Jwb:
Ada dalil dalam hal ini: AQ 24:60 (dan perempuan2 tua yg telah terhenti (putus haidh, putus kehamilan, putus seks) yg tiada ingin kahwin lagi, tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak menzahirkan perhiasan, dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka) terjemahnya.
* Maka mufassir tidaklah sepakat mengenai maksud perempuan yg terhenti dan apakah maksud sebenar menanggalkan pakaian.
Tafsir asySyabuni, misalnya maksud menanggalkan pakaian dlm ayat ini ialah membuka jilbab. Jilbab pula menurut Imam Qurthuby (Tafsirnya Jld 14/243) ialah sejenis pakaian yg menutup kepala dan dada.
Namun ayat ini masih menggalakkan wanita tua terus memakai pakaian biasanya (jilbab), maka jika wanita tua pun digalakkan, apatah lagi wanita muda! Tentulah wajib. Allahu a'alam
Jwb:
Ada dalil dalam hal ini: AQ 24:60 (dan perempuan2 tua yg telah terhenti (putus haidh, putus kehamilan, putus seks) yg tiada ingin kahwin lagi, tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak menzahirkan perhiasan, dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka) terjemahnya.
* Maka mufassir tidaklah sepakat mengenai maksud perempuan yg terhenti dan apakah maksud sebenar menanggalkan pakaian.
Tafsir asySyabuni, misalnya maksud menanggalkan pakaian dlm ayat ini ialah membuka jilbab. Jilbab pula menurut Imam Qurthuby (Tafsirnya Jld 14/243) ialah sejenis pakaian yg menutup kepala dan dada.
Namun ayat ini masih menggalakkan wanita tua terus memakai pakaian biasanya (jilbab), maka jika wanita tua pun digalakkan, apatah lagi wanita muda! Tentulah wajib. Allahu a'alam