Imam Malik bin Anas meriwayatkan di dalam kitabnya al-Muwata’ hadith daripada Tha’labah bin Abi Malik al-Qurazi :
Ãäåã ßÇäæÇ Ýí ÒãÇä ÚãÑ Èä ÇáÎØÇÈ íõÕóáøõæä íæã ÇáÌãÚÉ ÍÊì íÎÑÌ ÚãÑ ¡ ÝÅÐÇ ÎÑÌ ÚãÑ æÌáÓ Úáì ÇáãäÈÑ æÃÐä ÇáãÄÐäæä ÞÇá ËÚáÈÉ ÌáÓäÇ äÊÍÏË . ÝÅÐÇ ÓßÊ ÇáãÄÐäæä æÞÇã ÚãÑ íÎØÈ ÃäÕÊäÇ Ýáã íÊßáã ãäÇ ÃÍÏ
Maksudnya lebih kurang: “Adalah mereka di zaman Omar bin al-Khattab, menunaikan solat (Sunat) pada hari Jumaat, sehinggalah ‘Omar masuk ke dalam masjid, apabila ‘Omar masuk (ke dalam masjid, dan beliau duduk di atas mimbar, lalu tukang azan melaungkan azan. Kata Tha’labah : “Kamipun duduk (berhenti dari menunaikan solat sunat) dan kami berbicara (bersembang). Apabila azan selesai, lalu ‘Omar berdiri untuk menyampaikan khutbah, kamipun diam dan tidak ada seorangpun daripada kami yang berbicara.” (Muwata’ Malik dengan Syarah al-Zarqani. Jld 1, m.s. 307)
alJawab:
Apa yang dipaparkan itu bukanlah hadith Nabi saw, tapi sunnah khulafa' arrasyidin atau perilaku yang berlaku di zaman Umar al-Khattab sebagai khalifah kedua Islam, ia juga dinamakan atsar.
Imam al-Zurqani (w. 1122H) adalah pensyarah kitab al-Muwatta' karya Imam Darul Hijrah, Imam Malik bin Anas, sebanyak 4 jilid dan atsar itu dimuatkan di bawah bab perihal Hukum bercakap-cakap ketika Khutbah. Jika khatib yakni Umar sudah berdiri di atas mimbar utk berkhutbah, maka amalan para sidang Juma'at ketika itu ialah mereka tidak lagi bercakap-cakap. Inilah budaya yang diamalkan mereka sejak zaman Nabawi lagi. Bila Nabi berdiri utk berkhutbah, maka ketika itu haramlah bersembang.
Atsar ini menguatkan dalil-dalil hadith yg banyak perihal terlarangnya kita bersembang ketika khatib berkhutbah. manakala sebelum dan selepas khutbah boleh berbual. (Fiqh Sunnah, 2/274) sekian
wa'alaikumussalam
Tambahan sedkit
Dikeluarkan oleh Imam Malik didalam Muwata' 1/103 (Kitab Jumaat), al-Syafie didalam Musnadnya (#409, 1/139), al-Baihaqi didalam Sunan (3/192), dimana pada sisi al-Syafie kalimah Muazzin ditukar menjadi Muazzinuun dan Imam al-Nawawi mengatakan athar ini sahih didalam al-Majmu', 4/550.
Sekian, wassalam
خيرالأمين