Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kemampuan yang ada, InSyaAllah,
a. Jika seseorang itu mandi biasa didalam kolam/tub yang padanya air yang kurang 2 qullah, ia tidak menjadikan air tersebut air musta’mal. Hanya jika air tersebut dicelup kerana mengambil wudhu’ atau mandi janabah, maka air tersebut akan menjadi air musta’mal menurut Mazhab Syafie.
b. Jika mandi biasa, berendam di dalam air yang kurang 2 qullah, terkeluarnya najis yang sedikit, walaupun tidak mengubah warna, bau atau rasa, air tersebut sudah bertukar menjadi air mutanajjis. Air tersebut sudah mengandungi najis.
c. Akan tetapi, Seseorang itu dilarang mandi wajib didalam air yang tidak mengalir, sebagaimana hadith
لا يغتسل أحدكم في الماء الدائم وهو جنب
“Janganlah salah seorang diantara kamu mandi di air yang tenang (tidak mengalir) sementara ia junub” (Hadith Riwayat Muslim)
Wa’alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kemampuan yang ada, InSyaAllah,
a. Jika seseorang itu mandi biasa didalam kolam/tub yang padanya air yang kurang 2 qullah, ia tidak menjadikan air tersebut air musta’mal. Hanya jika air tersebut dicelup kerana mengambil wudhu’ atau mandi janabah, maka air tersebut akan menjadi air musta’mal menurut Mazhab Syafie.
b. Jika mandi biasa, berendam di dalam air yang kurang 2 qullah, terkeluarnya najis yang sedikit, walaupun tidak mengubah warna, bau atau rasa, air tersebut sudah bertukar menjadi air mutanajjis. Air tersebut sudah mengandungi najis.
c. Akan tetapi, Seseorang itu dilarang mandi wajib didalam air yang tidak mengalir, sebagaimana hadith
لا يغتسل أحدكم في الماء الدائم وهو جنب
“Janganlah salah seorang diantara kamu mandi di air yang tenang (tidak mengalir) sementara ia junub” (Hadith Riwayat Muslim)
Sekian ,wassalam
خيرالأمين