Ulama berbeza pendapat dalam menetapkan hukum berdosa atau tidak hafalan al-Quran yang dilupakan oleh penghafaznya.Ini kerana kebanyakan hujah dari hadis Rasulullah saw yang digunakan oleh sesetengah ulama untuk menghukumkan berdosa adalah terdiri dari riwayat yang dhoif , seperti hadis :
Tida ada sesiapa pun yang membaca Al-Quran kemudian ia melupakannya melainkan ia akan bertemu Allah SWT (pada hari akhirat) dalam keadaan kerdil"
( HR Abu Daud ; Al-Munziri mengatakan di dalamnya terdapat perawi yang bernama Yazid Bin Abi Ziyad,yang mana hadithnya tidak dijadikan hujjah; dan dinilai Dhoif oleh Albani ; no 1474, hm 176)
"Dibukakankan kepadaku dosa-dosa umatku dan tidak aku lihat dosa yang lebih besar dari dosa seorang lelaki yang diberikan satu surah atau satu ayat dari al-Quran kemudian dia melupakannya”
( HR At-Tirmidzi, no 2840 ; Dinilai gharib oleh At-Tirmidzi sendiri , Manakala al-Munziri pula mengatakannya Dhoif kerana terdapat perawi yang bernama Abd Majid Bin Abd Aziz ; rujuk Tuhfatul Ahwazi)
Walaupun begitu , terdapat juga ulama-ulama yang menghukumkan berdosa jika melupakan hafalan al-Quran seperti Ar-Ruyani, Al-Qurtubi dan lain-lainnya.
Apa yang jelas ialah , seharusnya menjadi peringatan dan kewajiban kepada umat Islam agar menjaga bacaan al-Quran yang telah dihafal agar ianya tetap terpelihara utuh disanubari setiap umat Islam. Sesungguhnya Al-Quran dan As-Sunnah adalah panduan dan pedoman dalam kehidupan seharian kita yang tidak boleh diabaikan sampai bila-bila..
WA
Ruj :
Ahkam al-Syar'iyyah fi al-Qurra wa al-Huffaz , As-Syaikh Dr.Abd Haq Al-Qadhi.
Al-hamdulillah ,
Al-jawab :
Ulama berbeza pendapat dalam menetapkan hukum berdosa atau tidak hafalan al-Quran yang dilupakan oleh penghafaznya.Ini kerana kebanyakan hujah dari hadis Rasulullah saw yang digunakan oleh sesetengah ulama untuk menghukumkan berdosa adalah terdiri dari riwayat yang dhoif , seperti hadis :
ÞÇá ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æÓáã : " ãÇ ãä ÇãÑÆ íÞÑà ÇáÞÑÂä Ëã íäÓÇå ÅáÇ áÞí Çááå ÚÒ æÌá ÃÌÐã "
Tida ada sesiapa pun yang membaca Al-Quran kemudian ia melupakannya melainkan ia akan bertemu Allah SWT (pada hari akhirat) dalam keadaan kerdil"
( HR Abu Daud ; Al-Munziri mengatakan di dalamnya terdapat perawi yang bernama Yazid Bin Abi Ziyad,yang mana hadithnya tidak dijadikan hujjah; dan dinilai Dhoif oleh Albani ; no 1474, hm 176)
Begitu juga dengan hadis dibawah ini :
"ÚÑÖÊ Úáíø ÐäæÈ ÃãÊí Ýáã ÃÑ ÐäÈÇð ÃÚÙã ãä ÓæÑÉ ãä ÇáÞÑÂä - Ãæ ÃíÉ - ÃæÊíåÇ ÑÌá Ëãø äÓíåÇ"
"Dibukakankan kepadaku dosa-dosa umatku dan tidak aku lihat dosa yang lebih besar dari dosa seorang lelaki yang diberikan satu surah atau satu ayat dari al-Quran kemudian dia melupakannya”
( HR At-Tirmidzi, no 2840 ; Dinilai gharib oleh At-Tirmidzi sendiri , Manakala al-Munziri pula mengatakannya Dhoif kerana terdapat perawi yang bernama Abd Majid Bin Abd Aziz ; rujuk Tuhfatul Ahwazi)
Walaupun begitu , terdapat juga ulama-ulama yang menghukumkan berdosa jika melupakan hafalan al-Quran seperti Ar-Ruyani, Al-Qurtubi dan lain-lainnya.
Apa yang jelas ialah , seharusnya menjadi peringatan dan kewajiban kepada umat Islam agar menjaga bacaan al-Quran yang telah dihafal agar ianya tetap terpelihara utuh disanubari setiap umat Islam. Sesungguhnya Al-Quran dan As-Sunnah adalah panduan dan pedoman dalam kehidupan seharian kita yang tidak boleh diabaikan sampai bila-bila..
WA
Ruj :
Ahkam al-Syar'iyyah fi al-Qurra wa al-Huffaz , As-Syaikh Dr.Abd Haq Al-Qadhi.
الراجي رحمة ربه الجوّاد http://aljawhar.wordpress.com