Salam Tuan Moderator (Akhi Tuan Hassan dll)
Saya pernah mengemukakan soalan ini tapi tak ada respons dari tuan-tuan semua. Puas saya rujuk kitab tapi tak jumpa. Yang akhir rujuk terjemahan Sheikh Mahmood berkenaan solat qasar dan jamak juga tak ada bincang.
Soalan sama: Solat Jamak Taqdim tapi apabila sampai kekawasan bermukim waktu yang kedua belum luput. Tuan menjawab sebelum ini BOLEH dan mengikut jumhur ulamak. Saya cuma nak tahu hujah dan nasnya.
wa'alaikumussalam.
Alhamdulillah. Bukan tak ada respon, cuma lambat sikit disebabkan tugas harian dan kelemahan kami. Kami akan cuba menjawab persoalan sdr drli dengan kemampuan yang ada, Insyallah. Buat makluman sdr, Ustaz Thtl buat masa sedang bercuti.
Persoalannya : Apakah perlu solat kembali apabila pulang ke kawasan bermukim (watan hakiki) pada masa waktu solat belum luput lagi? Apakah alasannya?
Soalan yang sama juga boleh diaplikasikan kepada scenario berikut : Seorang yang yang telah melakukan solat Jama' Taqdim (Zohor dan Asar) tiba dirumah ibu-bapanya pada masa waktu Asar baru masuk. Apakah perlu dia solat kembali? Kerana kembali ke watan Al-Asli juga membatalkan Jama'/Qasar.
Jawapannya : Tidak perlu melakukan solat lagi.
Alasan/sebab : Semasa melakukan Solat Jama' Taqdim tersebut, statusnya masih MUSAFIR. Kewajipannya telah terangkat. Tidak ada sebab lain yang boleh membatal kewajipan yang telah dilakukan.
Alhamdulillah. Kami menjumpai satu fatwa yang lebih kurang sama dengan soalan sdr. Berikut adalah fatwa bernombor 2547 yang dikeluarkan oleh Lembaga Fatwa Arab Saudi berkenaan dengan status Solat Jama', yang mana waktu solat kedua belum lumput apabila sampai ke watan hakiki atau watan al-asli.
Soalan :
Jawapan :
Rujukan :
1. Al-Lajnah al-Daa'imah Al-Buhooth al-'Ilmiyyah wa Al-Ifta' - 8. Cetakan ke 3. Riyad : Dar Al-Mu'ayyad, 2000.ms 137.
[sambungan : Syarat-Syarat Jama' Taqdim menurut Mazhab Syafie].
خيرالأمين
Alhamdulillah. Bagi memudahkan mencari rujukan, kami memetik salah satu syarat Jama' Taqdim dari Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji atau buku terjemahannya berjudul 'Kitab Fikah Mazhab Syafie : Menghuraikan bab bersuci dan solat - 1 yang mudah didapati dikedai-kedai buku dan ia juga merupakan Kitab fiqh syafie didalam bahasa moden :- Didalam syarat yang keempat :-
Penterjemah kitab diatas menambah (tidak terdapat didalam kitab asal) sebagai penjelasan lanjut : "Maksudnya : Sembahyang yang kedua didirikan ketika masih dalam keadaan musafir walaupun ketika samapi di baladnya (pekan) dia masih didalam keadaan bersembahyang". mukasurat 194.
Syarat yang sama juga boleh didapati didalam Kitab Al-Fiqh Al-Islami wa adilatuh - Jilid 2 (kitab arab) muka surat 356 (cetakan ke 3 Dar Al-Fikr) atau kitab terjemahannya 'Fiqh dan perundangan Islam jilid II, terjemahan oleh Md Akhir Haji Yaccob dan lain-lain, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, muka surat : 377.
Kesimpulannya : Solat Jama' Taqdim yang dilakukan tidak terbatal sekiranya tiba di kampung halaman (watan al-asli) atau pun tempat kediaman (watan hakiki) semasa solat tersebut masih belum luput ataupun belum amsuk waktunya. Ini adalah kerana Solat tersebut dilakukan menurut syarat yang diatas semasa seseorang itu didalam keadaan musafir. WA.
wassalam
Rujukan :
1. Dr Mustafa Al-Bugho [dll]. Al-Fiqh Al-Manhaji 'ala Mazhab Al-Imam Al-Syafie - I. cetakan ke 4. Damsyik : Dar Al-Qalam, 2000. ms 190
2. Dr Mustafa Al-Bugho [dll]. Kitab Fikah Mazhab Syafie : Menghuraikan bab bersuci dan solat - 1.terjemahan oleh Ustaz Ridzuan b. Hashim. Kuala Lumpur : Pustaka Salam, 1998.
خيرالأمين