assalamualaikum,
adakah benar bahawa islam melarang mmakai cincin di jari tengah,memakai pakaian warna kuning/oren????kenapa ia dilarang?mana dalil2nya?
sekian
adakah benar bahawa islam melarang mmakai cincin di jari tengah
Saya tidak menemui sebrg larangan mengenai pemakaian cincin di atas. Apapun, yg saya temui adalah pemakaian cincin menurut sunnah. Sila ke URL berikut:
Berikut saya lampirkan jawapan Ust Zayed dari forum Mesra...
Apakah yang dimaksudkan dgn kuning itu?
Kita tgk imam an-nawawi meletakkan tajuk kpd sahih muslim (Kitabul Libas Waz Zinah) kitab mengenai pakaian dan perhiasan. Dlm bab ke-3, diletakkan tajuk (An-Nahy an libas ar-rijal at-tsaub al-mu`ashfar) Çáäåí Úä áÈÓ ÇáÑÌá ÇáËæÈ ÇáãÚÕÝÑ larangan lelaki memakai pakaian yg berwarna kuning.
Kita teliti hadith2 yg ada di dlmnya:
Dari Abdullah bin Amr bin Al-as meriwayatkan bahawa baginda S.A.W melihat aku memakai pakaian yg dicelup dgn za’faran. Lalu baginda S.A.W bersabda, “Pakaian ini adalah pakaian orang kafir. Jgn kamu memakai ia.” (hadith ini turut diriwayatkan oleh Yahya b Abu Kathir).
Dari Abdullah bin Amr meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W melihat aku memakai dlm dua pakaian yg dicelup dgn za’faran, lalu bertanya baginda S.A.W: “Adakah ibumu menyuruh berbuat demikian?” dan Aku berkata, “aku akan membasuhnya.” Baginda bersabda, “Tetapi bakarlah ia.”
Dari ali bin abi talib, bahawa rasulullah S.A.W mengharamkan memakai sutera dan pakaian kuning (kerana dicelup dgn za’faran), dan cincin emas dan membaca quran dlm keadaan ruku'.
(ke semua hadith di atas dikeluarkan/takhrij oleh Imam Muslim)
Za’faran ini warnanya adalah kuning keorengan (warna kunyit).
Kita berbalik kpd hadith di atas.
Hadith di atas mengandungi maqashid syariah (tujuan2 syariah). Kalau hilang tujuan itu, maka hilanglah hukum itu. Apakah maqashid syariah itu? Iaitu jgn tasyabbuh (menyerupai) pakaian agama lain. Ini disebut dlm hadith riwayat imam ahmad, “man tasyabbaha biqaumin fahuwa minhum – barangsiapa menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia tergolong dlm golongan kaum itu.”
Nabi melarang kerana bersebab. Kalau sebab itu hilang, maka hilang lah hukum itu. Kerana kita membezakan antara baju kuning dgn kaedah lain dgn baju kuning yg dicelup dgn za'faran. hadith itu khusus menyebut za'faran. Ketika itu, pakaian yg dicelup dgn za’faran (warna kekuningan oren) adalah pakaian orang kafir yakni pakaian penyembahan mereka. Oleh itu, saranan rasulullah S.A.W adalah utk berbeza dgn orang kafir. Tasyabbuh hukumnya adalah makruh, dibenci. Begitu juga halnya mencukur janggut, hukumnya adalah makruh di sisi Qaradhawi dan Qadhi Iyadh. Ttp mazhab hanbali mengatakan haram mencukur janggut. Begitu hal isbal (melabuhkan pakaian di bawah paras buku lali).
Wahbah az-zuhaili dlm fiqh islami wal adillatuhu mengatakan bahwa makruh memakai pakaian kuning ketika solat. Begitu juga pendapat ibn qayyim dlm Zadul Maad (jilid 1) mengatakan makruh dan pendapat ini dipegang oleh fuqaha hanbali. Imam An-Nawawi dlm mensyarhkan hadith itu, bahawa ia menjadi dalil pendirian mazhab syafie bahawa ia adalah haram lelaki memakai pakaian kuning (mengikut zahir hadith). Mengikut jumhur ulamak, sahabat, tabiin, sebahagian fuqaha syafi'i, abu hanifah dan malik mengatakan ia harus. sebahagian mengatakan makruh tanzih (makruh yg ringan/menghampiri halal).
Perlu dijelaskan bhw hukum di atas adalah khusus kpd lelaki. Adapun perempuan hukumnya harus memakai pakaian kuning. WA.
w'salam,
Saya tidak menemui sebrg larangan mengenai pemakaian cincin di atas. Apapun, yg saya temui adalah pemakaian cincin menurut sunnah. Sila ke URL berikut:
http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=10539&highlight=cincin
http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=10537&highlight=cincin
http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=8066&highlight=cincin
Berikut saya lampirkan jawapan Ust Zayed dari forum Mesra...
Apakah yang dimaksudkan dgn kuning itu?
Kita tgk imam an-nawawi meletakkan tajuk kpd sahih muslim (Kitabul Libas Waz Zinah) kitab mengenai pakaian dan perhiasan. Dlm bab ke-3, diletakkan tajuk (An-Nahy an libas ar-rijal at-tsaub al-mu`ashfar) Çáäåí Úä áÈÓ ÇáÑÌá ÇáËæÈ ÇáãÚÕÝÑ larangan lelaki memakai pakaian yg berwarna kuning.
Kita teliti hadith2 yg ada di dlmnya:
Dari Abdullah bin Amr bin Al-as meriwayatkan bahawa baginda S.A.W melihat aku memakai pakaian yg dicelup dgn za’faran. Lalu baginda S.A.W bersabda, “Pakaian ini adalah pakaian orang kafir. Jgn kamu memakai ia.” (hadith ini turut diriwayatkan oleh Yahya b Abu Kathir).
Dari Abdullah bin Amr meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W melihat aku memakai dlm dua pakaian yg dicelup dgn za’faran, lalu bertanya baginda S.A.W: “Adakah ibumu menyuruh berbuat demikian?” dan Aku berkata, “aku akan membasuhnya.” Baginda bersabda, “Tetapi bakarlah ia.”
Dari ali bin abi talib, bahawa rasulullah S.A.W mengharamkan memakai sutera dan pakaian kuning (kerana dicelup dgn za’faran), dan cincin emas dan membaca quran dlm keadaan ruku'.
(ke semua hadith di atas dikeluarkan/takhrij oleh Imam Muslim)
Za’faran ini warnanya adalah kuning keorengan (warna kunyit).
Kita berbalik kpd hadith di atas.
Hadith di atas mengandungi maqashid syariah (tujuan2 syariah). Kalau hilang tujuan itu, maka hilanglah hukum itu. Apakah maqashid syariah itu? Iaitu jgn tasyabbuh (menyerupai) pakaian agama lain. Ini disebut dlm hadith riwayat imam ahmad, “man tasyabbaha biqaumin fahuwa minhum – barangsiapa menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia tergolong dlm golongan kaum itu.”
Nabi melarang kerana bersebab. Kalau sebab itu hilang, maka hilang lah hukum itu. Kerana kita membezakan antara baju kuning dgn kaedah lain dgn baju kuning yg dicelup dgn za'faran. hadith itu khusus menyebut za'faran. Ketika itu, pakaian yg dicelup dgn za’faran (warna kekuningan oren) adalah pakaian orang kafir yakni pakaian penyembahan mereka. Oleh itu, saranan rasulullah S.A.W adalah utk berbeza dgn orang kafir. Tasyabbuh hukumnya adalah makruh, dibenci. Begitu juga halnya mencukur janggut, hukumnya adalah makruh di sisi Qaradhawi dan Qadhi Iyadh. Ttp mazhab hanbali mengatakan haram mencukur janggut. Begitu hal isbal (melabuhkan pakaian di bawah paras buku lali).
Wahbah az-zuhaili dlm fiqh islami wal adillatuhu mengatakan bahwa makruh memakai pakaian kuning ketika solat. Begitu juga pendapat ibn qayyim dlm Zadul Maad (jilid 1) mengatakan makruh dan pendapat ini dipegang oleh fuqaha hanbali. Imam An-Nawawi dlm mensyarhkan hadith itu, bahawa ia menjadi dalil pendirian mazhab syafie bahawa ia adalah haram lelaki memakai pakaian kuning (mengikut zahir hadith). Mengikut jumhur ulamak, sahabat, tabiin, sebahagian fuqaha syafi'i, abu hanifah dan malik mengatakan ia harus. sebahagian mengatakan makruh tanzih (makruh yg ringan/menghampiri halal).
Perlu dijelaskan bhw hukum di atas adalah khusus kpd lelaki. Adapun perempuan hukumnya harus memakai pakaian kuning. WA.
:wassalam
Ditulis/Disusun oleh
g@y@t
http://Al-Ahkam.net
http://www.eashoppingcentre.com
http://membelahlautan.