Orang yang mengatakan boleh membaca Yaasin di kuburan ialah menggunakan dalil-dalil berikut:
" Dari Aisyah ra: [sabda saw] " B/siapa yg menziarahi kubur kedua orang tuanya setiap jumaat dan membaca surah Yaasin, maka ia (mayyit) akan diampuni dosa-dosanya sebanyak ayat atau huruf yg dibacanya." HR Ibn Adi dan Abu Nu'aim. Hadith ini dinilai palsu (maudhu' ) oleh al-Albani kerana terdapat perawi bernama Amr bin Ziyad alTsaubani adalah salah seorang pemalsu hadith (silsilah alDha'ifah/#50)
Maka pendapat yang rajih ialah surah Yasin hendaklah dibaca oleh orang yg hidup dan bukannya kepada orang yg sudah mati. al-Muhaddith al-Albani berkata hukum membaca alQur:an dikuburan adalah perbuatan bid'ah dan menyalahi amalan kaum salaf assoleh yang membiarkan kuburan sunyi dan sepi dan sebaliknya mengimarahkan rumah-rumah dengan bacaan al-Qur:an (al-Albani, Ahkam al-Janaiz, ms 20, 241, 307, 325, maktabah al Ma'arif)
:wassalam
al-Jawab:
Orang yang mengatakan boleh membaca Yaasin di kuburan ialah menggunakan dalil-dalil berikut:
" Dari Aisyah ra: [sabda saw] " B/siapa yg menziarahi kubur kedua orang tuanya setiap jumaat dan membaca surah Yaasin, maka ia (mayyit) akan diampuni dosa-dosanya sebanyak ayat atau huruf yg dibacanya." HR Ibn Adi dan Abu Nu'aim. Hadith ini dinilai palsu (maudhu' ) oleh al-Albani kerana terdapat perawi bernama Amr bin Ziyad alTsaubani adalah salah seorang pemalsu hadith (silsilah alDha'ifah/#50)
Maka pendapat yang rajih ialah surah Yasin hendaklah dibaca oleh orang yg hidup dan bukannya kepada orang yg sudah mati. al-Muhaddith al-Albani berkata hukum membaca alQur:an dikuburan adalah perbuatan bid'ah dan menyalahi amalan kaum salaf assoleh yang membiarkan kuburan sunyi dan sepi dan sebaliknya mengimarahkan rumah-rumah dengan bacaan al-Qur:an (al-Albani, Ahkam al-Janaiz, ms 20, 241, 307, 325, maktabah al Ma'arif)