Assalammualaikum.......
Terlebih dahulu pohon maaf jika ada persoalan yang telah ditimbulkan mengenai perkara yang akan disebutkan nanti....
Kalu tak silap saya melalui kaset ceramah Us. Shamsuri Ahmad (akan diposkan sedutan kemudian jika bertemu dengan kasetnya)
di mana pernah berlaku di zaman nabi s.a.w ...
seorang sahabat telah kelewatan dan terus bersembahyang jemaah asar bersama baginda rasullulah s.a.w .....dan kemudian sahabat tersebut membuat sembahyang sunat selepas selesai berjemaah bersama rasul...
setelah selesai baginda rasullulah s.a.w telah mendekati sahabat tersebut lalu bertanya ...sembahyang apa yang dilakukan...maka sahabat tersebut menjawab bahawa beliau mengqada sembahyang sunat asar qabliyah...
dan baginda rasullulah diam dan tidak menegur perbuatan sahabat tersebut...
ertikata lain perbuatan sahabat tersebut tidak menyalahi dari sudut hukum yang melarang sembahyang sunat selepas sunat asar....
pohon penjelasan lebih lanjut daripada us.
ada dikalangan 2, 3 orang sahabat saya melakukan sunat ba'diyah asar dan subuh di surau...jadi takut-takut timbul fitnah ...ini pun jika sahabat tau akan perkara yang disebutkan di atas itu benar berlaku atau tidak ...
:banghead: :aklam
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr assb4558 dengan kadar kemampuan dan kekurangan ilmu yang ada, Insyaallah.
Benar scenario yang sdr assb4558 nyatakan diatas. Hadith diatas (akan kita paparkan hadithnya dibawah) ini mendatangkan 2 hukum didalam bab solat. Ia menunjukkan bahawa solat sunat boleh di qadha' dan Nabi Muhammad saw juga pernah mengqadha' solat sunnat tersebut. Bab ini juga merupakan bab yang menunjukkan terdapatnya solat yang dinamakan Solat sunat yang mempunyai sebab yang terdahulu (ÇáÕáÇÉ ÐÇÊ ÇáÓÈÈ ÛíÑ ÇáãÊÃÎÑ) dimana solat-solat seperti Solat Sunat Fajar, Solat Sunat Tahiyat Al-Masjid, Solat Sunat Gerhana, Sunat Wudhu', Solat Jenazah, Solat Istisqaa', dan sebagainya boleh dilakukan pada waktu yang diharamkan bersolat. Begitu juga dengan Qadho' solat menurut Imam Al-Syafie, ia boleh dilakukan bila-bila waktu sahaja.[Al-Fiqh Al-Islami, 1/524].
Pada umumnya, hadith yang diriwayatkan didalam Sahih al-Bukhaari #581 dan Sahih Muslim #831 melarang melakukan solat selepas Fajar sehingga matahari naik setinggi galah, pada masa tengahari pada masa matahari berada tegak dan selepas Asar sehinggalah matahati terbenam. Nabi saw mengkhabarkan kepada kita bahawa pada masa matahri naik dan terbenam ialah keadaan diantara 2 tanduk syaitan, dan diwaktu itu orang kuffar akan menyembahnya. Hadith riwayat Abu Sa'ed al-Khudri ra. berkata : Nabi saw bersabda :
Ulama khilaf didalam bab menqadha' solat sunat diwaktu yang diharamkam bersolat. Menurut padangan yang terbaik, dibolehkan mengqadha'nya pada waktu tersebut. Ini merupakan pandangan Imam al-Syafie rh. (al-Majmu' 4/170). Syeikh al-Islam ibn Taimiyah rh. juga cenderung kepada pandangan ini sebagaimana yang beliau nyatakan didalam al-fataawa 23/127. Diantara hadith-hadith yang mendokong permasalahan ini :-
Hadith dari Ummu Salamah r.a:
þÃóäøó þ þÚóÈúÏó Çááøóåö Èúäó ÚóÈøóÇÓò þ þæóÚóÈúÏó ÇáÑøóÍúãóäö Èúäó ÃóÒúåóÑó þ þæóÇáúãöÓúæóÑó Èúäó ãóÎúÑóãóÉó þ þÃóÑúÓóáõæåõ Åöáóì þ þÚóÇÆöÔóÉó ÒóæúÌö ÇáäøóÈöíøö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þÝóÞóÇáõæÇ ÇÞúÑóÃú ÚóáóíúåóÇ ÇáÓøóáóÇãó ãöäøóÇ ÌóãöíÚðÇ æóÓóáúåóÇ Úóäú ÇáÑøóßúÚóÊóíúäö ÈóÚúÏó ÇáúÚóÕúÑö æóÞõáú ÅöäøóÇ ÃõÎúÈöÑúäóÇ Ãóäøóßö ÊõÕóáøöíäóåõãóÇ æóÞóÏú ÈóáóÛóäóÇ Ãóäøó ÑóÓõæáó Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þäóåóì ÚóäúåõãóÇ ÞóÇáó þ þÇÈúäõ ÚóÈøóÇÓò þ þæóßõäúÊõ ÃóÖúÑöÈõ ãóÚó þ þÚõãóÑó Èúäö ÇáúÎóØøóÇÈö þ þÇáäøóÇÓó ÚóáóíúåóÇ ÞóÇáó þ þßõÑóíúÈñ þ þÝóÏóÎóáúÊõ ÚóáóíúåóÇ æóÈóáøóÛúÊõåóÇ ãóÇ ÃóÑúÓóáõæäöí Èöåö ÝóÞóÇáóÊú Óóáú þ þÃõãøó ÓóáóãóÉó þ þÝóÎóÑóÌúÊõ Åöáóíúåöãú ÝóÃóÎúÈóÑúÊõåõãú ÈöÞóæúáöåóÇ ÝóÑóÏøõæäöí Åöáóì þ þÃõãøö ÓóáóãóÉó þ þÈöãöËúáö ãóÇ ÃóÑúÓóáõæäöí Èöåö Åöáóì þ þÚóÇÆöÔóÉó þ þÝóÞóÇáóÊú þ þÃõãøõ ÓóáóãóÉó þ þÓóãöÚúÊõ ÑóÓõæáó Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þíóäúåóì ÚóäúåõãóÇ Ëõãøó ÑóÃóíúÊõåõ íõÕóáøöíåöãóÇ ÃóãøóÇ Íöíäó ÕóáøóÇåõãóÇ ÝóÅöäøóåõ Õóáøóì ÇáúÚóÕúÑó Ëõãøó ÏóÎóáó æóÚöäúÏöí äöÓúæóÉñ ãöäú þ þÈóäöí ÍóÑóÇãò þ þãöäú þ þÇáúÃóäúÕóÇÑö þ þÝóÕóáøóÇåõãóÇ ÝóÃóÑúÓóáúÊõ Åöáóíúåö ÇáúÌóÇÑöíóÉó ÝóÞõáúÊõ Þõæãöí ÈöÌóäúÈöåö ÝóÞõæáöí áóåõ ÊóÞõæáõ þ þÃõãøõ ÓóáóãóÉó þ þíóÇ ÑóÓõæáó Çááøóåö Åöäøöí ÃóÓúãóÚõßó þ þÊóäúåóì Úóäú åóÇÊóíúäö ÇáÑøóßúÚóÊóíúäö æóÃóÑóÇßó ÊõÕóáøöíåöãóÇ ÝóÅöäú ÃóÔóÇÑó ÈöíóÏöåö ÝóÇÓúÊóÃúÎöÑöí Úóäúåõ ÞóÇáó ÝóÝóÚóáóÊú ÇáúÌóÇÑöíóÉõ ÝóÃóÔóÇÑó ÈöíóÏöåö ÝóÇÓúÊóÃúÎóÑóÊú Úóäúåõ ÝóáóãøóÇ ÇäúÕóÑóÝó ÞóÇáó þ þíóÇ þ þÈöäúÊó þ þÃóÈöí ÃõãóíøóÉó þ þÓóÃóáúÊö Úóäú ÇáÑøóßúÚóÊóíúäö ÈóÚúÏó ÇáúÚóÕúÑö Åöäøóåõ ÃóÊóÇäöí äóÇÓñ ãöäú þ þÚóÈúÏö ÇáúÞóíúÓö þ þÈöÇáúÅöÓúáóÇãö ãöäú Þóæúãöåöãú ÝóÔóÛóáõæäöí Úóäú ÇáÑøóßúÚóÊóíúäö ÇááøóÊóíúäö ÈóÚúÏó ÇáÙøõåúÑö ÝóåõãóÇ åóÇÊóÇäö þ
Imam al-Nawawi didalam komentar hadith Imam Muslim mengatakan bahawa :
-----------------
Hadith riwayat Qays ibn 'Amr berkata :
Ibn Qudamah didalam al-Mughni 2/532 mengatakan bahawa berdiamnya Nabi saw menunjukkan ia dibenarkan.
-----
Didalam suasana yang sdr sebut diatas, terdapat 2,3 orang yang melakukan solat sunnat qabliyah asar selepas solat Asar kemungkinan akan menimbulkan fitnah. Disini kita cuba melihat kepada Fiqh Al-Aulawiyat (Fekah Keutamaan); dimana sebaik-baik solat fardu ialah solat berjemaah dimasjid, dan sebaik-baik solat sunat, adalah solat yang dilakukan dirumah. Tanpa menimbulkan pelbagai persoalan, adalah lebih afdhal sahabat-sahabat tadi melakukan qadha' solat sunat qabliyah Asar dirumahnya sebagaimana hadith dari Ummu Salamah ra. diatas menunjukkan bahawa Nabi saw mengqadha' solat sunat ba'diyah Zohor selepas solat Asar dirumah. Berikut kami paparkan beberapa hadith yang menyatakan keafdhalan solat sunat di rumah:-
Hadith Ibnu Umar r.a katanya:
þÕóáøóíúÊõ ãóÚó ÑóÓõæáö Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þÞóÈúáó ÇáÙøõåúÑö ÓóÌúÏóÊóíúäö æóÈóÚúÏóåóÇ ÓóÌúÏóÊóíúäö æóÈóÚúÏó ÇáúãóÛúÑöÈö ÓóÌúÏóÊóíúäö æóÈóÚúÏó ÇáúÚöÔóÇÁö ÓóÌúÏóÊóíúäö æóÈóÚúÏó ÇáúÌõãõÚóÉö ÓóÌúÏóÊóíúäö ÝóÃóãøóÇ ÇáúãóÛúÑöÈõ æóÇáúÚöÔóÇÁõ æóÇáúÌõãõÚóÉõ ÝóÕóáøóíúÊõ ãóÚó ÇáäøóÈöíøö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þÝöí ÈóíúÊöåö þ
þ
Hadith Ibnu Umar r.a:
þÚóäú ÇáäøóÈöíøö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þÞóÇáó þ þÇÌúÚóáõæÇ ãöäú ÕóáóÇÊößõãú Ýöí ÈõíõæÊößõãú æóáóÇ ÊóÊøóÎöÐõæåóÇ ÞõÈõæÑðÇ þ
Hadith Zaid bin Thabit r.a katanya:
þÇÍúÊóÌóÑó ÑóÓõæáõ Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þÍõÌóíúÑóÉð ÈöÎóÕóÝóÉò þ þÃóæú ÍóÕöíÑò þ þÝóÎóÑóÌó ÑóÓõæáõ Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þíõÕóáøöí ÝöíåóÇ ÞóÇáó ÝóÊóÊóÈøóÚó Åöáóíúåö ÑöÌóÇáñ æóÌóÇÁõæÇ íõÕóáøõæäó ÈöÕóáóÇÊöåö ÞóÇáó Ëõãøó ÌóÇÁõæÇ áóíúáóÉð ÝóÍóÖóÑõæÇ æóÃóÈúØóÃó ÑóÓõæáõ Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þÚóäúåõãú ÞóÇáó Ýóáóãú íóÎúÑõÌú Åöáóíúåöãú ÝóÑóÝóÚõæÇ ÃóÕúæóÇÊóåõãú æóÍóÕóÈõæÇ ÇáúÈóÇÈó ÝóÎóÑóÌó Åöáóíúåöãú ÑóÓõæáõ Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þãõÛúÖóÈðÇ ÝóÞóÇáó áóåõãú ÑóÓõæáõ Çááøóåö þ þÕóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó þ þãóÇ ÒóÇáó Èößõãú ÕóäöíÚõßõãú ÍóÊøóì ÙóäóäúÊõ Ãóäøóåõ ÓóíõßúÊóÈõ Úóáóíúßõãú ÝóÚóáóíúßõãú ÈöÇáÕøóáóÇÉö Ýöí ÈõíõæÊößõãú ÝóÅöäøó ÎóíúÑó ÕóáóÇÉö ÇáúãóÑúÁö Ýöí ÈóíúÊöåö ÅöáøóÇ ÇáÕøóáóÇÉó ÇáúãóßúÊõæÈóÉó
------------------------
Beberapa soalan mengenai solat di waktu yang dilarang telah dibincangkan di al-ahkam, dan diantaranya yang anda boleh rujuk (di arkib) : -
1. SJ - 2964 : Waktu yang di haramkan solat
http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=18172
2. SJ - 2801 : Solat Jamaah atau solat sunat subuh 2
http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=16709
3. SJ - 2795 : Solat jemaah atau solat sunat subuh
http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=16590
Kesimpulannya, Mazhab Syafie membenar menqadha solat sunat (dan juga solat wajib) pada waktu-waktu yang dilarang bersolat. Seafdhal-afdhal tempat untuk melakukan solat sunat ialah di rumah. WA.
==============
Rujukan :
1. Dr Wahbah al-Zuhaily. Al-Fiqh Al-Islami wa'adilatuhu - 1. cetakan ke 3. Beirut : Dar Al-Fikr, 1989.
خيرالأمين