:salam
Boleh jelaskan mengenai perkataan 'Betis"yang terdapat dalam al-quran atau hadis(tak pasti yang mana satu)berdasarkan pemahaman yang ditunjuki nabi saw,para sahabat ra,tabiin,atba at-tabiin serta ulama yang mengikuti jalan ini serta ikhlas dalam perjuangan mereka
ÈÓã Çááå
æÇáÍãÏ ááå æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ
Perkataan 'betis' disebut dalam Quran, iaitu:
íæۡãó íõßۡÔóÝõ Úóä ÓóÇÞò۬ æóíõÏۡÚóæۡäó Åöáóì ٱáÓøõÌõæÏö ÝóáóÇ íóÓۡÊóØöíÚõæäó
Maksudnya: (Ingatkanlah orang-orang yang tidak beriman) akan masa didedahkan kedahsyatan huru-hara (hari kiamat) dan mereka diseru supaya sujud maka mereka tidak dapat melakukannya. (Al-Qalam: 42)
Dinukilkan daripada salaf termasuk Turjuman al-Quran iaitu Ibn Abbas, bahawa yang dimaksudkan dengan 'betis' dalam ayat ialah 'kedasyatan dan kepayahan'. (Tafsir Ibn Katsir 8/199).
Tafsiran ini menepati ilmu sastera Arab, kerana terdapat syair-syair Arab Jahiliyyah yang menyebut perkataan betis dengan maksud kedasyatan.
Dikuatkan lagi dengan lafaz Úä ÓÇÞ dalam ayat yang yang tidak disandarkan kepada Allah. Maka ayat al-Quran ini tidak menyebut 'betis Allah' secara jelas.
Tetapi, dalam hadis sahih terdapat sebutan 'betis' dengan disandarkan kepada Allah, yakni: Betis Allah. Iaitu:
íßÔÝ ÑÈäÇ Úä ÓÇÞå ÝíÓÌÏ áå ßá ãÄãä æãÄãäÉ æíÈÞì ßá ãä ßÇä íÓÌÏ Ýí ÇáÏäíÇ ÑíÇÁ æÓãÚÉ
Maksudnya: Pada hari Tuhan kami mendedahkan betisNya, maka bersujud kepadaNya setiap mukmin dan mukminah. Dan tinggal lah setiap orang yang sujud di dunia kerana riyak dan sum'ah.
Direkod oleh Bukhari (no: 4635).
Maka, hadis ini mengisbatkan sifat betis kepada Allah, dan mestilah difahami mengikut prinsip salaf dalam memahami nas-nas sifat Allah. Dan sesetengah ulama mengatakan hadis ini adalah tafsiran kepada ayat di atas.
Wallahu A'lam.
http://abuumair1.wordpress.com