ
-Masalah ini adalah cabang kepada masalah 'Adakah makmum diwajibkan membaca Fatihah di belakang imam dalam solat nyaring (jahriyyah)? Telah dijawab oleh ust gayat spt di bawah:
link: http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=10299
-jika anda berpegang mazhab yang mewajibkan Fatihah bagi makmum, maka hendaklah dibaca ketika imam senyap. Iaitu selepas imam selesai baca fatihah, sebelum baca surah. lihat jawapan ust izrail: http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=33923
Tidak benar kenyataan Nabi duduk tawarruk ketika tahiyyat akhir adalah kerana cedera. Kerana:
-jika disebabkan kecederaan, atau illah tertentu, pasti sahabat akan menceritakan di dalam hadis-hadis sifat solat, sebagaimana sahabat menceritakan Nabi solat duduk kerana sakit.
-Hadis yg memperincikan cara duduk Nabi, menyebut bahawa Nabi SAW duduk iftirasy pada tasyahhud awal, dan duduk tawarruk pada tasyahhud akhir, dalam solat yang sama. Kalau Nabi duduk tawarruk kerana kecederaan, pasti baginda duduk iftirasy dalam semua tasyahhud, awal dan akhir.
lihat perincian dan dalilnya: http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=26922
Khilaf dalam persoalan masyhur ini berpunca daripada perbezaan tafsiran terhadap ayat Quran:
áÇ íãÓå ÅáÇ ÇáãØåÑæä
ertinya: "Tidak menyentuhnya kecuali mereka yang disucikan" (Al-Waqeah: 79).
i- Adakah al-mutahharun (mereka yang disucikan) maksudnya: MALAIKAT ataupun MANUSIA?
ii- Adakah ayat ini bermaksud LARANGAN, ataupun PERKAHABARAN.
Jumhur ulama: Hanafi, Maliki, Syafie, Hanbali: haram menyentuh mushaf tanpa wudhuk. Manakala ahli zahir: harus.
rujukan: Bidayatul Mujtahid oleh: Ibn Rusyd al-Hafiid 1/30.
Yang masyhur daripada kata-kata Umar ialah: Sebaik-baik bidaah ialah ini (iaitu mengadakan terawih berjemaah di belakang imam). HR Bukhari (no: 1906).
Bidaah di sini ialah bidaah dari sudut bahasa, bukan bidaah dari sudut syarak. Kerana Umar tidak membuat satu ibadah baru pun. Berjemaah terawih sudah ada asal daripada perbuatan Nabi SAW, cuma tidak dibuat secara berterusan kerana baginda takut difardhukan kepada umat.
Ulama menyebut ciri-ciri mani, iaitu yg ada salah satu daripada tiga;
1) bau yg kurang enak. masa cair, baunya seperti tepung diuli, dan masa kering baunya spt putih telur.
2) keluar dengan memancut.
3) keluar dengan syahwat, dan selepas itu badan terasa lemah.
Manakala Mazi pula, sifat2nya ialah:
1) cecairnya agak licin, tidak likat seperti mani.
2) keluarnya setitik demi setitik, tidak memancut seperti mani.
3) selepas keluarnya, tidak terasa lemah seperti keluarnya mani.
rujukan:
al-Hawi al-Kabir 1/215.
Fathul Aziz 2/121.
Majmuk nawawi 2/141.
Benar, sebagaimana sabit dalam Sahih Bukhari (no: 882), dan Muslim (no: 761).
Sebabnya: Nabi SAW takut solat terawih difardhukan ke atas umatnya. Sabda baginda: "Tidaklah menghalang aku keluar (untuk berterawih) melainkan aku takut nanti ia difardhukan ke atasmu, lalu kamu tidak mampu".
Dr Syarif Hatim mengatakan: Zahir nas-nas menunjukkan bahawa dimulakan isyarat jari telunjuk ketika mula-mula tasyahhud, dan berkekalan dalam keadaan isyarat itu sehingga selesai tasyahhud samada untuk bangun (qiyam) atau untuk memberi salam.
link: http://www.islamtoday.net/questions/show_question_content.cfm?id=47653
Sabit dalam sahih Bukhari daripada hadis Malik bin Huwairith, bahawa beliau melihat Nabi SAW bersolat, apabila pada rakaat ganjil (pertama dan ketiga), baginda tidak bangun sehinggalah duduk tetap.
Sahih Bukhari (no: 789).
Berdasakan hadis ini, mazhab Syafie mengatakan duduk istirahat sebelum bangun adalah sunnah. Manakala jumhur ulama mengatakan tidak sunnah kerana duduk istirahat tidak disebut dalam mana-mana hadis lain tentang sifat solat Nabi SAW.
Mazhab Syafie dikuatkan dengan:
-kaedah: Asal bagi perbuatan Nabi SAW adalah sebagai satu tasyrie' (pensyariatan) dan ia diikuti oleh umatnya, melainkan ada dalil yang mengatakan ia disebabkan illah lain.
-Malik bin Huwairith yang meriwayatkan hadis duduk istirahat, dia lah juga yang meriwayatkan hadis "Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku sembahyang".
Ucapan hadis ini diucapkan oleh Nabi ketika Malik bin Huwairith datang ke Madinah dan bersama Nabi selama lebih kurang 20 hari 20 malam. Dan pada ketika itulah Malik melihat Nabi solat dengan duduk istirahat, dan pada ketika sama itulah Malik mendengar Nabi bersabda: "Sembahyanglah sebagaimana kamu melihat aku sembahyang".
Wallahu A'lam.
http://abuumair1.wordpress.com