Assalamualaikum,
Bolehkah orang Islam menggunakan semula perabut terpakai yang pernah digunakan oleh orang kafir sebagai perabut bagi meletakkan patung/berhala penyembahan mereka?
Perabot hanyalah alat. Tidak lebih dari itu.Samalah seperti apa yg terjadi di negara2 barat khususnya di mana gereja lama ditukar menjadi masjid. Bahkan Islam menggalakkan ‘kitar semula’ dan ini bagi mengelakkan pembaziran. Krn tersebut di dalam al-Quran bahawa orang yg membazir itu saudara syaitan.
“Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Rabbnya. (QS. 17:27)”
Walaupun begitu, tidaklah bermakna kita tidak boleh membeli barang2 baru. Krn ia merupakan anugerah daripada Allah utk hambanya yg mampu. Cuma jgnlah membazir. Kesimpulannya, tidak salah menggunakan perabot spt meja yg pernah digunakan oleh penganut agama lain(meletakkan berhala).
Alhamdulillah. JKK kepada Ustaz Gayat diatas respond diatas. Perkara diatas melibatkan transaksi dengan orang kafir, dan Islam tidak melarang umatnya melakukan jual-beli dengan orang kafir. Didalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari (no:2759) bahawa Nabi saw dan para sahabat pernah melakukan perniagaan dengan Yahudi dan yang lain-lain, dan ketika Nabi saw wafat, baju besinya telah didepositkan sebagai cagaran kepada Yahudi untuk 30 saa' (gantang) barli.
Bekas Mufti Besar Arab Saudi, Sheikh Abdul Aziz bin Baaz berkata :
"Apa yang dilarang ialah mengambil mereka sebagai kawan baik. Mengenai Jual dan Beli, tidak menjadi kesalahan perkara tersebut. Nabi saw membeli beberapa biri-biri dari mereka dan mengagihkan dikalangan para sahabat. Apa yang haram ialah mengambil mereka sebagai kawan baik, sayang kpd mereka dan sokong mereka menentang Islam. Tetapi jika seorang Islam beli dari mereka, jual kepada mereka, atau mendeposit sesuatu dengan mereka, tidak ada salah melakukan perkara tersebut. Nabi saw juga memakan makanan orang Yahudi, dan makanan mereka halal untuk kamu sebagaimana firman Allah : "Makanan orang-orang yang diberi kitab adalah halal bagi kamu, dan makanan kamu adalah halal bagi mereka" - [Surah Al-Ma'idah : 5]" -[Majmu' Fatwa wa Maqaalaat Mutanawiyyah 19/60].
Apa yang perlu diperhatikan didalam membeli barangan orang kafir, diantaranya ialah :-
1. Tidak mengandungi imej-imej yang menunjukkan kesyirikan seperti lambang kemuliaan mereka :- patung, salib dsb.
2. Jual-Beli barangan tersebut tidak bertujuan membantu pergerakan dakwah agama mereka. Abdul Malik bin Habib seorang ulama' mazhab Maliki mengatakan bahawa tidak boleh berjual beli "daging, atau makanan, atau pakaian, ataupun meminjamkan binatang tunggangan" [="#0000ff" size="3"](áÇ áÍãÇ æáÇ ÅÏÇãÇ æáÇ ËæÈÇ æáÇ íõÚÇÑæä ÏÇÈøÉ ) kepada orang kafir bagi mereka mengagungkan perayaan mereka. Ibn Taimiyah didalam kitab al-Iqtidaa' (ms 229, cetakan Dar Al-Ma'rifah) melihat perkara ini seperti menjual senjata kepada orang kafir untuk menentang orang Islam [="#0000ff" size="3"](íÈíÚåã ÓáÇÍÇ íÞÇÊáæä Èå ãÓáãÇ ).
3. Barangan tersebut bebas dari pembelian secara haram, misalnya membeli barangan curi dsb. Ini akan melibat bersubahat dengan perkara dosa. [Fatawa Al-Lajnah Al-Daa'imah - 13/67].
:salam
Perabot hanyalah alat. Tidak lebih dari itu.Samalah seperti apa yg terjadi di negara2 barat khususnya di mana gereja lama ditukar menjadi masjid. Bahkan Islam menggalakkan ‘kitar semula’ dan ini bagi mengelakkan pembaziran. Krn tersebut di dalam al-Quran bahawa orang yg membazir itu saudara syaitan.
“Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Rabbnya. (QS. 17:27)”
Walaupun begitu, tidaklah bermakna kita tidak boleh membeli barang2 baru. Krn ia merupakan anugerah daripada Allah utk hambanya yg mampu. Cuma jgnlah membazir. Kesimpulannya, tidak salah menggunakan perabot spt meja yg pernah digunakan oleh penganut agama lain(meletakkan berhala).
:wassalam
Ditulis/Disusun oleh
g@y@t
http://Al-Ahkam.net
http://www.eashoppingcentre.com
http://membelahlautan.
Wa'alaikumussalam. Eid Mubarak!
Alhamdulillah. JKK kepada Ustaz Gayat diatas respond diatas. Perkara diatas melibatkan transaksi dengan orang kafir, dan Islam tidak melarang umatnya melakukan jual-beli dengan orang kafir. Didalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari (no:2759) bahawa Nabi saw dan para sahabat pernah melakukan perniagaan dengan Yahudi dan yang lain-lain, dan ketika Nabi saw wafat, baju besinya telah didepositkan sebagai cagaran kepada Yahudi untuk 30 saa' (gantang) barli.
Bekas Mufti Besar Arab Saudi, Sheikh Abdul Aziz bin Baaz berkata :
Apa yang perlu diperhatikan didalam membeli barangan orang kafir, diantaranya ialah :-
1. Tidak mengandungi imej-imej yang menunjukkan kesyirikan seperti lambang kemuliaan mereka :- patung, salib dsb.
2. Jual-Beli barangan tersebut tidak bertujuan membantu pergerakan dakwah agama mereka. Abdul Malik bin Habib seorang ulama' mazhab Maliki mengatakan bahawa tidak boleh berjual beli "daging, atau makanan, atau pakaian, ataupun meminjamkan binatang tunggangan" [="#0000ff" size="3"](áÇ áÍãÇ æáÇ ÅÏÇãÇ æáÇ ËæÈÇ æáÇ íõÚÇÑæä ÏÇÈøÉ ) kepada orang kafir bagi mereka mengagungkan perayaan mereka. Ibn Taimiyah didalam kitab al-Iqtidaa' (ms 229, cetakan Dar Al-Ma'rifah) melihat perkara ini seperti menjual senjata kepada orang kafir untuk menentang orang Islam [="#0000ff" size="3"](íÈíÚåã ÓáÇÍÇ íÞÇÊáæä Èå ãÓáãÇ ).
3. Barangan tersebut bebas dari pembelian secara haram, misalnya membeli barangan curi dsb. Ini akan melibat bersubahat dengan perkara dosa. [Fatawa Al-Lajnah Al-Daa'imah - 13/67].
wallahu'alam, wassalam.
خيرالأمين