:salam
Bagaimanakah yg dimaksudkan boleh di qhada solat sunat subuh ini selepas Solat fardu subuh?
Adakah betul2 selepas selesai fardu subuh atau selepas terbit matahari. Saya keliru dgn perkataan "selepasnya" itu, kerana selepas fardu subuh adalah waktu haram.
wallahualam, :wassalam
Wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan semutapi dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Sebelum kita buat rumusan bagi persoalan diatas, elok rasanya kita nukilkan balik kata-kata para ulama' berkenaan dengan Qadho' Solat Sunat Subuh selepas waktu Solat subuh.
a. Hadith Nabi saw
Disana terdapat hadith yang membolehkan Solat Sunat fajar walaupun matahari telah terbit. Dari Abu Hurairah ra. bahawa Nabi saw bersabda :
b. Pandangan ulama'
1. Dari Lajnah Fatawa Daimah Arab Saudi:
2. Shiekh Abdul Aziz bin Baaz :
Rumusan : Sebaik-baik waktu solat sunat fajar ialah semasa masuk waktu Subuh. Solat Sunat Fajar dan witir merupakan dua solat Sunat yang Nabi saw tidak meninggalkannya walaupun didalam keadaan bermusafir. Ia menunjukkan Solat Sunat sebelum Fajar merupakan Solat Mu'akkad. Malah, jika dilihat dari Hadith riwayat Baihaqi menunjukkan betapa menunaikan solat ini dituntut.
Bilakah boleh Solat ini di Qada'?
Sheikh Abdul Aziz Bin Baaz mengatakan bahawa jika tidak mudah (taisir) untuk melakukannya sebelum Subuh, maka bolehlah melakukan selepas Solat Subuh. Sebagai contoh soalan didalam SJ-2795, takut hilang Solat Jemaah bersama Imam mungkin akibat lambat ke masjid kerana terlewat bangun. Begitu juga dengan mereka yang tertidur atau terlupa, maka bolehlah ia melakukan Solat Sunat Fajar didalam 'waktu ia terjaga'. Kerana nabi saw bersabda didalam sebuah Hadith :
Didalam riwayat Al-Bukhaari #4370 dan Muslim #834, membuktikan bahawa Nabi saw telah mengqadho sunat Zohor setelah bersolat Asar. Qadha' solat menurut ulama'-ulama' solat, boleh dilakukan oleh seseorang walaupun didalam waktu yang haram bersolat. Menurut Lajnah Fatawa Daaimah Saudi Arabia :
Dr Wahbah Zuhaily didalam Al-Fiqh Al-Islami Jilid I ada menyebut didalam bab Solat Sunat yang mempunyai sebab terdahulu membenarkan solat-solat ini dilakukan diwaktu luputnya solat kerana
1. Mempunyai sebab terdahulu atau mutaqaddim, seperti Solat Tahiyat Masjid dan Solat Sunat Wudhu'.
2. Mempunyai sebab muqaarin (ikut serta) seperti Solat jenazah, solat gerhana matahari, solat istisqa' (minta hujan) dan 2 rakaat Subuh.
Dr Wahbah Zuhaily menambah lagi, bahawa Solat Fardu atau Solat Sunat yang luput boleh diqadho' bila-bila waktu seperti mana hadith mutafaq 'alaih :
----------------
Kesimpulan : Qadho' Solat Sunat Subuh dibenarkan (diberi keringanan) selepas Subuh akibat tertidur atau terlupa walaupun matahari dah naik. Malah Nabi saw pernah mengqadho' Solat Sunat Zohor selepas Solat Asar, dengan kata lain, didalam waktu yang diharamkan bersolat. Apa yang tidak wujud ialah Sunat selepas Subuh (Tidak ada sunat ba'diyah selepas subuh), dan apa yang dibenarkan (disebabkan faktor tadi) ialah Qadho Sunat Subuh (yang sepatutnya dilakukan sebelum Solat Subuh). Dengan kata lain, ulama'-ulama' Salaf, Malik, Ahmad dan Syafie membenarkan menqadho Solat walaupun diwaktu yang diharamkan bersolat. Kebenaran ini bukanlah merupakan satu kelaziman, tetapi diberi kepada sebab-sebab tertidur atau terlebih tidur atau lupa, yang diluar kawalan manusia dan tidak disengajakan. Begitu juga dengan solat yang mempunyai sebab terdahulu, seperti tahiyat masjid, boleh dilakukan diwaktu Solat-Solat tidak dibenarkan.
Wallahu'alam, wassalam
==============
Rujukan :
1. SJ - 2795 : Solat jemaah atau solat sunat subuh
2. Dr Wahbah Zuhaily. Al-Fiqh Al-Islami wa'adilatuhu - 1. cetakan ke 3. Beirut : Dar Al-Fikr, 1989.
خيرالأمين