SJ-07-0113 : Perihal berdo'a

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-07-0113 : Perihal berdo'a

:salam

dah cuba cari threadnya tapi tak dapat:-

1) Difahami bahawa do'a setelah solat memerlukan pujian kepada Allah & selawat ke atas nabi ketika mula dan tutup do'a. Bagaimana pula dengan do'a selepas tashahud akhir (sebelum salam), perlu buka & tutup dgn pujian & selawat juga ke?

2) Apakah hukum menelangkupkan tangan ketika berdoa tolak bala? Saya pernah terbaca fatwa dari jbtn mufti N9 yg membolehkan sedemikian atas hujah antaranya dgn dalil drpd sahih muslim #896 (kalau tak silap) bahawa Nabi saw telangkup tangan ketika berdo'a sewaktu hujan lebat/ribut.

Bukankah perbuatan nabi tu khusus ketika hujan ribut sahaja dan bukan utk setiap kali berdoa (bid'ah)?

SJ-07-0113 : Perihal berdo'a

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab ini dengan kadar kemampuan yang ada, Insya-Allah.

1. Adalah digalakkan bagi sesiapa yang ingin berdo'a memulakan dengan memuji Allah dan berselawat keatas Nabi :saw . Diantara hadithnya :-

Riwayat dari Fadaalah ibn 'Ubaid ra. bahawa Nabi :saw bersabda :-

ÅöÐóÇ Õóáøóì ÃóÍóÏõßõãú ÝóáúíóÈúÏóÃú ÈöÊóÍúãöíÏö Çááøóåö æóÇáËøóäóÇÁö Úóáóíúåö ¡ Ëõãøó áúíõÕóáøö Úóáóì ÇáäøóÈöíøö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ¡ Ëõãøó áúíóÏúÚõ ÈóÚúÏõ ÈöãóÇ ÔóÇÁó
dir="ltr">"Apabila salah seorang dari kamu berdoa, mulakan dengan memuji Allah, kemudian hendaklah dia berselawat keatas Nabi :saw, kemudian mintalah apa yang dia mahukan" [Hadith Riwayat al-Tirmudzi #3477]

Bagi do'a selepas bacaan Tashahud akhir dan sebelum memberi salam, tidak pula ada petunjuk yang menyatakan perlu memuji dan berselawat keatas Nabi :saw. Jika dilihat pada isi kandungan Tashahud akhir, ia juga mengandungi puji-pujian kepada Allah dan selawat sebagaimana riwayat Bukhari 4/178.

2. Menterbalikkan tangan ketika berdo'a merupakan kaedah yang Nabi :saw lakukan pada solat istisqa'. Sebagaimana yang kita jelaskan diatas, do'a merupakan ibadat, dan ia memerlukan petunjuk dari Nabi :saw. Walaubagaimanapun, terdapat dikalangan ulama' yang berpegang kepada pandangan yang membolehkan membalikkan tangan ketika menolak bala' .

Berikut kami petikkan jawapan didalam Soal-Jawab yang lalu :-

SJ - 2835 : tangan diterbalikkan ketika berdoa wrote:
Dalil menunjukkan membalikkan tangan semasa berdo'a

Disana terdapat dalil yang menunjukkan membalikkan tangan semasa berdo'a, sebagaimana menurut Sheikh Atiyah Saqr :

ÞÇá ÇÈä ÍÌÑ Ýí ÇáÝÊÍ: ÞÇá ÇáÚáãÇÁ: ÇáÓøõäøóÉõ Ýí ßá ÏÚÇÁ áÑÝÚ ÈáÇÁ Ãä íÑÝÚ íÏíå ÌÇÚáÇð ÙåÑ ßÝíå Åáì ÇáÓãÇÁ¡ æÅÐÇ ÏÚÇ ÈÍÕæá ÔíÁ Ãæ ÊÍÕíáå Ãä íÌÚá ÈØä ßÝíå Åáì ÇáÓãÇÁ. æßÐáß ÞÇá Çáäææí Ýí ÔÑÍ ÕÍíÍ ãÓáã¡ ÍÇßíðÇ áÐáß Úä ÌãÇÚÉ ãä ÇáÚáãÇÁ. æÞíá:ÇáÍßãÉ Ýí ÇáÅÔÇÑÉ ÈÙåÑ ÇáßÝíä Ýí ÇáÇÓÊÓÞÇÁ Ïæä ÛíÑ ÇáÊÝÇÄá ÈÊÞáÈ ÇáÍÇá ßãÇ Þíá Ýí ÊÍæíá ÇáÑÏÇÁ "ÇáãÑÌÚ ÇáÓÇÈÞ".
"Berkata Ibnu Hajar didalam Al-Fath Bari : Berkata ulama' : Sunnah setiap kali berdo'a menghindar bala' mengangkat tangannya menjadikan belakang tangan mengadap ke langit (terbalik), jika berdo'a untuk mendapat sesuatu hasil maka jadikan tapak tangan mengadap langit. Begitulah yang dikatakan oleh Imam Al-Nawawi didalam syarah Sahih Muslim, dan berkata dikalangan kumpulan ulama. Kata mereka : Hikmah mengisyaratkan belakang tapak tangan apabila memohon air hujan tanpa selainnya hanyalah optimistik berubahnya keadaan sebagaimana diperingkat didalam bertukar posisi kain sibai, merujuk kepada nas sebelum ini. "

--------------
Pandangan Rumah Fatwa Saudi

Didalam fatwa bernombor 3907 dari al-Lajnah al-Daa’imah li’l-Buhooth al-‘Ilmiyyah wa’l-Ifta, ulama'-ulama'nya menyebut :

ÇáÓäÉ Ãä íÌÚá ÈØæä íÏíå Åáì ÇáÓãÇÁ æÙåæÑåãÇ Åáì ÇáÃÑÖº áãÇ Ñæí Ãä ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã :
ÅÐÇ ÓÃáÊã Çááå ÝÇÓÃáæå íÈØæä ÃßÝßã¡ æáÇÊÓÃáæå ÈÙåæÑåÇ
"Adalah Sunnah menjadikan tapak tangan mengadap ke langit dan belakang kedua-dua tangan mengadap ke bumi, sebagaimana yang diriwayatkan dari Nabi saw :

Apabila kamu memohon kepada Allah, maka hendaklah kamu lakukan dengan kedua tapak tangan kamu, jangan kamu memohon dengan menggunakan kedua belakang tangan kamu" - (hadith riwayat : Abu Daud 2/164-165 bernombor 1485,1486, Ibnu Maajah 1/373, 2/1272, Al-Hakim 1/536, Al-Baihaqi 2/212 dan lain-lain). "

Sekian, wassalam

خيرالأمين