assalamualaikum..
semasa di pkn ramai lelaki yg mngaku islam memakai gelang buddha yg dijampi.ia mrupakan lambang agama tersebut.adakah akidah mereka sudah rosak dngn mmakai gelang tersebut.adalah dilarang dan haram mmakai lambang 2 agama lain.adkah haram hanya pakai suka2 saje?
sekian
Sumber Rujukan Islam Anda..
SJ-01-0016 : gelang buddha..syirikkah?
Primary tabs
Sat, 05/06/2004 - 2:47pm
#1
SJ-01-0016 : gelang buddha..syirikkah?
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr alhakim dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Fenomena meniru-niru pakaian dari kebudayaan asing semakin menjadi didalam masyarakat melayu kini. Akan tetapi Islam tidak menghalang umatnya dari memakai apa sekali bentuk fesyen asalkan beberapa faktor dibawah ini dipenuhi :-
a. Pakaian tersebut hendaklah menutup aurat.
b. Pakaian tersebut tidak dipakai untuk bermegah, sombong, angkuh dan riya'.
c. Pakaian tersebut bukan budaya yang melambangkan satu kaum yang kufur, kejam, zalim, munafik dsb.
d. Pakaian tersebut bukanlah simbol sesuatu agama.
e. Pakaian dan perhiasan tersebut dipakai sesuai dengan jantina pemakai.
Lelaki yang memakai 'gelang buddha' boleh dikategorikan sebagai meniru-niru budaya agama kuffar dan juga memakai simbol agama yang selain dari Islam. Seorang Islam adalah ditegah dari memakai apa-apa yang menjadi simbol kuffar atau sesuatu yang unik kepada agama mereka. Contoh yang boleh kita ambil disini ialah Jubah Paderi Kristian dan topinya, Pakaian Sami buddha dan perhiasannya, termasuklah tasbih atau gelangnya. Larangan memakai simbol agama seperti salib terdapat dari hadith yang diiriwayatkan oleh A'isyah ra. berkata :
Memakai gelang tangan Buddha tersebut juga seolah-olah meniru orang kuffar, yang mana telah dilarang didalam kebanyakkan riwayat hadith. Sabda Nabi saw :-
Syiekh al-Islam Ibn Taimiyah didalam komentarnya terdahap hadith ini mengatakan bahawa :
Riwayat dari Abdullah ibn 'Amr ibn al-'Aas berkata :
Shiekh Ahmad Syakir didalam komentar terhadap hadith ini mengatakan : "Hadith ini dengan jelas menunjukkan bahawa adalah haram hukumnya meniru orang kafir didalam cara berpakaian, cara hidup dan mana-mana aspek yang menonjol. Tidak terdapat perbezaan pendapat dikalangan ulama mengenai perkara ini dari generasi awal". Ibn Taimiyah berkata :
Ulama' Lajnah fatawa al-Daa'imah Arab Saudi menjelaskan maksud 'meniru-niru orang kafir didalam fatwa bernombor 4566 :
----------
Kesimpulannya ialah jika gelang Buddha merupakan simbol agama Buddha, maka haram hukum memakainya. Jika sipemakai memakainya kerana yakin akan jampi/mentera tersebut, maka syiriklah hukumnya. WA.
wassalam
===========
Rujukan
1. Shiekh Ibnu Taimiyah. Majmu' fataawa - 22.. susunan Abdul Al-Rahman Muhammad bin Qaasim. Mekah : Matba'ah Al-Hukumah, 1969.
2. Fataawa Al-lajnah Daa'imah - 3 (Aqidah). cetakan ke 3. Riyad : Dar Al-Mu'ayyad, 2000.
خيرالأمين