Berkaitan masalah memakai selipar di kawasan perkuburan, perkara tersebut adalah khilaf dikalangan ulama. Ada ulama mengatakan makruh , ada pula yang mengatakan harus, dan ada kata haram pada selipar jenis kulit.
Hadis di atas membawa maksud , bahawa ketika mana Rasulullah saw melihat seseorang lelaki yang berjalan dikawasan perkuburan dengan memakai selipar / kasut yang dibuat daripada kulit lembu yang telah disamak. , Baginda memerintahkan agar dibuka / ditanggalkan kasut tersebut.Lelaki tersebut terus menanggalkannya dan membalingnya jauh.
(HR Ahmad : 224 , Abu Daud : 3230 , An-Nasaie : 964 , Ibnu Majah : 1568 dan al-Hakim 1/373.Az-Zahabi mensahihkannya.Begitu juga dengan Albani dalam Sahih Abu Daud )
Sebahagian ulama berdalilkan kepada hadis di atas dalam menetapkan hukum makruh memakai kasut / selipar di kawasan perkuburan.Manakala sebahagian yang lain hanya menetapkan makruh bagi kasut / selipar yang dibuat dari sebarang jenis kulit binatang yang disamak sahaja sebagaimana mafhum hadis tersebut.
Al-hamdulillah....
al-Jawab...
Berkaitan masalah memakai selipar di kawasan perkuburan, perkara tersebut adalah khilaf dikalangan ulama. Ada ulama mengatakan makruh , ada pula yang mengatakan harus, dan ada kata haram pada selipar jenis kulit.
Terdapat satu hadis berkenaan masalah ini :
ÈíäãÇ ÃäÇ ÃãÇÔí ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æ Óáã ãÑ ÈÞÈæÑ ÇáãÔÑßíä ÝÞÇá áÞÏ ÓÈÞ åÄáÇÁ ÎíÑÇ ßËíÑÇ ËáÇËÇ Ëã ãÑ ÈÞÈæÑ ÇáãÓáãíä ÝÞÇá áÞÏ ÃÏÑß åÄáÇÁ ÎíÑÇ ßËíÑÇ æÍÇäÊ ãä ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æ Óáã äÙÑÉ ÝÅÐÇ ÑÌá íãÔí Ýí ÇáÞÈæÑ Úáíå äÚáÇä ÝÞÇá íÇ ÕÇÍÈ ÇáÓÈÊíÊíä æíÍß ÃáÞ ÓÈÊíÊíß ÝäÙÑ ÇáÑÌá ÝáãÇ ÚÑÝ ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æ Óáã ÎáÚåãÇ ÝÑãì ÈåãÇ
Hadis di atas membawa maksud , bahawa ketika mana Rasulullah saw melihat seseorang lelaki yang berjalan dikawasan perkuburan dengan memakai selipar / kasut yang dibuat daripada kulit lembu yang telah disamak. , Baginda memerintahkan agar dibuka / ditanggalkan kasut tersebut.Lelaki tersebut terus menanggalkannya dan membalingnya jauh.
(HR Ahmad : 224 , Abu Daud : 3230 , An-Nasaie : 964 , Ibnu Majah : 1568 dan al-Hakim 1/373.Az-Zahabi mensahihkannya.Begitu juga dengan Albani dalam Sahih Abu Daud )
Sebahagian ulama berdalilkan kepada hadis di atas dalam menetapkan hukum makruh memakai kasut / selipar di kawasan perkuburan.Manakala sebahagian yang lain hanya menetapkan makruh bagi kasut / selipar yang dibuat dari sebarang jenis kulit binatang yang disamak sahaja sebagaimana mafhum hadis tersebut.
WA
الراجي رحمة ربه الجوّاد http://aljawhar.wordpress.com