SJ-2643 : Mengangkat Tangan Ketika BerDoa pada hari Jumaat

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-2643 : Mengangkat Tangan Ketika BerDoa pada hari Jumaat

:salam

Adakah sunnah kita berdoa sambil menadah tangan ketika antara 2 khutbah dan di akhir khutbah(sebelum solat). Ini kerana ada yang mengatakan tidak perlu menadah tangan pada kedua-dua tempat, dan ada berpendapat hanya perlu menadah tangan pada salah satu tempat. Wallah hu'alam

:wassalam

Re: SJ-2643 : Mengangkat Tangan Ketika BerDoa pada hari Juma

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr ateed dengan kemampuan yang terhad ini, Insyaallah.

Umumnya, mengangkat tangan ketika berdoa' ini sunnah. Ini berdasarkan hadith Nabi saw, sabdanya :

[="#ff0000" size="3"]Åöäøó Çááøóåó Íóíöíøñ ßóÑöíãñ íóÓúÊóÍúíöí ÅöÐóÇ ÑóÝóÚó ÇáÑøóÌõáõ Åöáóíúåö íóÏóíúåö Ãóäú íóÑõÏøóåõãóÇ ÕöÝúÑðÇ ÎóÇÆöÈóÊóíúäö
"Sesungguhnya Allah yang Maha Mulia, apabila hambanya mengangkat tangan kpadanya, ia tidak akan menolak dengan tangan kosong" - Riwayat Al-Tirmudzi no: 3556, dikelaskan sebagai Sahih oleh al-Albani didalam Sahih al-Tirmudzi.

Akan tetapi, mengangkat tangan semasa berdo'a didalam Khutbah Jumaat bagi Khatib bukanlah sunnah untuk mengangkat tangannya. Ia hanya disunnahkan menunjuk dengan menggunakan jari telunjuk. Malah para sahabat mengutuklarang khatib mengangkat tangan ketika berdo'a.

Imam Muslim (874) dan Abu Daud (1104) telah meriwayatkan :

[="#ff0000" size="3"]Úóäú ÚõãóÇÑóÉó Èúäö ÑõÄóíúÈóÉó Ãäå ÑóÃóì ÈöÔúÑó Èúäó ãóÑúæóÇäó Úóáóì ÇáúãöäúÈóÑö ÑóÇÝöÚðÇ íóÏóíúåö (ÒÇÏ ÃÈæ ÏÇæÏ : æóåõæó íóÏúÚõæ Ýöí íóæúãö ÌõãõÚóÉò) ÝóÞóÇáó: ( ÞóÈøóÍó Çááøóåõ åóÇÊóíúäö ÇáúíóÏóíúäö áóÞóÏú ÑóÃóíúÊõ ÑóÓõæáó Çááøóåö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ãóÇ íóÒöíÏõ Úóáóì Ãóäú íóÞõæáó ÈöíóÏöåö åóßóÐóÇ æóÃóÔóÇÑó ÈöÅöÕúÈóÚöåö ÇáúãõÓóÈøöÍóÉö
"dari 'Umaarah ibn Ru'aibah melihat Bishr ibn Marwaan ketika diatas mimbar mengangkat tangan (Abu Daud menambah : apabila melakukan do'a pada hari Jumaat), dan berkata :'Semoga Allah menjadikan hodoh kedua-dua tangan. Aku melihat Rasulullah saw tidak menambah apa-apa melainkan seperti ini dengan tangannya' dan mengisyaratkan dengan jari telunjuknya."

Imam Al-Nawawi mengatakan :

[="#0000ff" size="3"]Ýöíåö Ãóäøó ÇáÓøõäøóÉ Ãóäú áÇ íóÑúÝóÚ ÇáúíóÏ Ýöí ÇáúÎõØúÈóÉ æóåõæó Þóæúá ãóÇáöß æóÃóÕúÍóÇÈäóÇ æóÛóíúÑåãú .
"Ini menunjukkan bahawa adalah sunnah TIDAK mengangkat tangan semasa berkhutbah dan ia adalah pandangan Malik dan yang lain-lain."

Ma'mum juga tidak digalakkan mengangkat tangan semasa Khatib membaca do'a, kerana ma'mum mengikut Imam.

Akan tetapi jika Imam berdo'a agar diturunkan hujan pada hari Jumaat semasa beliau diatas mimbar, maka adalah menjadi sunnah mengangkat tangan dan begitu juga keadaan ma'mumnya, disunatkan mengangkat tangan.

Muhaddith Sheikh Nasyiruddin Al-Albani didalam buku Bida' Al-Jumu'ah (ms 56-66)[1] telah menyatakan bahawa mengangkat tangan :

[="#0000ff" size="3"](ÏÚÇÁ ÇáäÇÓ æÑÝÚ ÇáíÏíä ÚäÏ ÌáæÓ ÇáÅãÇã Úáì ÇáãäÈÑ Èíä ÇáÎØÈÊíä.)
a. semasa Imam duduk diantara dua Khutbah (no:42)
[="#0000ff" size="3"](ÑÝÚ ÇáÞæã ÃíÏíåã ÊÃãíäÇ Úáì ÏÚÇÆå.)
b. semasa ma'mum mengaminkan do'a khatib (no:63)

merupakan bid'ah-bid'ah yang biasa dilakukan oleh ma'mum yang menghadirkan diri didalam solat Jumaat.

Beberapa ulama' mengatakan bahawa adalah menjadi kesalahan orang-orang yang bersolat mengangkat tangan mereka bagi mengaminkan do'a Imam, dan disebut oleh Ibnu Abidin (Khaasiyah Abidin 11/143), sesungguhnya jika mereka melakukannya maka mereka dosa keatas yang sahih[2][="#0000ff" size="3"](Åäåã ÅÐÇ ÝÚáæÇ Ðáß ÃËãæÇ Úáì ÇáÕÍíÍ) .

Begitu jugalah halnya kepada mereka yang mengangkat tangan mereka tatkala Imam duduk diantara 2 khutbah.

Berdo'a didalam Khutbah Jumaat adalah disyara'kan thabit dari Nabi saw dimana ia mendoa'kan keatas mu'minin dan mu'minat. Didalam Fatwa no:6396, Faatwa Lajhah Daa'imah LilBuhtuth Al-Ilmiyah wa Al-Ifta' (8/233) mengatakan bahawa menyebut 'Amin' pada do'a tidaklah mengapa[3] [="#0000ff" size="3"](ÃãÇ ÇáÊáÝÙ ÈÇáÊÃãíä Úáì ÏÚÇÆå ÝáÇ ÈÃÓ Èåº).

Kesimpulannya ialah mengangkat tangan untuk berdo'a semasa Imam duduk antara 2 khutbah dan juga semasa Imam membaca do'a tidaklah terdapat didalam syara', malah ulama' mengatakan ia adalah perbuatan bid'ah. Do'a boleh dibaca pada masa Imam sedang duduk diantara 2 khutbah dengan secara perlahan (sir) tanpa mengangkat tangan dan 'Amin' boleh dibaca secara perlahan semasa Imam membaca do'a.

Wallahu 'alam

-wassalam-
-----------------

Rujukan :

1. Sheikh Nasyiruddin Al-Albani. Bida' Al-Jumu'ah . Riyad : Maktabah Al-Maa'arif, 1996.

2. Abu Abidah Mashyur bin Hassan bin Sulaiman. Al-Qaul Al-Mubin fi Akhta' Al-Musolliin. Damaan : Dar Al-Qayyim, 1996. ms. 380.

3. Faatwa Lajhah Daa'imah LilBuhtuth Al-Ilmiyah wa Al-Ifta' - 8.cetakan ke 3. Riyad : Dar Al-Mu'id, 2000.

خيرالأمين