saya ingin bertanya adakah boleh jika kita menyertai jemaah yang bersolat genap? (solat fardhu - zohor asar maghrib isya) apabila kita menjamakkan sembahyang). bagaimana pula dengan menjamakkan solat asar dengan solat jumaat? saya ada mendengar bahawa kedua-dua ini dibolehkan melalui siaran radio tetapi saya inginkan kepastian. jika boleh disertakan dengan dalil naqli daripada hadis atau sebarang fatwa yang sah.
Sumber Rujukan Islam Anda..
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr phirdost dengan kadar kemampuan yang terhad, Insyaallah.
(a) Solat orang musafir dibelakang Imam penduduk tempatan
Seorang musafir dibolehkan bersolat dibelakang Imam yang bermukim (penduduk tempatan) dengan syarat solat tersebut dilakukan secara penuh (atau yg sdr sebut sebagai genap). Ini berdasarkan beberapa hadith, contohnya :-
(1) Bersabda Nabi saw :
(2) Riwayat Ahmad dari Ibn Abbas ra, bahawa telah diberitahu kepadanya :
(3) Dari riwayat Naafi' berkata :
(4) Riwayat dari Sulaiman al-Tameemi bahawa Abu Majlaz berkata :
Menurut Syiekh Nasir ibn Sulaiman al-Alwaan :
ãËÇá Ðáß : ãÓÇÝÑ ÃÏÑß ãÚ ÇáÅãÇã ÇáÊÔåÏ ÇáÃÎíÑ ãä ÕáÇÉ ÇáÙåÑ ÝÍíäÆÐò íÕáí ÇáÙåÑ ÑßÚÊíä ¡ ÝåÐå ÕáÇÊå ÅÐÇ áã íÏÑß ÑßÚÉ ÝÃßËÑ .
Sebagai contoh : Seorang musafir mendapatkan Imam pada Tahiyyat Akhir Solat Zohor. Didalam kes ini dia hendaklah bersolat 2 rakaat. Inilah cara solatnya jika dia tidak mendapatkan Imam dengan satu rakaat atau lebih"
Cuma ketetapan membenarkan Solat penuh bersama Imam bermukim dan dikuti dengan menjama' solat merupakan ketetapan dan ijtihad para-para Imam.
(b) Bolehkah menjama'kan Asar dengan solat Jumaat.
Al-Hafiz Imam Nawawi didalam Kitab Al-Majmu' (dan jemaah yang lain) mengatakan bahawa :
Begitu juga dengan kitab-kitab Fiqh Syafie yang lain seperti Mughni Al-Muhtaaj tulisan Syiekh Al-Syarbini menyebut :-
Ulama Fiqh perbandingan masakini dari Syria, Dr Wahbah Al-Zuhaily mengatakan :-
Contoh ulama' moden mazhab Syafie yang lain seperti Syeikh Dr Khaalid Al-Jundi, pensyarah Usuluddin dan falsafah, Universiti Al-Azhar apabila ditanya boleh atau tidak menjama'kan solat asar dan Jummat, menurut beliau :
Ulama' Syafie mengambil kaedah Solat Jumaat itu adalah adalah sebagai ganti Zohor. Ada juga khilaf dikalangan ulama' yang tidak membenarkan jama' diantara Jumaat dan Asar dengan alasan :- a. Solat Jumaat bukan untuk orang musafir b. atau ada dikalangan ulama Hanbali yang mengatakan Solat Zohor tidak sama dari Solat Jumaat didalam banyak aspek. Nas-nas yang membolehkan jama' tidak ada yang merujuk kepada Solat Jumaat, tetapi merujuk kepada Solat Zohor.
Menurut Ali Muhiyuddin Al-Qarh Dagha :-
WA, wassalam
---------------
Rujukan :-
1. Al-Shiekh Khaalid Al-Jundi. Fasaluu ahla al-zikr : fatawa mu'asyirah. Beirut : Dar Al-Ma'rifah, 2003. ms 116
2. Dr Wahbah al-Zuhaily. al-Fiqh al-Islami wa adillatuh - 2. cetakan ke 3. Damsyik : Dar al-Fikr, 1989. ms 349.
3. Syiekh Al-Syarbini. Mughni al-Muhtaaj - 1. Beirut : Dar Al-Fikr, 2001. ms 370.
4. Ali Muhiyuddin Al-Qarh Dagha. ãÇ ÇáÍßã ÅÐÇ ÎÇáÝ ÇáãÕáí ÇáÅãÇã æÃÐä áÌãÚ ÕáÇÉ ÇáÚÕÑ ÈÚÏ ÕáÇÉ ÇáÌãÚÉ ÈÓÈÈ ÇáãØÑ. url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=5469
خيرالأمين