Pada kebiasaannya, kita akan melihat dalam buku2 bahawa kedudukan makmum seorang perempuan adalah dibelakang sebelah kiri imam. Namun, setelah mencari dalilnya, tidaklah saya bertemu dgnnya. Apa yg ada hanyalah dalil umum yg mengatakan makmum perempuan adalah dibelakang imam dan makmum lelaki. Antaranya:
Anas bin Malik ra berkata, “Saya bersembahyang beserta seorang anak yatim di rumah kami, di belakang Nabi saw, sedang ibuku Ummu Sulaim, berdiri di belakang kami.”[HR Bukhari]
Ibn Abbas ra berkara, “Saya bersembahyang di samping Nabi saw sedang Aisyah beserta kami bersembahyang di belakang kami. Saya berdiri di samping Nabi saw bersembahyang besertanya.”[HR Ahmad dan An-Nasa’I]
Oleh krn itu, disimpulkan makmum perempuan itu berada di belakang imam. Tidak disyaratkan kiri atau kanan. WA.
Alhamdulillah. JKK Ustaz Gayat. Kemungkinan persoalan ini merujukan kepada lelaki yg bersolat bersama Mahramnya (bukan Muhrimnya)seperti isteri, ibu, anak dsb, kerana istilah "Muhrim" ini merujuk kepada orang sedang didalam Ihram Haji/Umrah. Wanita yang bersolat dibelakang Imam, samada imam itu mahramnya atau tidak, kedudukannya tetap sama dengan wanita-wanita yang lain didalam saf solat.
Kedudukan isteri atau wanita yang bersolat dengan mahramnya hendaklah bersolat dibelakangnya. Didalam sebuah hadith (yg dipetik oleh ustaz Gayat) menceritakan Anas dan seorang anak yatim bersolat bersama Nabi, baginda menyuruh Umm Sulaym, ibu kepada Anas bersolat dibelakang mereka berdua. Didalam sebuah riwayat lain dari Anas Ibn Maalik :-
"Bahawa Nabi saw memimpin Solat bersama beliau dengan ibunya atau Makciknya, beliau (Anas) berkata: Dia memerintahkan aku bersolat disebelah kanannya dan menjadikan wanita tersebut dibelakang kami" - [Hadith riwayat Muslim #1056].
"Tidak ada khilaf (perselisihan) mengenai wanita yg bersolat seorang diri dibelakang Imam dan jika terdapat lelaki, maka lelaki tersebut bersolat disebelah Imam dan wanita tersebut dibelakangnya" - [Al-Munif, Ahkaam al-Imaamah wa’l-I’timaam, ms -391-320]
Berkata seorang ulama' Al-Azhar Al-Syarif , Sheikh Khaalid Al-Jundi didalam satu Soal-Jawab (kelolaan Al-Haatif Al-Islami) mengenai kaifiat solat berjemaah suami isteri, jawab beliau :
"Tidak ada tegahan bagi seorang lelaki yg bersolat dengan isteri dan hendklah berdiri dibelakang dan bukan disebelahnya, ini diaplikasikan kepada solat lelaki dengan wanita [lain] sama sahaja dengan isterinya, atau anak perempuannya. Jika suami itu bersama anak lelakinya dan isterinya, maka suaminya menjadikan anak lelakinya sebelah kanan dan isterinya dibelakang" - [Fasaluu Ahl Al-Zikr, ms 109].
Kesimpulannya, wanita samada mahram atau tidak (ajnabi), kedudukannya didalam solat adalah sama sahaja dengan wanita yang lain, iaitu berada dibelakang saf lelaki. Wallahu'alam.
:salam
Pada kebiasaannya, kita akan melihat dalam buku2 bahawa kedudukan makmum seorang perempuan adalah dibelakang sebelah kiri imam. Namun, setelah mencari dalilnya, tidaklah saya bertemu dgnnya. Apa yg ada hanyalah dalil umum yg mengatakan makmum perempuan adalah dibelakang imam dan makmum lelaki. Antaranya:
Anas bin Malik ra berkata, “Saya bersembahyang beserta seorang anak yatim di rumah kami, di belakang Nabi saw, sedang ibuku Ummu Sulaim, berdiri di belakang kami.”[HR Bukhari]
Ibn Abbas ra berkara, “Saya bersembahyang di samping Nabi saw sedang Aisyah beserta kami bersembahyang di belakang kami. Saya berdiri di samping Nabi saw bersembahyang besertanya.”[HR Ahmad dan An-Nasa’I]
Oleh krn itu, disimpulkan makmum perempuan itu berada di belakang imam. Tidak disyaratkan kiri atau kanan. WA.
:wassalam
RUJUKAN
Al-Mufashal
Dr Abd. Karim Zaidan
Koleksi Hadis2 Hukum
TM Hasbi
Fiqh Islami
Dr Wahbah al-Zuhaily
Ditulis/Disusun oleh
g@y@t
http://Al-Ahkam.net
http://www.eashoppingcentre.com
http://membelahlautan.
Wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. JKK Ustaz Gayat. Kemungkinan persoalan ini merujukan kepada lelaki yg bersolat bersama Mahramnya (bukan Muhrimnya)seperti isteri, ibu, anak dsb, kerana istilah "Muhrim" ini merujuk kepada orang sedang didalam Ihram Haji/Umrah. Wanita yang bersolat dibelakang Imam, samada imam itu mahramnya atau tidak, kedudukannya tetap sama dengan wanita-wanita yang lain didalam saf solat.
Kedudukan isteri atau wanita yang bersolat dengan mahramnya hendaklah bersolat dibelakangnya. Didalam sebuah hadith (yg dipetik oleh ustaz Gayat) menceritakan Anas dan seorang anak yatim bersolat bersama Nabi, baginda menyuruh Umm Sulaym, ibu kepada Anas bersolat dibelakang mereka berdua. Didalam sebuah riwayat lain dari Anas Ibn Maalik :-
Berkata Al-Kaasaani :
Ibn Rush Al-Hafiz berkata :
Berkata seorang ulama' Al-Azhar Al-Syarif , Sheikh Khaalid Al-Jundi didalam satu Soal-Jawab (kelolaan Al-Haatif Al-Islami) mengenai kaifiat solat berjemaah suami isteri, jawab beliau :
Kesimpulannya, wanita samada mahram atau tidak (ajnabi), kedudukannya didalam solat adalah sama sahaja dengan wanita yang lain, iaitu berada dibelakang saf lelaki. Wallahu'alam.
wassalam
========
Rujukan :
1. Sheikh Khaalid Al-Jundi. Fasaluu Ahl Al-Zikr. Beirut : Dar Al-Ma'rifah, 2003
خيرالأمين