ramai org memegang al-quran ketika terawikh terutama bila imam membaca juzuk surah2 yg pjg. apakah dibolehkan? dan bagaimana kaifiyat menurut dalil syariat?
Ia termasuk amalan-amalan baru produk zaman sekarang. Ia tidak dikenali di zaman salaf assoleh. Ini kerana perbuatan tersebut menghapuskan khusyu' sebagaimana dalam surah al-Mukminun 1-2 (Sesungguhnya bertuahlah orang beriman, yakni mereka yg khusyu' dalam solatnya), Khusyu' itu tidak tercapa dgn menatap musyhaf.
terjemahnya: dari Abu Hurayra, (sabda SAW)
" dilantik Imam untuk diikuti, jika dia bertakbir, takbirlah, bila dia membaca, diamlah." dinilai sahih oleh al-Albani, sahih Ibn Majah, 695)
[disadur dari Fatawa SS Ibn Baaz, alFatawa, 11/342]
:wassalam
al-Jawab:
Ia termasuk amalan-amalan baru produk zaman sekarang. Ia tidak dikenali di zaman salaf assoleh. Ini kerana perbuatan tersebut menghapuskan khusyu' sebagaimana dalam surah al-Mukminun 1-2 (Sesungguhnya bertuahlah orang beriman, yakni mereka yg khusyu' dalam solatnya), Khusyu' itu tidak tercapa dgn menatap musyhaf.
Juga bercanggah dgn kaifiat makmum (etika makmum) bersama Imam. Dalilnya:
ÅäãÇ ÌÚá ÇáÅãÇã áíÄÊã Èå . ÝÅÐÇ ßÈÑ ÝßÈÑæÇ . æÅÐÇ ÞÑà ÝÃäÕÊæÇ
terjemahnya: dari Abu Hurayra, (sabda SAW)
" dilantik Imam untuk diikuti, jika dia bertakbir, takbirlah, bila dia membaca, diamlah." dinilai sahih oleh al-Albani, sahih Ibn Majah, 695)
[disadur dari Fatawa SS Ibn Baaz, alFatawa, 11/342]