Assalamualaikum....
Mohon panelis yang boleh rujuk hadis ini dalam sahih muslim ada ke tidak hadis ini( Saya tidak memiliki kitab sahih muslim)
Al-Bukhari dan Muslim dalam kitab Sahih mereka dengan isnadnya sampai kepada Abu Hurairah yang berkata:
“ Malaikat maut datang menemui Musa (‘a.s), dia berkata kepadanya: Sahutlah seruan Tuhanmu. Katanya: Maka Musa menumbuk mata (‘ain) malaikat maut sehingga terkeluar biji matanya. Malaikat maut kembali kepada Tuhan dan berkata: Sesungguhnya Engkau (Tuhan) mengutuskanku kepada hamba-Mu yang tidak mahu mati maka dia telah menumbuk sehingga terkeluar mataku. Katanya: Allah lalu memulihkan matanya semula dan berfirman: Pergilah kembali kepada hamba-Ku dan katakanlah: Kalau engkau mahu terus hidup, cekupkanlah tanganmu di belakang badan lembu. Sebanyak mana bulu yang engkau genggam dengan tanganmu itu, sebanyak itulah bilangan tahun umurmu dilanjutkan.”
Persoalan Betul ke hadis ni ada. Betul ke Nabi Musa tumbuk mata malaikat Maut. Secara Logiknya Tapi ada dalam hadis sahih?
Dalam Muslim, Sahih,II, h.309 (bab Fada’il Musa, Kitab al-Fada’il); al-Bukhari, Sahih, (Kitab bid’i al-khalq; bab wafat Musa), selepas hadith al-Khaydir, lebih kurang dua halaman, lihat juga dalam II, h.163; dalam Sahih, I, h.158, (Bab man ahabba al-dafn fi al-ard al-muqaddasah; Bab al-Jana’iz).
:salam
saya sertakan sanad dan teks hadith:
þÃÑÓá ãáß ÇáãæÊ Åáì þ þãæÓì þ þÚáíå ÇáÓáÇã þ þÝáãÇ ÌÇÁå þ þÕßå þ þÝÝÞà þ þÚíäå ÝÑÌÚ Åáì ÑÈå ÝÞÇá ÃÑÓáÊäí Åáì ÚÈÏ áÇ íÑíÏ ÇáãæÊ ÞÇá ÝÑÏ Çááå Åáíå Úíäå æÞÇá ÇÑÌÚ Åáíå ÝÞá áå íÖÚ íÏå Úáì ãÊä ËæÑ Ýáå ÈãÇ ÛØÊ íÏå Èßá ÔÚÑÉ ÓäÉ ÞÇá Ãí ÑÈ Ëã ãå ÞÇá Ëã ÇáãæÊ ÞÇá ÝÇáÂä ÝÓÃá Çááå Ãä íÏäíå ãä ÇáÃÑÖ ÇáãÞÏÓÉ þ þÑãíÉ ÈÍÌÑ þ þÝÞÇá ÑÓæá Çááå þ þÕáì Çááå Úáíå æÓáã þ þÝáæ ßäÊ Ëã áÃÑíÊßã ÞÈÑå Åáì ÌÇäÈ ÇáØÑíÞ ÊÍÊ þ þÇáßËíÈ þ þÇáÃÍãÑ þ
(sahih muslim)
Juga disebutkan oleh bukhari dlm sahihnya pada bab þÈÏÁ ÇáÎáÞþ.
Dipetik dari Tulisan Hafiz Firdaus (Hadith Musykil)
Kemusykilan:
Dari hadis di atas timbul beberapa kemusykilan:
1. Bagaimana mungkin makhluk malaikat memiliki wajah dan mata sepertimana manusia, boleh ditampar sehingga terkeluar biji matanya ?
2. Kenapakah Nabi Musa ‘alaihi salam berlaku kasar terhadap malaikat tersebut ? Bukankah sikap seperti ini menjauhi budi pekerti yang mulia bagi seseorang Rasul ?
3. Bukankah ajal seseorang itu adalah ketetapan Allah Subhanahu waTa’ala, maka bagaimana pula seseorang makhluknya dapat memilih-milih bilakah ajal tersebut ?
Penjelasannya:
Kemusykilan pertama:
Bagaimana mungkin makhluk malaikat memiliki wajah dan mata ?
Penjelasan:
Makhluk malaikat sememangnya tidak memiliki ciri-ciri jasad sepertimana manusia akan tetapi mereka dengan izin Allah Subhanahu wa Ta‘ala dapat berubah dan menjelma dalam bentuk manusia. Terdapat beberapa bukti dalam al-Qur’an al-Karim tentang hal ini, salah satu darinya ialah dari kisah Maryam ‘alaihi salam apabila dia didatangi malaikat Jibril ‘alaihi salam:
Dan bacakanlah di dalam Kitab Al-Qur’an ini perihal Maryam, ketika dia memencilkan diri dari keluarganya di sebuah tempat sebelah timur. Kemudian Maryam membuat dinding untuk melindungi dirinya dari mereka maka Kami hantarkan kepadanya: Roh dari kami (malaikat Jibril) lalu ia menyamar diri kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya.
Maryam berkata: “Sesungguhnya aku berlindung kepada Ar-Rahman (Allah) daripada (gangguan) mu kalaulah engkau seorang yang bertaqwa.” Ia berkata: “Sesungguhnya aku pesuruh Tuhanmu, untuk menyebabkanmu dikurniakan seorang anak yang suci.” [Maryam 19:16-19]
Di atas jelas kepada kita bahawa seseorang malaikat itu dapat menjelma sebagai seorang manusia dengan jelmaan yang sempurna sehingga tidak dapat dibezakan sama ada ia adalah manusia atau tidak.
Demikianlah juga halnya apabila Malaikat Maut mendatangi Nabi Musa ‘alaihi salam, ia telah menjelma dalam bentuk manusia seperti kita semua sehingga dapat disentuh secara fizikal.
Kemusykilan kedua:
Kenapakah Nabi Musa ‘alaihi salam berlaku kasar terhadap malaikat tersebut ?
Penjelasan:
Nabi Musa ‘alaihi salam pada asalnya tidak mengetahui bahawa yang mendatanginya itu adalah seorang malaikat. Yang diketahuinya adalah seorang lelaki yang datang untuk mengakibatkan kemudaratan ke atas dirinya. Cuba kita umpamakan jika seorang lelaki datang kepada kita seraya terus mengancam untuk menzalimi atau menganiaya kita, adakah kita akan menerima dia dengan penuh kemesraan ?
Apatah lagi ketika itu Nabi Musa hidup bersama masyarakat Bani Israil yang terkenal dengan sikap degil, ego, suka menzalimi dan tidak kurang juga yang suka membunuh Nabi-nabi mereka. Maka tidak asinglah jika Nabi Musa bertindak sedemikian, bukan kerana zalim tetapi untuk mengelak dari dizalimi.
Tidak mustahil jika Nabi Musa tidak mengetahui bahawa yang mendatanginya itu adalah seorang malaikat. Hal ini pernah berlaku kepada Nabi-nabi lain sepertimana yang diungkapkan oleh al-Qur’an. Berikut adalah salah satu darinya, iaitu ketika Nabi Lut ‘alaihi salam dilawati oleh beberapa orang lelaki, tidak disangkanya bahawa mereka adalah malaikat sehinggalah diberitahu:
Dan apabila datang utusan-utusan Kami kepada Nabi Lut ia merasa dukacita dengan kedatangan mereka, dan merasa tidak terdaya untuk mengawal mereka (dari gangguan kaumnya), sambil berkata: “Ini adalah hari yang amat mencemaskan.” Dan kaumnyapun datang meluru kepadanya (dengan tujuan hendak mengganggu tetamunya), sedang mereka sebelum itu sudah biasa melakukan kejahatan. Nabi Lut berkata: “Wahai kaumku! Di sini ada anak-anak perempuanku mereka lebih suci bagi kamu (maka berkahwinlah dengan mereka). Oleh itu takutlah kamu kepada Allah, dan janganlah kamu memberi malu kepadaku mengenai tetamu-tetamuku. Tidakkah ada di antara kamu seorang lelaki yang bijak berakal ?”
Mereka menjawab: “Sesungguhnya engkau telahpun mengetahui bahawa kami tidak ada sebarang hajat kepada anak-anak perempuanmu dan sebenarnya engkau sedia mengetahui akan apa yang kami kehendaki.” Nabi Lut berkata: “Kalaulah aku ada kekuatan untuk menentang kamu atau aku dapat bertumpu ke sesuatu tempat bertahan yang kuat (dari penyokong-penyokong, tentulah aku akan membinasakan kamu).”
(Mendengarkan yang demikian tetamunya berkata): “Wahai Lut ! Sesungguhnya kami (adalah malaikat) utusan Tuhanmu. Kaum engkau yang jahat itu tidak sekali-kali akan dapat melakukan kepadamu (sebarang bencana). Oleh itu, pergilah berundur dari sini bersama-sama dengan keluargamu pada tengah malam, dan janganlah seorangpun di antara kamu menoleh ke belakang. Kecuali isterimu, sesungguhnya ia akan ditimpa azab yang akan menimpa mereka (kerana ia memihak kepada mereka). Sesungguhnya masa yang dijanjikan untuk menimpakan azab kepada mereka ialah waktu subuh; bukankah waktu subuh itu sudah dekat ?” [Hud 11:77-81]
Kemusykilan ketiga:
Bagaimana pula seseorang makhluknya dapat memilih ajalnya padahal ia adalah urusan Allah sahaja ?
Penjelasan:
Tidak dinafikan bahawa ajal setiap seseorang telahpun ditentukan oleh Allah ‘Azza wa Jalla. Firman Allah:
Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya. [‘Ali Imran 3:145]
Ketentuan ajal ini tidak boleh diubah suai tempohnya:
“Supaya Allah mengampunkan bagi kamu sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan memberi kamu hidup hingga ke suatu masa yang tertentu; kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui.” [Nuh 71:04]
Ajal juga tidak boleh ditolak, ia tetap akan datang kepada semua yang hidup:
Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. [al-Nisaa’ 4:78]
Kini persoalannya, bagaimana mungkin Nabi Musa ‘alaihi salam menafikan ajalnya? Jawapannya adalah tidak, Nabi Musa tidak menafikan ajalnya kerana Malaikat Maut yang mendatanginya itu bukanlah untuk menarik nyawanya tetapi sekadar bertanya sama ada Nabi Musa mahu menerima kematian di saat itu.
Buktinya boleh dilihat daripada aduan Malaikat Maut kepada Allah ‘Azza wa Jalla apabila ia kembali kepada-Nya: “Engkau mengutus aku kepada seorang hamba yang tidak menghendaki kematian.” Aduan Malaikat Maut ini menunjukkan bahawa dia sendiri pada asalnya tidak diutus untuk menarik nyawa tetapi untuk bertanya sama ada Nabi Musa menghendaki kematian.
Lebih dari itu, seandainya benar Malaikat Maut diutuskan untuk menarik nyawa Nabi Musa ‘alaihi salam, ia akan melakukan tugas tersebut dalam keadaan dirinya yang asal tanpa menjelma dalam bentuk manusia. Kedua, ia akan melakukan tugas tersebut dengan cekap lagi sempurna, tanpa bertanya atau teragak-agak terlebih dahulu. Firman Allah:
Dan Dia lah yang berkuasa atas sekalian hamba-Nya; dan Ia mengutuskan kepada kamu pengawal-pengawal, sehingga apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara kamu, lalu diambil (nyawanya) oleh utusan-utusan Kami (malaikat); sedang mereka pula (malaikat itu) tidak cuai (dalam menjalankan tugasnya). [al-An‘aam 6:61]
Persoalan seterusnya, bagaimana mungkin Allah Ta‘ala memberi pilihan kepada Nabi Musa ‘alaihi salam dalam urusan ajal ? Jawapannya, pilihan tersebut adalah antara kurnia dan keutamaan yang Allah Tabaraka wa Ta‘ala berikan kepada hamba-hamba yang dipilih-Nya, sepertimana firman-Nya:
Sesungguhnya limpah kurnia itu adalah di tangan Allah, diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya, lagi Meliputi pengetahuan-Nya. [‘Ali Imran 3:73]
Keluasan limpah kurnia Allah tidak boleh diminta atau ditolak oleh sesiapa kerana ia adalah antara sifat Allah yang Maha Luas Limpah Kurnia-Nya, dan kepada siapa Allah memberikan kurnia tersebut juga tidak boleh dipersoalkan kerana ilmu kita tidak sedikitpun dapat menjangkaui ilmu Allah yang Maha Tinggi.
Keistimewaan dan kemuliaan Nabi Musa ‘alaihi salam tidak perlu dipersangsikan lagi, kepada beliau Allah kurniakan pelbagai mukjizat, dari yang kecil seperti tangan yang bercahaya sehinggalah yang besar seperti membelah Laut Merah. Lebih dari itu kepada Nabi Musa sahajalah Allah berkata-kata secara terus tanpa perantaraan. Dengan pelbagai kelebihan yang Allah kurniakan kepada Nabi Musa ini, tidaklah asing jika Allah memberi pilihan kepada dia tentang ajalnya. Kerana itulah Imam Muslim rahimahullah, apabila beliau menyusun hadis ini di dalam kitab Sahihnya, beliau meletakkannnya di bawah judul “Keutamaan (fada‘il) Nabi Musa ‘alahi salam.”
http://www.zayed.com
:salam
saya petik dari sahih muslim bi syarh an-nawawi (ÕÍíÍ ãÓáã ÈÔÑÍ Çáäææí)
ÞÇá ÇáãÇÒÑí : æÞÏ ÃäßÑ ÈÚÖ ÇáãáÇÍÏÉ åÐÇ ÇáÍÏíË , æÃäßÑ ÊÕæÑå , ÞÇáæÇ ßíÝ íÌæÒ Úáì ãæÓì ÝÞÁ Úíä ãáß ÇáãæÊ ¿ ÞÇá : æÃÌÇÈ ÇáÚáãÇÁ Úä åÐÇ ÈÃÌæÈÉ : ÃÍÏåÇ Ãäå áÇ íãÊäÚ Ãä íßæä ãæÓì Õáì Çááå Úáíå æÓáã ÞÏ ÃÐä Çááå ÊÚÇáì áå Ýí åÐå ÇááØãÉ , æíßæä Ðáß ÇãÊÍÇäÇ ááãáØæã , æÇááå ÓÈÍÇäå æÊÚÇáì íÝÚá Ýí ÎáÞå ãÇ ÔÇÁ , æíãÊÍäåã ÈãÇ ÃÑÇÏ . æÇáËÇäí Ãä åÐÇ Úáì ÇáãÌÇÒ , æÇáãÑÇÏ Ãä ãæÓì äÇÙÑå æÍÇÌå ÝÛáÈå ÈÇáÍÌÉ , æíÞÇá : ÝÞà ÝáÇä Úíä ÝáÇä ÅÐÇ ÛÇáÈå ÈÇáÍÌÉ , æíÞÇá : ÚæÑÊ ÇáÔíÁ ÅÐÇ ÃÏÎáÊ Ýíå äÞÕÇ ÞÇá : æÝí åÐÇ ÖÚÝ áÞæáå Õáì Çááå Úáíå æÓáã : " ÝÑÏ Çááå Úíäå " ÝÅä Þíá : ÃÑÇÏ ÑÏ ÍÌÊå ßÇä ÈÚíÏÇ . æÇáËÇáË Ãä ãæÓì Õáì Çááå Úáíå æÓáã áã íÚáã Ãäå ãáß ãä ÚäÏ Çááå , æÙä Ãäå ÑÌá ÞÕÏå íÑíÏ äÝÓå , ÝÏÇÝÚå ÚäåÇ , ÝÃÏÊ ÇáãÏÇÝÚÉ Åáì ÝÞÁ Úíäå , áÇ Ãäå ÞÕÏåÇ ÈÇáÝÞÁ , æÊÄíÏå ÑæÇíÉ ( Õßå ) , æåÐÇ ÌæÇÈ ÇáÅãÇã ÃÈí ÈßÑ Èä ÎÒíãÉ æÛíÑå ãä ÇáãÊÞÏãíä , æÇÎÊÇÑå ÇáãÇÒÑí æÇáÞÇÖí ÚíÇÖ , ÞÇáæÇ : æáíÓ Ýí ÇáÍÏíË ÊÕÑíÍ ÈÃäå ÊÚãÏ ÝÞÁ Úíäå , ÝÅä Þíá : ÝÞÏ ÇÚÊÑÝ ãæÓì Ííä ÌÇÁå ËÇäíÇ ÈÃäå ãáß ÇáãæÊ , ÝÇáÌæÇÈ Ãäå ÃÊÇå Ýí ÇáãÑÉ ÇáËÇäíÉ ÈÚáÇãÉ Úáã ÈåÇ Ãäå ãáß ÇáãæÊ , ÝÇÓÊÓáã ÈÎáÇÝ ÇáãÑÉ ÇáÃæáì . æÇááå ÃÚáã .
Berkenaan dgn hadith itu, al-maziri memberi komentar: “Sbhgn kaum atheis mengingkari hadith itu seraya berkata,"bagaimana mungkin Nabi Musa A.S diperbolehkan menjolok mata malaikat maut?“ Al-Maziri menyertakan bbrp jawapan para ulamak mengenainya:
1.Tidak menutup kemungkinan bahawa Nabi Musa A.S telah mendapat izin dari Allah utk memukul mata malaikat itu sehingga ini merupakan ujian bagi yg tertonjok (malaikat). Allah S.W.T berbuat apa sahaja yg sesuai dgn dikehendakiNya, juga dia berhak menguji siapa sahaja yg diingininya.
2. Hadith itu mesti difahami secara majaz di mana maksudnya adalah bahawa Nabi Musa A.S memenangi perdebatannya dgn malaikat. Di dlm pepatah arab, disebut ÞÝÇ ÝáÇä Úíä ÝáÇä ÅÐÇ ÛÇáÈå ÈáÍÌÉ – fulan telah memukul mata di fulan, ertinya orang itu telah mengalahkan si fulan dgn berhujjah. Al-Maziri memberi sedikit komentar mengenai hal ini, “Di dlmnya mengandungi kelemahan kerana terdapat perkataan, ’...Maka Allah S.W.T mengembalikan matanya.’ Sehingga apabila dikatakan spt di atas, sukar utk diterima
3. boleh terjadi pada awalnya Nabi Musa A.S tidak mengetahui jika yg datang kpdnya adalah malaikat yg diutuskan Allah S.W.T adalah seorang manusia yg akan membunuhnya sehingga terjadi perkelahian antara keduanya yg mengakiatkan malaikat menjadi buta. Jadi, Nabi Musa A.S tidak sengaja memukul matanya. Ini adalah jawapan imam abu bakr bin khuzaimah dan para ulama terdahulu. Jawapan ini juga dipilih oleh al-maziri dan al-qadhi iyadh.
===============
Pendapat kontra:
Syaikh Muhammad Al-Ghazali dlm buku sunnah an-nabawiyyah baina ahl fiqh wa ahl hadith, menyangkal pendapat al-maziri yg mengatakan bahawa mereka yg mengingkari hadith ini dianggap sbg atheis. pada pandangannya, hadith ini matannya rosak.
Wallahu taala a'lam.
http://www.zayed.com