Ulama banyak berbicara mengenai adab-adab yang mustahan (yg disarankan) apabila meminum air zam-zam dan diantara ialah :Menghadap Ka'bah[="#800000" size="3"]ÇÓÊÞÈÇá ÇáßÚÈÉ ; mengucapkan Bismillah[="#800000" size="3"]ÇáÊÓãíÉ; berhenti sejenak mengambil nafas sebanyak 3 kali[="#800000" size="3"]ÇáÊäÝÓ ËáÇËÇð ; memuji (tahmid) Allah setelah habis minum[="#800000" size="3"]ÍãÏ Çááå ÈÚÏ ÇáÝÑÇÛ; dan duduk semasa minum[="#800000" size="3"]ÇáÌáæÓ ÚäÏ ÔÑÈå ßÛíÑå, sebagai seseorang melakukannya apabila meminum minuman yang lain. Merujuk kepada Hadith dari Ibnu Abaas (r.a.) yang berkata :
}
"Saya memberi Nabi saw Air ZamZam untuk minum semasa beliau berdiri" (riwayat Al-Bukhari, 3/492)
Menurut Sheikh Mohmammad Saleh Al-Munajid bahawa hadith ini bermaksud :"dari perbuatan tersebut adalah dibenar [minum sambil berdiri], dan larangan minum berdiri bermaksud makruh" ([="#800000" size="3"]ÝãÍãæá Úáì Ãäå áÈíÇä ÇáÌæÇÒ ¡ æÃä Çáäåí Úä ÇáÔÑÈ ÞÇÆãÇð ááßÑÇåÉ ).
Sebagai tambahan, ulama juga menyaranan agar seseorang yang mimum Zamzam menrenjiskan sedikit di kepala, muka dan dadanya, melakukan do;a yang banyak apabila meminumnya, dan minum dengan maksud mendapat munafaat dunia dan akhirat, sebagaimana sabda Nabi saw :
{
[="#ff00000" size="3"]ãÇÁ ÒãÒã áãÇ ÔÑÈ áå
}
"Air Zamzam adalah untuk tujuan apa-apa ianya diminum" (Riwayat Ibnu Majah, 2/1018; Al-Maqaasid al-Hasanah oleh al-Sakhaawi, ms. 359).
wa'alaikumussalam sdr intifada_72.
Ulama banyak berbicara mengenai adab-adab yang mustahan (yg disarankan) apabila meminum air zam-zam dan diantara ialah :Menghadap Ka'bah[="#800000" size="3"]ÇÓÊÞÈÇá ÇáßÚÈÉ ; mengucapkan Bismillah[="#800000" size="3"]ÇáÊÓãíÉ; berhenti sejenak mengambil nafas sebanyak 3 kali[="#800000" size="3"]ÇáÊäÝÓ ËáÇËÇð ; memuji (tahmid) Allah setelah habis minum[="#800000" size="3"]ÍãÏ Çááå ÈÚÏ ÇáÝÑÇÛ; dan duduk semasa minum[="#800000" size="3"]ÇáÌáæÓ ÚäÏ ÔÑÈå ßÛíÑå, sebagai seseorang melakukannya apabila meminum minuman yang lain. Merujuk kepada Hadith dari Ibnu Abaas (r.a.) yang berkata :
{
"Saya memberi Nabi saw Air ZamZam untuk minum semasa beliau berdiri" (riwayat Al-Bukhari, 3/492)
Menurut Sheikh Mohmammad Saleh Al-Munajid bahawa hadith ini bermaksud :"dari perbuatan tersebut adalah dibenar [minum sambil berdiri], dan larangan minum berdiri bermaksud makruh" ([="#800000" size="3"]ÝãÍãæá Úáì Ãäå áÈíÇä ÇáÌæÇÒ ¡ æÃä Çáäåí Úä ÇáÔÑÈ ÞÇÆãÇð ááßÑÇåÉ ).
Sebagai tambahan, ulama juga menyaranan agar seseorang yang mimum Zamzam menrenjiskan sedikit di kepala, muka dan dadanya, melakukan do;a yang banyak apabila meminumnya, dan minum dengan maksud mendapat munafaat dunia dan akhirat, sebagaimana sabda Nabi saw :
{
"Air Zamzam adalah untuk tujuan apa-apa ianya diminum" (Riwayat Ibnu Majah, 2/1018; Al-Maqaasid al-Hasanah oleh al-Sakhaawi, ms. 359).
Wallahu'alam
wassalam
خيرالأمين