:salam
Terima kasih Us. Kamin,
Saya ingin sedikit penerangan mengenai jawapan Us. Kamin berkenaan ayat yang berikut:
"Para fuqaha sepakat bahawa menghilangkan najis dengan air, sebab air adalah pokok untuk bersuci. Namun demikian mereka berbeza pendapat tentang menghilangkan najis dengan alat yang lain. Ibn Taimiyah berkata : adapun menghilangkan najis dengan selain dari air terdapat 3 pendapat :-
(a) Tidak boleh - sebagaimana yang disebut oleh Al-Syafie. Ini merupakan salah satu dari pendapat Malik dan Ahmad.
(b) Boleh, sebagaimana yang dikatakan oleh Abu Hanifah. Ini merupakan pendapat kedua dari pendapat Malik dan Ahmad.
(c) Didalam mazhab Ahmad, dibolehkan jika keadaan memerlukan. Sebagaimana penyucian kuching dengan air liurnya atau sucinya anak kecil dengan air liurnya dsb. "
pohon penerangan lanjut dari Us.
wassalam.
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr assb4558 dengan kadar kemampuan terhad yang ada, Insyaallah.
Keseluruhan jawapan Soalan tersebut seperti yang kami nyatakan diambil dari buku Fiqh Al-Taharah, karangan Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi. Bab yang sdr assb4558 quote kan itu kebetulan adalah kenyataan Syeikh Ibn Taimiyah yang dipetik oleh Syeikh Al-Qaradhawi didalam bukunya itu. Beliau menyebut bahawa ulama' Fiqh telah sepakat bahawa najis boleh dihilangkan dengan air, kerana ia memiliki sifat menyucikan. Namun demikian, Ibn Taimiyah berpendapat bahawa mereka berbeza pendapat mengenai ada benda lain yang boleh menghilangkan kesucian najis.
Ibn Taimiyah telah mendatangkan beberapa dalil, diantara nya ialah :-
- Nabi saw membenarkan istijmar menggunakan batu.
- Begitu juga membersihkan sepasang kasut/sandal dengan debu sebagaimana sabdanya : þËã áíÏáßåãÇ ÈÇáÊÑÇÈ ÝÅä ÇáÊÑÇÈ áåãÇ ØåæÑ / "Kemudian hendaklah dia menggosok-gosokkan dengan debu kerana debu boleh membersihkan kedua-duanya".
- Dan juga hujung baju/seluar/jubah dibersihkan dengan tanah juga :þíØåÑå ãÇÈÚÏåþ / "Ia membersihkan dengan berikutnya".
Kesemua ini dibawa oleh Ibn Taimiyah bagi menunjukkan dalil bahawa terdapat beberapa situasi yang menunjukkan najis boleh dihilangkan dengan benda lain.
Seterusnya Ibn Taimiyah mengambil contoh mengenai pandangan Mazhab Ahmad bahawa kucing menyucikan najis dengan air liurnya. Kata beliau :-
Mungkin (wallahu'alam) yang dimaksudkan oleh Syeikh al-islam Ibn Taimiyah ialah, walaupun kucing mungkin memakan tikus dsb, namun kenajisan itu dibersihkan dengan air liurnya. Kucing, apabila ia menjilat/minum dari bejana air, sifat air yang menyuci itu kekal. Dengan erti kata lain, ia tidak najis. Ini boleh kita lihat dari hadith diatas dengan mengambil matannya yang awal: dari Kabshah bt Ka'ab ibn Maalik,
Insyaallah, diruang dan ilmu yang terbatas ini, demikianlah serba sedikit penjelasan mengenai pandangan (Ijtihad) Syiekh Al-Islam Ibu Taimiyah yang dipetik oleh Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi didalam buku Fiqh Al-Taharahnya. WA.
Wassalam
===============
1. Syeikh Al-Islam Ibn Taimiyah. (susunan Abdul Rahman bin Mohammad bin Qaasim) Majmu' Fatawa - 21. Mekah : Maktabah Hukumah, 1969. ms 474-475.
خيرالأمين