:salam
Moga ahli panel dirahmati Allah SWT,
Saya ada kemusykilan mengenai hukum pemakanan terhadap dua bahan tersebut iaitu :
1- Telur penyu, tuntung dan telur buaya = Bolehkah ianya dimakan??
2- Bhgn dalaman dari binatang buas dan berbiasa(harimau/ular)seperti hati dan hempedu = Bolehkan dimakan samada mentah atau dimasak?? kerana ada pendapat kata ianya utk dibuat ubat...
Pohon jasa baik ahli panel huraikan masalah tersebut..
Sekian, :wassalam
wa'alaikumussalam.
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr anakMINANG04 dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
1a. Buaya - menurut pandangan yang sahih bahawa adalah haram memakannya, kerana ia juga duduk didarat dan mempunyai taring, walaupun ia menghabiskan masa yang lama didalam air, akan tetapi sebab yang awal tadi mendahului hukum (binatang darat yang bertaring). Ensaiklopedia Fiqh Kuwait mengatakan bahawa buaya diharamkan oleh Mazhab Syafie dan Hanbali :
Sudah tentu telur buaya juga haram dimakan.
1b. Penyu - Binatang yang memang tinggal di laut dan juga yang tinggal di darat, tiada khilaf dikalangan ulama'. Akan tetapi, binatang yang hidup didalam dua alam, wujudnya khilaf dikalangan ulama', ternasuklah penyu. Berkata Dr Abdullah Faqih :-
Ibn Qudamah rh. didalam al-Mughni mengatakan bahawa penyu boleh dimakan sekiranya disembelih. Katanya :
Dikalangan ulama' yang berpegang kepada pandangan ini membenarkan memakan telur penyu.
2. Mengenai berubat dengan menggunakan barangan2 haram, disini saya mengambil petikan pandangan Syiekh Dr Yusuf al-Qaradhawi, didalam bab (ÖÑæÑÉ ÇáÏæÇÁ) dalurat kerana berubat, didalam buku halal dan haram (ms 49-50) (terjemahan Ustaz Zainys, al-ahkam) :-
æãäåã ãä ÇÚÊÈÑ åÐå ÇáÖÑæÑÉ æÌÚá ÇáÏæÇÁ ßÇáÛÐÇÁ¡ ÝßáÇåãÇ áÇÒã ááÍíÇÉ Ýí ÃÕáåÇ Ãæ ÏæÇãåÇ¡ æÞÏ ÇÓÊÏá åÐÇ ÇáÝÑíÞ -Úáì ÅÈÇÍÉ åÐå ÇáãÍÑãÇÊ ááÊÏÇæí- ÈÃä ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã ÑÎÕ Ýí áÈÓ ÇáÍÑíÑ áÚÈÏ ÇáÑÍãä Èä ÚæÝ æÇáÒÈíÑ Èä ÇáÚæÇã ÑÖí Çááå ÚäåãÇ áÍßÉ -ÌÑÈ- ßÇäÊ ÈåãÇ. ãÚ äåíå Úä áÈÓ ÇáÍÑíÑ¡ ææÚíÏå Úáíå.
æÑÈãÇ ßÇä åÐÇ ÇáÞæá ÃÞÑÈ Åáì ÑæÍ ÇáÅÓáÇã ÇáÐí íÍÇÝÙ Úáì ÇáÍíÇÉ ÇáÅäÓÇäíÉ Ýí ßá ÊÔÑíÚÇÊå ææÕÇíÇå.
æáßä ÇáÑÎÕÉ Ýí ÊäÇæá ÇáÏæÇÁ ÇáãÔÊãá Úáì ãÍÑã ãÔÑæØÉ ÈÔÑæØ:
Ãä íßæä åäÇß ÎØÑ ÍÞíÞí Úáì ÕÍÉ ÇáÅäÓÇä ÅÐÇ áã íÊäÇæá åÐÇ ÇáÏæÇÁ.
ÃáÇ íæÌÏ ÏæÇÁ ÛíÑå ãä ÇáÍáÇá íÞæã ãÞÇãå Ãæ íÛäí Úäå.
Ãä íÕÝ Ðáß ØÈíÈ ãÓáã ËÞÉ Ýí ÎÈÑÊå æÝí Ïíäå ãÚÇ.
Úáì ÃäÇ äÞæá ããÇ äÚÑÝå ãä ÇáæÇÞÚ ÇáÊØÈíÞí¡ æãä ÊÞÑíÑ ËÞÇÊ ÇáÃØÈÇÁ: Ãä áÇ ÖÑæÑÉ ØÈíÉ ÊÍÊã ÊäÇæá ÔíÁ ãä åÐå ÇáãÍÑãÇÊ -ßÏæÇÁ- æáßääÇ äÞÑÑ ÇáãÈÏà ÇÍÊíÇØÇ áãÓáã ÞÏ íßæä Ýí ãßÇä áÇ íæÌÏ Ýíå ÅáÇ åÐå ÇáãÍÑãÇÊ.
Ertinya: "Sesungguhnya Allah tidak menjadikan kesembuhanmu dengan sesuatu yang Ia haramkan atas kamu." (Riwayat Bukhari)
Sebahagian fuqahak pula mengatakan bahawa ia dapat digolongkan di dalam keadaan darurat. Mereka menganggap masalah memakan ubat sama seperti masalah makan (boleh makan yang diharamkan ketika darurat). Dalil golongan yang membolehkan memakan yang haram kerana berubat ialah, Nabi Muhamad s.a.w. pernah memberi rukhsah (keringanan) memakai sutera kepada Abdul Rahman bin Auf dan al-Zubair bin al-Awam r.a. Ini disebabkan penyakit yang menimpa mereka berdua, sedangkan pemakaian sutera adalah dilarang dan pemakainya diancam.
Barangkali inilah pendapat yang lebih hampir kepada roh Islam yang bersifat sentiasa melindungi kehidupan manusia. Sifat ini boleh kita perolehi di dalam setiap pensyariatan dan pesan-pesannya.
Namun, rukhsah (keringanan) memakan ubat yang mengandungi bahan yang diharamkan ada beberapa syaratnya, iaitu:
1. Dapat benar-benar merbahayakan kesihatan jika tidak memakan ubat berkenaan.
2. Tidak terdapat ubat lain yang halal sebagai penggantinya.
3. Hal ini disahkan oleh doktor yang dapat dipercayai dari sudut kepakaran dan agamanya.
Dapat kami katakan dari apa yang kami ketahui berdasarkan kepada kenyataan yang berlaku dan bersandarkan kepada kenyataan doktor-doktor yang dapat dipercayai: Bahawa tidak ada darurat perubatan yang sampai ke peringkat terpaksa memakan sesuatu yang diharamkan sebagai ubat. Cuma, kami di sini hanya menetapkan prinsipnya sahaja sebagai langkah berjaga-jaga (ihthiati) kepada orang Islam yang kadangkala berada di suatu situasi di mana tidak ada apa-apa melainkan yang diharamkan sahaja. " -[tamat petikan]
===========
Sekian, wassalam
-------------
Rujukan :
1. Markas Dr Abdullah Faqih. Íßã Ãßá ÇáÓáÍÝÇÉ. url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=71513
2. Syiekh Dr Yusuf al-Qaradhawi. al-Halal wa al-Haram fi Islam. cet. 27. Kaherah : Maktabah Wahbah, 2002.
3. Syiekh Dr Yusuf al-Qaradhawi. al-Halal wa al-Haram fi Islam. terjemahan Ust Zain. URL : http://al-ahkam.net/forum2/viewtopic.php?t=7098
خيرالأمين