19 Keistimewaan Wanita Menurut Hadis
1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."
2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.
3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.
5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak
Nabi Ismail.
6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.
7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.
8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.
9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.
10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah
pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.
12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW "Suaminya." "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."
13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).
15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu
tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.
ÈÓã Çááå
æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ
Kami akan cuba bawakan teks asal kata-kata tersebut dalam Bahasa Arab, beserta sedikit ulasan setakat yg kami sempat temui.
Teks Arab:
åí ÃÑÍã ãä ÇáÃÈ æÏÚæÉ ÇáÑÍã áÇ ÊÓÞØ
Ulasan:
-al-Iraqi: Aku tidak menjumpai asal bagi hadis ini.
-Imam Subkiy juga menilai hadis ini sebagai hadis yang tidak didapati asal baginya. (Tabaqat Syafieyyah Kubra).
Kami tidak menjumpai teks yang tepat seperti ini. Yang ada ialah: "Kebaikan seorang wanita solehah sama seperti amalan 70 orang para siddiqin".
Teks Arab:
æÈÑ ÇáãÑÃÉ ÇáÕÇáÍÉ ßÚãá ÓÈÚíä ÕÏíÞÇ
Ulasan:
-Tidak didapati dalam kitab-kitab utama sunnah. Disebut dalam Kanzul Ummal (16/408): Diriwayatkan oleh Abu Syeikh (Al-Ashbahani) daripada Ibn Umar.
Teks Arab:
ãä ÃÝÑÍ ÃäËì ÝßÃäãÇ Èßì ãä ÎÔíÉ Çááå æãä Èßì ãä ÎÔíÉ Çááå ÍÑã Çááå ÈÏäå Úáì ÇáäÇÑ
Ulasan:
- Tidak direkod dalam kitab-kitab hadis utama. Dibawakan oleh Abdul Rahman al-Sofuri dalam Nuzhatul Majalis, tanpa penjelasan sanad.
Teks Arab:
ÃíãÇ ÇãÑÃÉ ÞÚÏÊ Úáì ÈíÊ ÃæáÇÏåÇ Ýåí ãÚí Ýí ÇáÌäÉ
Ulasan:
- Dinilai dhaif oleh Albani dalam Silsilah Dhaifah (no: 2472)
Teks Arab:
ãä Íãá ØÑÝÉ ãä ÇáÓæÞ Åáì ÚíÇáå ÝßÃäãÇ Íãá Åáíåã ÕÏÞÉ ÍÊì íÖÚåÇ Ýíåã æáíÈÏà ÈÇáÅäÇË ÞÈá ÇáÐßæÑ
Ulasan:
- Direkod oleh Al-Kharaithi dalam Makarim al-Akhlaq, dan disebut oleh Al-Ghazali dalam Ihya Ulumiddin.
- Dinilai PALSU oleh Ibn Jauzi dalam kitab al-Maudhu'aat 2/276, dan Suyuti dalam 'Al-Laali al-Mashnu'ah' (himpunan hadis-hadis palsu) 2/150, dan dinukilkan penilaian Al-Hafiz al-Iraqi bahawa: Sanadnya Amat Dhaif.
Lafaz yang masyhur ialah:
ÇáÌäÉ ÊÍÊ ÃÞÏÇã ÇáÃãåÇÊ
Lafaz ini tidak didapati dalam sumber-sumber utama hadis. Tetapi maknanya bertepatan dengan satu hadis lain iaitu:
Seorang lelaki mahu berperang, dan bertemu Nabi SAW meminta pandangannya. Baginda bertanya: "Adakah kamu mempunyai ibu?" Jawabnya: "Ya". Kata Nabi: "Lazimilah dia, kerana syurga di bawah kakinya". Direkod oleh Ahmad dalam Musnad (no: 15538) dan Nasai (no: 3104). Sanadnya dinilai sahih oleh Hakim (no: 2202).
Teks Arab:
ãä ßÇä áå ËáÇË ÈäÇÊ Ãæ ËáÇË ÃÎæÇÊ Ãæ ÇÈäÊÇä Ãæ ÃÎÊÇä ÝÃÍÓä ÕÍÈÊåä æÇÊÞì Çááå Ýíåä Ýáå ÇáÌäÉ
Ulasan:
- Direkod oleh Tirmizi (no: 1916) dan beliau menilainya DHAIF. Katanya: Hadis Gharib.
Teks Arab:
æÅÐÇ ÏÚÇß ÃÈæÇß ÝÃÌÈ Ããß
Ulasan:
- Direkod oleh Dailami 1/282
- Dibawakan oleh Zahabi dalam Mizan 3/324, dan Ibn Hajar dalam Lisan 3/112 ketika menyebut biografi Sulaim bin Amru al-Ansari. Kata mereka berdua: ALi bin Ayyasy meriwayatkan daripadanya khabar yang batil.
- Disebut dalam Kasyful Khafa 2/68 dan al-Maqasid al-Hasanah m/s 462: Diriwayatkan oleh Ibn Mandah dalam Makrifah, dan al-Dailami.. Sanadnya Dhaif, tetapi ada syawahid.
Teks Arab:
ãä ÇÈÊáí ãä åÐå ÇáÈäÇÊ ÈÔíÁ ßä áå ÓÊÑÇ ãä ÇáäÇÑ
Ulasan:
-Direkod oleh Bukhari (no: 1352) dan Muslim (no: 2629).
Teks Arab:
ÅÐÇ ÕáÊ ÎãÓåÇ ¡ æÕÇãÊ ÔåÑåÇ ¡ æÃÍÕäÊ ÝÑÌåÇ ¡ æÃØÇÚÊ ÒæÌåÇ º ÝÊÍÊ áåÇ ÃÈæÇÈ ÇáÌäÉ ÇáËãÇäíÉ º ÊÏÎá ãä ÃíåÇ ÔÇÁÊ
Ulasan:
- Direkod oleh Ibn Adiy 1/141, dan Dailami 4/234.
- Dinilai oleh Albani sebagai: Amat Dhaif. (Silsilah Dhaifah 10/36).
Teks Arab :
ÇáãÑÃÉ Ýí ÍãáåÇ Åáì æÖÚåÇ Åáì ÝÕÇáåÇ ßÇáãÑÇÈØ Ýí ÓÈíá Çááå
Ulasan:
- Direkod oleh Thabarani (sebagaimana disebut dalam Majmak Zawaid 4/560), dan juga oleh Abu Nuaim dalam Hilyah 4/298.
- Terdapat perawi yang didhoifkan, dan yang tidak dikenali (Majmak Zawaid 4/560).
Teks Arab:
No (18) dan (19) adalah gabungan satu hadis, matannya ialah:
ÝÅÐÇ æÖÚÊ áã íÎÑÌ ãä áÈäåÇ ÌÑÚÉ æáã íãÕ ãä ËÏíåÇ ãÕÉ ÅáÇ ßÇä áåÇ Èßá ÌÑÚÉ æÈßá ãÕÉ ÍÓäÉ ¡ ÝÇä ÃÓåÑåÇ áíáÉ ßÇä áåÇ ãËá ÃÌÑ ÓÈÚíä ÑÞÈÉ ÊÚÊÞåã Ýí ÓÈíá Çááå ÓáÇãÉ
Ulasan:
- Direkod oleh Abu Nuaim dalam Makrifah al-Sahabah, Thabarani dalam Mukjam Ausath.
- Dinilai PALSU oleh Ibn Jauzi dalam Maudhuuat 2/274, Suyuti dalam al-Laali 2/148, dan oleh Albani dalam Silisilah Dhaifah 5/76.
http://abuumair1.wordpress.com