:salam
Saya ada terbaca somewhere, cuma sebab baru ni terdetik nak tanya, dan kebetulan saya pun belum berkeluarga.
Setakat saya faham, kanak2 yang belum berkhatan dianggap menanggung najis. Jadi isunya:
a) Sekiranya solat di mana ada kanak-kanak (ikut uruf m'sia umur khatan sekolah rendah) duduk satu saf, dan kanak-kanak pula sukar dikawal dan menyentuh kita sewaktu solat adakah dikira batal?
b) Adakah isu ini dikira umum balwa, yakni sekiranya ada anak orang lain yang duduk, merapatkan diri pada kita semasa solat. Amat sukar untuk mengelak. Begitu juga sekiranya anak sendiri.
c) Ada baca dalil (tak silap saya) yang ada kanak2 kecil duduk merapati baginda sewaktu solat, jadi baginda menunggu sehingga kanak2 itu beredar barulah baginda teruskan solat. Adakah ini kerana tradisi orang Arab khatankan anak selepas lahir? Atau bagaimana.
Bagaimana pula dengan kanak2 perempuan?
WA.
ÈÓã ÇÇááå æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÈÚÏ
Pertama sekali saya tidak pernah terjumpa lagi dalam kitab-kitab feqah apabila membincangkan Bab al-Najasat, atau perkara-perkara yang najis diletakkan bab NAJISNYA KANAK-KANAK YANG BELUM BERKHATAN..
Atas ukuran apakah yang dikatakan kanak-kanak yang belum berkhatan itu menanggung najis? Adakah kerana tidak berkhatan dan kulupnya itu menyimpan najis?
Dan sekiranya kanak-kanak itu menanggung najis dengan sebab tidak bersunat sudah pasti syariat akan menerangkannya kerana ianya sangat penting di dalam kehidupan masyarakat kita, sepertimana syariat menerangkan cara membersihkan air kencing kanak-kanak lelaki dan perempuan. Maka ianya hanya ijtihad yang terdedah kepada betul dan salah.
Mereka yang menyatakan sekiranya kanak-kanak duduk sekali di dalam satu saf dengan orang dewasa maka terbatallah satu saf, ini tidak berdasarkan kepada dalil dan ianya tidak masuk akal sama sekali,
Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Qatadah al-Ansori r.h. beliau berkata:
ÑóÃóíúÊõ ÇáäøóÈöíøó Õóáøóì Çááå Úáíå æóÓóáøóã íóÄõãøõ ÇáäøóÇÓó æÃõãóÇãóÉõ ÈöäúÊ ÃÈöí ÇáÚóÇÕ æóåöíó ÇÈäóÉõ ÒóíúäóÈó ÈöäúÊ ÇáäÈí Õóáøóì Çááå Úáíå æóÓóáøóã Úóáóì ÚóÇÊöÞöåö¡ ÝóÅÐóÇ ÑóßóÚó æóÖóÚóåóÇ æóÅöÐóÇ ÑóÝóÚó ãöä ÇáÓøõÌõæúÏö ÃóÚóÇÏóåóÇ.
Maksudnya: “Aku melihat Nabi s.a.w mengimami solat sedang mendukung Umamah binti Abi al-As yang juga anak perempuan Zainab binti Rasulillah s.a.w. Apabila baginda rukuk diletakkannya dan apabila bangun dari sujud baginda mengangkatnya semula”.
Daripada hadis ini beberapa pelajaran yang boleh diperolehi:
- Perbuatan Nabi s.a.w. mendukung cucunya Umamah sewaktu mengimami solat menunjukkan tiada halangan membawa masuk kanak-kanak ke dalam masjid.
- Faedah lain yang boleh diperolehi dari hadis ini juga menunjukkan bahawa kanak-kanak yang belum mumaiyiz tidak membatalkan solat seseorang seperti yang disalah fahami oleh sebahagian pihak dengan menyatakan sekiranya kanak-kanak berada di dalam satu saf dengan orang dewasa akan menyebabkan satu saf terbatal. Pendapat ini batil sama sekali.
- Pergerakan yang lebih dari tiga kali tidak membatalkan solat seseorang. Perbuatan Nabi s.a.w meletak dan mengangkat cucunya ketika solat sudah pasti melebihi tiga pergerakan yang besar tetapi ianya tidak membatalkan solat baginda s.a.w
Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Anas r.h. beliau berkata:
Ãäøóåõ Úóáóíúåö ÇáÕøóáÇóÉõ æóÇáÓøóáÇóã Õóáøóì Ýí ÈíÊò Ãõãøö Óõáóíúãò ÝóÞõãúÊõ ÃóäÇó æóíóÊöíúãñ ÎóáúÝóåõ æóÃõãøö Óõáóíúã ÎóáúÝóäóÇ
Maksudnya: “Nabi s.a.w. bersolat dirumah Ummu Sulaim, Aku (Anas) dan seorang yatim mengikutnya bersolat dibelakangnya dan Ummu Sulaim dibelakang kami”.
Ibn Abbas r.h. berkata:
ÈöÊøõ ÚöäúÏó ÎóÇáóÊöí ãóíúãõæäóÉó¡ ÝóÞóÇãó ÇáäøóÈöí Õóáøóì Çááå Úáíå æóÓóáøóã íõÕóáøöí ãöäó Çááóíúáö¡ ÝóÞõãúÊõ ÃõÕóáøöí ãóÚóåõ¡ ÝóÞõãúÊõ Úóäú íóÓóÇÑöåö¡ ÝóÃóÎóÐó ÈöÑóÃúÓöí æóÃóÞóÇãóäöí Úóäú íóãöíúäöåö.
Maksudnya: “Aku bermalam di rumah ibu saudaraku Maimunah, pada malam itu Nabi s.a.w. bersolat. Maka akupun bersolat bersamanya lalu berdiri di sebelah kirinya. Kemudian Nabi s.a.w. memegang kepalaku sambil menarik aku ke sebelah kanannya”. Hadis riwayat al-Bukhari no. 726.
Kedua-dua hadis di atas dalil menunjukkan kanak-kanak yang belum baligh boleh bersolat bersama orang dewasa tanpa mencacatkan solatnya.
Hadis yang pertama Anas bersolat bersama seorang anak yatim di belakang Nabi s.a.w. maka sudah tentu anak yatim tersebut seorang yang belum baligh, sekiranya sudah baligh tidak dipanggil anak yatim lagi. Semetara hadis yang kedua Ibn Abbas yang ketika itu masih kecil bersolat disebelah Nabi s.a.w.
Maka ini juga menunjukkan tidak ada saf yang khas untuk kanak-kanak . Imam Khatib al-Syarbini di dalam kitabnya “Mughni al-Muhtaj ila Makrifati Ma’ani alfaz al-Minhaj”, jilid 1, hal. 492
æóÅöäøóãóÇ ÊõÄóÎøöÑõ ÇáÕøöÈúíóÇä Úóäú ÇáÑøöÌóÇáö ßãóÇ ÞÇáó ÇáÃÒÑóÚöí ÅÐóÇ áóãú íóÓÚóåõã ÕóÝøó ÇáÑøöÌóÇá æÅáÇ ßóãóáó Èöåöãú
Maksudnya:
Adapun dibelakangkan kanak-kanak daripada orang dewasa seperti yang diperkatakan oleh al-Azraie apabila saf orang dewasa telah penuh, tetapi sekiranya terdapat kekosongan pada saf orang dewasa maka ianya diisi dengan kanak-kanak.
Jelas daripada apa yang dikatakan oleh Imam Khatib al-Syarbini ini. sekiranya saf orang dewasa terdapat kekosongan maka saf tersebut perlu diisi dengan kanak-kanak. Tidak terdapat di sana saf yang dikuhususkan kepada kanak-kanak.
Maka tidak ada kena mengena dengan tradisi arab atau kaum yang lain sama ada mereka mengkhatankan kanak-kanak selepas lahir atau kemudiannya.
Wallahu a’lam.