a/kum
saya selalu membaca buku-buku dan pengamal perubatan tradisional yg mendakwa Nabi Alis a.s. sbg penjaga tumbuh-tumbuhan. Jadi apabila hendak diambil daun, akar, dan bahagian tumbuh-tumbuhan utk tujuan perubatan tradisional maka perlu di beri salam dan meminta kebenaran beliau.
Sejauh manakah dakwaan ini benar?
Wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab persoalan sdr ArcangelGabriel dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Cerita-cerita ini termasuklah cerita-cerita Israeliyat yang menceritakan kisah yang ditokok tambah mengenai cerita anbiya'. Didalam menilai kisah-kisah ini, Sheikh al-Shanqeeti [Adwaa’ al-Bayaan, 4/203, 204] berkata :
æÈåÐÇ ÇáÊÍÞíÞ ÊÚáã Ãä ÇáÞÕÕ ÇáãÎÇáÝÉ ááÞÑÂä æÇáÓäÉ ÇáÕÍíÍÉ ÇáÊí ÊæÌå ÈÃíÏí ÈÚÖåã ÒÇÚãíä ÃäåÇ Ýí ÇáßÊÈ ÇáãäÒáÉ íÌÈ ÊßÐíÈåã ÝíåÇ áãÎÇáÝÊåÇ äÕæÕ ÇáæÍí ÇáÕÍíÍ ÇáÊí áã ÊÍÑÝ æáã ÊÈÏá æÇáÚáã ÚäÏ Çááå ÊÚÇáì .
1. Apa yang perlu kita beriman ialah apa yang telah ditunjukkan didalam Al-Quran atau Sunnah yang sahih yang menunjukkan kebenarannya.
2. Apa yang perlu kita tidak beriman ialah apa yang telah ditunjukkan didalam Al-Quran atau Sunnah yang sahih yang menunjukkan kepalsuannya.
3. Perkara yang samada kita dibenarkan untuk mempercayainya atau tidak, yang tidak ada dalil dari Al-Quran atau Sunnah yang sahih yang menunjukkan samada ia benar atau tidak.
Dari tahkiq ini kita tahu bahawa mengenai cerita yang mencanggah dengan Al-Quran dan Sunnah yang Sahih, yang tersebar dikalangan mereka, mendakwa bahawa ia didapati dari kitab-kitab, kita wajib menolaknya kerana ia bertentangan dengan nas sahiih yang telah diturunkan yang mana ianya tidak di selewengkan [ie. Al-Quran]. Allah yang mengetahui yang sebaik-baiknya."
Sheikh al-Shanqeeti [Adwaa’ al-Bayaan - 4/178-183] ada juga menyebut mengenai kisah Nabi Khidir dan Nabi Ilyaas ini, kata beliau :-
Kesimpulanya, cerita-cerita ini perlu dirujuk kepada kisah-kisah yang terdapat didalam Al-Quran dan juga hadith-hadith sahih. Cerita pasal nabi Ilyaas as., orang Dayak pun percaya bahawa beliau adalah Nabi Kayu, nama yang jaga tumbuh-tumbuhan.Disini kami memetik catitan dari website Inistitut Dayakologi yang menceritakan mengenai ADAT TALINO: Upacara Adat Berladang Dayak Bukit :
"Kami percaya kayu-kayu di hutan dijaga nabi kayu bernama nabi Alias. Demikian juga dengan proses membakar ladang. Kami meminta bantuan agar roh-roh penjaga hutan menjaga api jangan sampai menjalar atau merembet ketempat lain," jelas Timanggong.
Memohon izin Nabi? Apakah ia dibolehkan?
Memohon pertolongan melalui wasilah atau tawassul yang dibenarkan adalah :-
1. Jenis tawassul tanpanya Iman tidak akan sempurna, iaitu beriman kepada Allah dan Rasulnya, mentaatiNya dan Rasulnya. Ini termasuk, memohon pertolongan dari Allah melalui Nama dan Sifat-Sifatnya, atau dengan cara melakukan keta'atan (ibadat) kepada Allah swt.
2. Memohon pertolongan Allah dengan meminta Rasulnya saw melakukan do'a semasa beliau hidup (semasa Nabi masih hidup), dan juga mereka yang beriman meminta orang beriman yang lain mendo'akan bagi pihaknya.
3. Memohon pertolongan Allah dengan status dan kemuliaan kejadiannya, seperti "Ya Allah Aku memohon berkat Nabi mu" da sebaginya. Ini dibenarkan oleh segelintir ulama, akan tetapi pandangan ini sangat lemah (dha'if). Pandangan yang betul adalah cara begini juga haram, tidak boleh berwassul didalam do'a melainkan dengan menyebut Nama dan Sifat Allah.
4. Tawassul yang difahami oleh kebanyakkan orang Islam akhir-akhir ini, diamana mereka memanggil nama Nabi saw dan memohon pertolongan darinya, atau memanggil nama orang yang telah mati, auwliya' dsb. In adalah syirik yang besar, kerana menyeru atau memohon pertolongan selain dari Allah swt, atau menyalurkan apa-apa permintaan selain dari Allah adalah Syirik yang besar!
Melihat dari pembahagian tawassul no:3 dan 4, memohon sesuatu dari Nabi Muhammad saw pun tidak dibenarkan (melainkan yang di tuntut ialah selawat), apatah lagi kita meminta izin dari Nabi Nabi yang terdahulu daripadanya. Cuba kita fikrt-fikirkan betapa besarnya dosa-dosa yang dilakukan akibat perbuatan diatas. Kata Sheikh Abdul Aziz bin Baaz, bekas Mufti Arab Saudi :
Kesimpulannya, cerita-cerita mengenai Nabi-Nabi mestilah didatangkan dengan dalil yang sahih, al-Quran dan Hadith yang sahih. Ia tidak boleh diceritakan sebarangan. Orang-orang Islam tidak boleh memohon kepada mereka yang telah meninggal dunia, termasuklah Nabi Muhammad saw, penghulu segala Nabi. Pohonlah kepada Allah akan apa hajat sekalipun, atau meminta orang-orang yang beriman yang lain mendo'akan keatas kita. Do'a hanya boleh mengandungi Nama dan sifat-sifat Allah swt semata-mata. Jauhilah dari melakukan perkara-perkara syirik yang diselitkan ddialam ritual ibadat didalam penghidupan kita. Wallahu'alam.
-wassalam-
--------------------
Rujukan :
1. Shiekh Al-Shanqeeti. Adwaa’ al-Bayaan - 4. Beirut : Dar Al-Fikr.
2. Sheikh Ahmad bin Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' fataawa Samaahah Sheikh Abdul Aziz bin Baaz : Fataawa Al-'Aqidah - 3. Riyad : Dar Al-Watan, 1993.
3. Inistitut Dayakologi. Upacara Adat Berladang Dayak Bukit url : http://www.dayakology.com/kr/ind/2002/86/adat.htm
خيرالأمين