:salam
Masalah ini timbul di jepun manakala ada senior saya yg buat usrah bersama dengan orang2 Indonesia dan tidak disertai oleh orang2 Arab.
Orang Arab menggunakan istilah haram dalam percampuran usrah yg mana juga adanya lelaki dan perempuan. Orang malaysia dan Indonesia kata boleh buat camtu. Tapi orang Arab tegas.
Jikalau disebut kelas di Universiti bercampur dia kata tu kelas takpe. Kita kata pulak kan usrah tu satu proses belajar. Bercampur pun bukan bersebelahan2 tapi depan belakang. Insyaallah selamat.
Mungkin ustaz boleh bagi jawab berdasarkan realiti org arab sebenarnya sama ada haram itu lebih kepada budaya mereka dari hukum fiqh asal dan juga berdasarkan dalil2 tentang ikhtilat yg dibenarkan dan yg dilarang oleh islam.
:wassalam
:salam
(ÅÎÊáÇØ) Ikhtilath dari segi lughah membawa maksud campuran/mixture. Dari segi istilah, ia(atau percampuran antara lelaki wanita) yg diharamkan pd pandangan syarak ialah ikhtilat yg membawa kpd perkara haram spt zina atau muqadimah2nya.
Pendapat al-qardhawi tentang ikhtilath:
Istilah ikhtilath dalam lapangan pergaulan antara laki-laki dengan perempuan merupakan istilah asing yang dimasukkan dalam "Kamus Islam." Istilah ini tidak dikenal dalam peradaban kita selama berabad-abad yang silam, dan baru dikenal pada zaman sekarang ini saja. Nampaknya ini merupakan terjemahan dari kata asing yang mempunyai konotasi tidak menyenangkan terhadap perasaan umat Islam. Barangkali lebih baik bila digunakan istilah liqa' (perjumpaan), muqabalah (pertemuan), atau musyarakrah (persekutuan) lelaki dengan perempuan.
Terdapat pencampuran yang dilarang oleh syara’ dan dibenarkan oleh syarak. Yang dilarang oleh syara’ dan disebut dlm dalil2 spt:
1. Berdua2an antara lelaki dan perempuan (Muttafaq `alaih)
2. Tidak menunduk pandangan (Ghaddul Bashar)
3. Tidak menutup aurat
4. Bertabarruj
5. Berkomunikasi dgn suara menggoda (Surah Al-Ahzab: ayat 32)
Adapun selain disebut di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa pertemuan antara laki-laki dengan perempuan tidak haram, melainkan harus. Bahkan, hal itu kadang-kadang dituntut apabila bertujuan untuk kebaikan, seperti dalam urusan ilmu yang bermanfaat, amal saleh, kebajikan, perjuangan, atau lain-lain yang memerlukan banyak tenaga, baik dari lelaki mahupun perempuan.
Malah dinukilkan dlm al-quran bahawa Ratu Balqis bermusyawarah dgn Nabi Allah Sulaiman A.S.:
ÞóÇáóÊú íóÇ ÃóíøõåóÇ ÇáúãóáóÃõ ÃóÝúÊõæäöí Ýöí ÃóãúÑöí ãóÇ ßõäúÊõ ÞóÇØöÚóÉð ÃóãúÑðÇ ÍóÊøóì
ÞóÇáõæÇ äóÍúäõ Ãõæáõæ ÞõæøóÉò æóÃõæáõæ ÈóÃúÓò ÔóÏöíÏò æóÇáúÃóãúÑõ Åöáóíúßö ÝóÇäúÙõÑöí ãóÇÐóÇ ÊóÃúãõÑöíäó
ÞóÇáóÊú Åöäøó Çáúãõáõæßó ÅöÐóÇ ÏóÎóáõæÇ ÞóÑúíóÉð ÃóÝúÓóÏõæåóÇ æóÌóÚóáõæÇ ÃóÚöÒøóÉó ÃóåúáöåóÇ ÃóÐöáøóÉð æóßóÐóáößó íóÝúÚóáõæäó
akan mereka perbuat." (Surah an-Naml: ayat 32-34)
Berikut ini percakapan antara Balqis dan Sulaiman:
ÝóáóãøóÇ ÌóÇÁóÊú Þöíáó ÃóåóßóÐóÇ ÚóÑúÔõßö ÞóÇáóÊú ßóÃóäøóåõ åõæó æóÃõæÊöíäóÇ ÇáúÚöáúãó ãöäú ÞóÈúáöåóÇ æóßõäøóÇ ãõÓúáöãöíäó
æóÕóÏøóåóÇ ãóÇ ßóÇäóÊú ÊóÚúÈõÏõ ãöäú Ïõæäö Çááøóåö ÅöäøóåóÇ ßóÇäóÊú ãöäú Þóæúãò ßóÇÝöÑöíäó
Þöíáó áóåóÇ ÇÏúÎõáöí ÇáÕøóÑúÍó ÝóáóãøóÇ ÑóÃóÊúåõ ÍóÓöÈóÊúåõ áõÌøóÉð æóßóÔóÝóÊú Úóäú ÓóÇÞóíúåóÇ ÞóÇáó Åöäøóåõ ÕóÑúÍñ ãõãóÑøóÏñ ãöäú ÞóæóÇÑöíÑó ÞóÇáóÊú ÑóÈøö Åöäøöí ÙóáóãúÊõ äóÝúÓöí æóÃóÓúáóãúÊõ ãóÚó ÓõáóíúãóÇäó áöáøóåö ÑóÈøö ÇáúÚóÇáóãöíäó
Malah pada 2 solat eid, kaum wanita diperintahkan keluar spt yang disebut dlm hadith sahih muslim:
þÍÏËäí þ þÃÈæ ÇáÑÈíÚ ÇáÒåÑÇäí þ þÍÏËäÇ þ þÍãÇÏ þ þÍÏËäÇ þ þÃíæÈ þ þÚä þ þãÍãÏ þ þÚä þ þÃã ÚØíÉ þ þÞÇáÊ þ
þÃãÑäÇ þ þÊÚäí ÇáäÈí þ þÕáì Çááå Úáíå æÓáã þ þÃä äÎÑÌ Ýí ÇáÚíÏíä þ þÇáÚæÇÊÞ þ þæÐæÇÊ þ þÇáÎÏæÑ þ þæÃãÑ ÇáÍíÖ Ãä íÚÊÒáä ãÕáì ÇáãÓáãíä
Banyak lagi dalil2 tentang keharusan wanita dan lelaki berkomunikasi antara satu sama lain dgn syarat2 yang dibenarkan oleh syara'.
Kaum wanita juga menghadiri kuliyyah2 untuk mendapatkan ilmu bersama kaum lelaki di sisi Nabi saw. Mereka biasa menanyakan beberapa persoalan agama yang umumnya malu ditanyakan oleh kaum wanita. Aisyah r.a. pernah memuji wanita-wanita Anshar yang tidak dihalangi oleh rasa malu untuk memahami agamanya, seperti menanyakan masalah jinabat, mimpi mengeluarkan sperma, mandi junub, haid, istihadhah, dan sebagainya.
Peliknya kenapa pak arab ini mengharuskan kuliyyah pembelajaran di universiti2 tetapi mengharamkan liqa’ di masjid/surau? Pendapat dia adalah tertolak. Pendapat dia mungkin benar sekiranya kita teliti qaedah fiqhiyyah:
“Setiap perkara yg boleh membawa kpd haram, maka hukumnya haram.”
Itu namanya kaedah Sadd AZ-Zara`ie (menutup jalan kejahatan). Kalau ikhtilath itu menjuruskan maksiat (spt yg diterangkan dlm definisi di atas) ataupun tidak memenuhi syarat2 yg ditetapkan oleh syara’, maka ia menjadi haram.
Rujukan:
Fatwa Al-Mua’sirah, Yusuf Al-Qardhawi
http://www.zayed.com
:wassalam
Tas-hih
Fatwa Mujtahid Prof Dr Yusof al Qaradawi itu sudah memadai.