assalamu'alay-kum...
sblm ini, apa yg selalu ana dengar dan sememangnya pendapat yg sedang ana pegang >> TIADA SOLAT SUNAT QABLIYYAH MAGHRIB...
namun, sewaktu berbual dgn seorang sahabat... dia menceritakan bhw terdapatnya suatu hadith >> x silapnya dlm SAHIH BUKHARI ; yg menerangkan keSAHIHAN amalan tersbut...
benarkah begitu?
HAdith manakah yg dimaksudkan itu >> jika betul ada...
atau... adakah di sana terdapat perbezaan di kalangan SYARAH PARA ULAMAK terhadap hadith tersebut?
WA
Wa'alaikumussalam.
Alhamdulillah. kami akan cuba menjawab soalan sdr VHoutenJr dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Solat sunat sebelum Maghrib merupakan solat sunat yang diperselisihkan dikalangan ulama. Menurut Ensaiklopedia Fiqh Kuwait :-
Dan berkata Mazhab Syafie : Solat 2 rakaat sebelum Maghrib adalah sunat yang Sahih sebagaimana berkata Imam al-Nawawi didalam dalil yang beliau datangkan didalam al-Mughni, diantaranya :-
Dari Abdullah bin al-Muzni : Bersabda Rasulullah saw :
Dari Abdullah bin al-Magfl, berkata : Bersabda Rasulullah saw :
Berkata Ibn Qudamah didalam al-Mughni : 2 rakaat selepas azan Maghrib; maka yang jelas perkataan Imam Ahmad : ia adalah dibolehkan dan bukan sunnah.
Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi didalam Fataawa Mua'syirah jilid 1 mengatakan bahawa tidak terdapat solat sunat Qabliyyah Maghrib yang bertaraf sunat mua'adkkad. Beliau menjelaskan bahawa solat sunnat muaakad Qabliyyah dan Ba'diyyah ada 10 rakaat sebagaimana hadith yang didatangkan oleh Ibn Umar ra dan lain2, bahawa Nabi saw bersolat :-
Tambahan beliau bahawa solat Witir juga termasuk diantara solat yang dijaga oleh Rasulullah saw . Dan didalam hadith2 yang lain baginda menjadikan 2 rakaat sebelum Zohor kepada 4 rakaat. Beliau mengatakan bahawa hendaklah 10 rakaat ini perlu dijaga oleh semua orang Islam, kerana ia sebagai penyempurna kepada solat yang fardu, dimana ia menjadi penampal dan pengimbang kepada kelalaian, mengenapkan solatnya dihari akhirat dan dikira sebagai ganjaran pada masa amalan dihisabkan.
Telah datang dalil bahawa Nabi saw bersabda :
Pada pandangan beliau (al-Qaradhawi) bahawa :-
Beliau menambah : jika Imam melakukan solat Maghrib terus-menerus selepas Azan Maghrib, maka pada masa itu wajib makmum menturuti perbuatan Imam. Beliau menasihatkan Imam agar berselang-seli menunaikan solat sunat sebelum Maghrib, kerana ibadat tersebut bukanlah sunat mua'akkad. Pendapat ini berdasarkan bahawa Imam dilihat sebagai contoh yang baik kepada makmumnya. Amalan ini juga pernah dilakukan oleh Imam Malik yang kadang-kala menyukai Imam yang meninggalkan sujud sajdah pada solat subuh hari Jumaat, kerana ingin mengajar manusia bahawa adalah sunat dan bukan wajib atau sunat yang dituntut.
Kesimpulannya, solat sunat sebelum Maghrib boleh dilakukan jika terdapat kesempatan masa untuk menunaikannya, begitulah halnya dengan melakukan solat Tahiyat al-Masjid semasa memasuki masjid. Mazhab Hanafi memakruhkan solat sunat tersebut dengan alasan bahawa waktu maghrib pendek, dan Imam Ahmad mengatakan bahawa solat tersebut hanyalah sunat biasa dan bukan sunat yang dituntut. WA.
wassalam
---------------
Rujukan
1. Fatwa Islam Online. ÓäÉ ÇáãÛÑÈ ÇáÞÈáíÉ Èíä ÚÇÏÇÊ ÇáãÓÇÌÏ æÇáåÏí ÇáäÈæí . url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=77307
2. Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi. Fataawa Mua'syirah - 1. cetakan ke 9. Kuwait : Dar al-Qalam, 2001. ms 247.
خيرالأمين