"Disana terdapat 2 cara mandi untuk membersihkan dari janaabah, salah satunya adalah mencukupi, dan yang lain satu ialah cara yang sempurna (kamil). Apa yang di sebut oleh al-Khiraqi adalah cara yang sempurna. Ada dikalangan sahabat kami berkata : Terdapat 10 perkara bagi cara yang sempurna :
1)Niat 2)Baca Bismillah 3)Membasuh tangan 3X 4)Membasuh apa-apa kotoran disana 5)mengambil wudhu' 6)menyiram air keatas kepada 3X dengan memastikan ia sampai ke kulit kepala 7) Menyiam air keseluruhan badan 8 ) memulakan dengan sebelah kanan 9)Mengosok badan dengan tangan, bergerak sehingga ke kaki. 10) Mustahab menyela-yela rambut dan janggut sebelum air mencecahnya."
Mandi yang memadai pula menurut Ibn Utsaimin ialah :
"Bagi mandi yang memadai iaitu membasuh mulut dan hidung, kemudian basuh seluruh badan dengan air, walaupun dengan cara berendam didalam air yang dalam sekali gus (mencelupkan diri)".
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr luna dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Didalam kitab Al-Fiqh Al-Manhaji menjelaskan bahawa Kaifiat wajib mandi ada dua :-
(1) Niat - setiap amalan itu disertakan dengan niat, iaitu menqasadkannya.
(2) Meratakan air keseluruh badan. [Al-Fiqh Al-Manhaji 1/88].
Mandi anda sah tanpa membaca bismillah. Anda tidak perlu membaca atau menzahirkan niat, memadai hanya menqasadkan niat didalam hati.
Ibn Qudaamah didalam al-Mughni (1/217)berkata :
1)Niat 2)Baca Bismillah 3)Membasuh tangan 3X 4)Membasuh apa-apa kotoran disana 5)mengambil wudhu' 6)menyiram air keatas kepada 3X dengan memastikan ia sampai ke kulit kepala 7) Menyiam air keseluruhan badan 8 ) memulakan dengan sebelah kanan 9)Mengosok badan dengan tangan, bergerak sehingga ke kaki. 10) Mustahab menyela-yela rambut dan janggut sebelum air mencecahnya."
Mandi yang memadai pula menurut Ibn Utsaimin ialah :
WA, wassalam.
خيرالأمين