Assalamualaikum tuan panel,
1. Dimasjid-masjid Malaysia, tempat solat wanita biasanya ditempatkan di sebelah kiri, dalam sesuatu kawasan masjid, soalannya ialah adakah amalan ini ada nasnya ?
2. Adakah solat wanita yang melapikkan tangannya dengan kain (tangan tidak menyentuh sejadah) ketika solat dikira batal?
æÚáíßã ÇáÓáÇã æ ÑÍãÉ Çááå æÈÑßÇÊåã
{ ÈÓã Çááå ÇáÑÍãä ÇáÑÍíã }
(( ÑÈ ÅÔÑÍ áí ÕÏÑí æ íÓÑáí ÃãÑí æÃÍáá ÚÞÏÉ ãä áÓÇäí íÝÞåæÇ Þæáí ))
***********************
Alhamdulillah, berdasarkan butiran-butiran berikut adalah merupakan jawapan-jawapan bagi setiap soalan yang diajukan menurut pengetahuan kami yang sedikit , yang dikurniakan oleh Allah Ta’ala :
Masalah Pertama : DI SEBELAH MANAKAH SOF WANITA ?
Perkara ini telah dijelaskan oleh Panel Fiqh kita, Al-Fadhil Ustaz THTL di SJ-1691: Rampai: solat-riddah-Qisas-Catur.
Ini , dikuatkan lagi dengan beberapa hadis daripada Baginda Rasulullah s.a.w , di antaranya :
æ Úä ÅÈä ÚÈÇÓ ÞÇá : (( ÕáÈÊ Åáì ÌäÈ ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æ Óáã æ ÚÇÆÔÉ ãÚäÇ ÊÕáí ÎáÝäÇ , æ ÃäÇ Åáì ÌäÈ ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æ Óáã ÃÕáí ãÚå ))
Ertinya : Daripada Ibnu ‘Abbas katanya : (( “ Aku pernah solat di sisi Nabi s.a.w dan ‘Aisyah juga solat bersama-sama kami di sof belakang, manakala aku pula yang berada di sebelah Baginda Nabi s.a.w solat bersamanya s.a.w “ )) ~ Hadis diriwayatkan oleh Imam An-Nasaie (rh) dan Imam Ahmad Bin Hanbal (rh).
æ Úä ÃäÓ : (( Ãä ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æ Óáã Õáì Èå æ ÈÃãå Ãæ ÎÇáÊå ÞÇá : ÝÃÞÇãäí Úä íãíäå æ ÃÞÇã ÇáãÑÃÉ ÎáÝäÇ ))
Ertinya : Dan daripada Anas : (( “ Sesungguhnya Baginda Nabi s.a.w pernah solat dengannya – Anas – dan ibunya ataupun ibu saudaranya, kata Anas lagi : Baginda s.a.w menempatkan aku di sebelah kanannya dan perempuan pula di belakang kami “ )) – Hadis riwayat Imam Ahmad (rh), Imam Muslim (rh) & Imam Abu Daud (rh).
æ Úä ÃÈí åÑíÑÉ ÞÇá : (( ÞÇá ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æ Óáã : ÎíÑ ÕÝæÝ ÇáÑÌÇá ÃæáåÇ æ ÔÑåÇ ÂÎÑåÇ , æ ÎíÑ ÕÝæÝ ÇáäÓÇÁ ÂÎÑåÇ æ ÔÑåÇ ÃæáåÇ ))
Ertinya : Dan daripada Abu Hurairah, katanya : Rasulullah s.a.w pernah bersabda : (( “ Sebaik-baik sof lelaki ialah di bahagian hadapan sekali dan seburuk-buruk sof mereka ialah di belakang sekali, Dan ( manakala ) sebaik-baik sof wanita ialah di belakang sekali dan seburuk-buruk sof mereka ialah di hadapan sekali “ )) . ~ Hadis diriwayatkan oleh Jama’ah (rh) melainkan Imam Al-Bukhari (rh).
Penjelasan : Sebaik-baik sof lelaki ialah di hadapan sekali kerana jauhnya dengan jarak kedudukan sof wanita, agar hati mereka tidak dilalaikan oleh wanita ( suara mereka ) dan begitulah juga sebaliknya.
Apa yang berlaku di sebahagian masjid-masjid di tanah air kita yang menempatkan wanita di sebelah kiri, sepanjang pengetahuan kami, perbuatan ini tiada dalilnya. Yang terutama sekali ialah beramal dengan apa yang telah terbukti dengan dalilnya.
Lihat : http://www.brunet.bn/gov/mufti/irsyad/pelita/2001/ic53_2001.htm
***********************
Masalah Kedua : BATALKAH SUJUD DENGAN TERLAPIKNYA KAIN DI TANGANNYA ? :
Tidak mengapa dan sah solat yang bagi wanita yang tangannya tidak bersentuhan dengan tempat sujud disebabkan terlapik dek kain telekung dan seumpamanya. Kerana menurut Al-Imam Asy-Syawkani di dalam “ Nailul Autor “ ( Bhg ke-2, ms 276 , Bab : 61 ) : Sujud itu terhasil dengan terletaknya anggota sujud di atas tempat sujud tanpa perlu anggota sujud itu mencecah @ menyentuh secara langsung di atas tempat sujud .
Begitu juga, terdapat juga hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Anas ( Hadis ke-754 ) yang menunjukkan bahawa HARUS sujud di atas pelapik, samada ianya adalah baju dan sebagainya.
TETAPI, sebahagian ulama’ pula menyatakan ianya TIDAK HARUS melainkan disebabkan adanya halangan seperti panasnya ataupun sejuknya tempat sujud itu.
Yang paling afdhal menurut pendapat kami ialah TIDAK USAHLAH SUJUD DI ATAS SEBARANG PELAPIK , kerana dengan itu dapat mengelakkan khilaf ( perselisihan pendapat ) ulama’ di dalam bab ini.
***********************
Begitulah jawapan-jawapan berdasarkan soalan-soalan yang tersurat, walhal Allah Ta’ala Lebih & Maha Mengetahui setiap apa yang tersirat.
Wallahu A’alam Bissowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad
SARANAN RUJUKAN & PEMBACAAN :
1- NAILUL AUTOR – Imam Asy-Syaukani (rh)
- Bahagian ke-2 ( ms 275 ) dan Bahagian ke-3 ( ms 217 )
Cetakan : Darul Fikr , Beirut.
2- AL-FIQH AL-ISLAMI WA ADILLATUH – Prof. Dr. Wahbah Az-Zuhaily
- Jilid ke 2 ( ms 1264 )
Cetakan Darul Fikr, Syiria.
3- PENGAJARAN SHALAT – Almarhum Ustaz A. Hassan
- ms 253 – Terbitan : CV Diponegoro, Bandung.
æ Åáì ÇááÞÇÁ Åä ÔÇÁ Çááå ÊÚÇáì
æÇáÓáÇã ÚáÈßã æ ÑÍãÉ Çááå æ ÈÑßÇÊå