:salam
saya ada sedikit kemuykilan.minta panel al-ahkam boleh beri sedikit penjelasan..
di dalam surah al furqan ayat 63(sifat2 ibadurrahman) Allah ada menjelaskan berkenaan apabila org jahil menyapa dgn sapaan yg kurang beradab ataupun biadab hendaklah kita jawab atau kita balas dgn perkataan yang baik(selamat).
setelah meneliti beberapa kitab tafsir saya mendapati apabila sesiapa sahaja yg bersikap buruk terhadap kita(memaki,mengutuk,mengeluarkan perkaatn yg telalu biadab dll) hendaklah kita membalas dgn perkara yg baik dan bukannya membalas balik dgn kata2 yg tidak elok biarpun apa sahaja yg diucapkan kpd kita kerana org yg bersabar pasti menang.
timbul persoalan disini , ada org berkata nabi s.a.w pernah berkata kpd abu lahab,abu jahal dgn perkataan semoga Allah melaknat kamu.ini berlaku kerana mereka mengeluarkan kata kesat kpd nabi dan nabi membalas dgn kata kesat juga.tetapi dlm banyak kisah nabi , nabi tdk pernah membalas kejahatan dgn kejahatan sebaliknya nabi membalas dgn kebaikkan.saya mohon pihak al ahkam sudi memberi sedikit penjelasan terhadap hal ini.saya akhiri dgn ucapan ucapan jazakkallahu khairan katsira..
ÈÓã Çááå
æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÌÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ
Rasulullah SAW pernah berdoa dengan menyebut perkataan laknat terhadap beberapa individu kafir tertentu, tetapi perbuatan baginda ditegur oleh Allah Taala.
Daripada Ibn Umar, katanya: Dia mendengar Rasulullah SAW apabila bangkit daripada rukuk pada rakaat terakhir solat Fajar, baginda menyebut: Ya Allah, laknatlah si polan, si polan dan si polan. Iaitu selepas membaca (samiallahu liman hamidah, Rabbana Lakal Hamd). Lalu turun ayat: (yang bermaksud): "Tiada sedikitpun campur tangan kamu dalam urusan mereka, atau Allah menerima taubat mereka, atau ALlah mengazab mereka". (Ali Imran 128).
HR: Bukhari (no: 3842).
Di dalam hadis lain, baginda berdoa pada hari peperangan Uhud: Ya ALlah, laknatilah Abu Sufian, laknatilah al-Harith bin Hisyam, dan laknatilah Safwan bin Umayyah. Lalu turun ayat Quran tersebut.
HR Tirmizi (no: 3004).
Maka difahami bahawa menyebut perkataan LAKNAT terhadap individu tertentu secara khusus adalah dilarang. Manakala menyebut kepada kuffar secara umum, dibolehkan tanpa khilaf.
rujukan:
-Tafsir Tabari 2/114
-Tafsir Ibn Kathir 2/115, dan 1/473
http://abuumair1.wordpress.com