:salam
Ana cuma nak bertanya kepada panel al-ahkam dan khususnya kepada akhi jawana berkenaan post-mortem yang sudah lama dibahasakan. Apakah pandangan-pandangan ulama' berkenaan post-mortem. Dalam keadaan apa yang dibenarkan jika boleh.
:wassalam
Sumber Rujukan Islam Anda..
:salam
Ana cuma nak bertanya kepada panel al-ahkam dan khususnya kepada akhi jawana berkenaan post-mortem yang sudah lama dibahasakan. Apakah pandangan-pandangan ulama' berkenaan post-mortem. Dalam keadaan apa yang dibenarkan jika boleh.
:wassalam
:salam
Jwpn ringkas dari saya.
Sheikh Attiyyah Saqr(bekas Ketua Lujnah Fatwa Al-Azhar). dan Sheikh Muhammad Ali Hanooti(member of the North American Fiqh Council). mengatakan autopsi ataupun bedah mayat dgn tujuan pembelajaran ataupun penyelidikan mayat(cthnya kes jenayah) adalah diharuskan oleh syara' dan ulama' meletakkan ia dibawah skop darurat. Ia tidak termasuk dalam hukum haram dan bukan menghina mayat. Sekian.
:wassalam
Ditulis/Disusun oleh
g@y@t
http://Al-Ahkam.net
http://www.eashoppingcentre.com
http://membelahlautan.
:salam
Terima kasih akhi gayat. Tetapi ...
Bukankah tujuan autopsi itu untuk penyelidikan dan siasatan. Untuk itu adakah kematian disebabkan penyakit, kemalangan dan lain-lain diharuskan untuk autopsi ini kerana dengan tujuan siasat dan selidik bagi pihak doktor dan pihak berkuasa.
:wassalam
Assalamu'alaikum
Alhamdulillah. Terima kasih kepada sdr Ateed kerana bertanyakan soalan mengenai post-mortem dan kepada Sdrku Gayat yang telah menjawabnya soalan diatas. Benarlah apa yang dikatakan oleh sdr Ateed bahawa post-mortem itu bertujuan melakukan penyiasatan, untuk mengetahui akibat dan sebab kematian seseorang.
Islam amat mengambil berat keadaan dan konsisi umatnya baik semasa hidup, maupun setelah ia meninggal dunia. Ini dapat dilihat dari hadith dari Jabbir r.a. :
Begitulah perihatinnya Islam tehadap umatnya baik yang hidup atau pun yang telah mati, sehingga tulang-tulangnya hendaklah dijaga dengan rapi.
Shiekh Atiyyah Saqr didalam memberi komen mengenai persoalan diatas telah memetik fatwa yang telah dikeluarkan oleh Rumah Fatwa Mesir pada 31-10-1937 (Lihat - Mufti Sheikh Abd Al-Majid Salim - Al-Fatawa Islamiyyah 4/1331) mengenai membedah perut mayat yang terdapat duit didalamnya, diantaranya menyatakan :
--------------------
Sheikh Atiyyah Saqr merumuskan :
Mengenai pembedahan bagi tujuan pembelajaran, Shieikh Atiyyah Saqr mengatakan :
---------------
Kesimpulannya : Jika pembedahan itu dilakukan dengan tujuan penyiasatan, seperti autopsi atau bedah siasat, ulama membenarkan. Dan jika tiada apa-apa tujuan, walaupun tulang sekalipun, ia tidak dibenar untuk merosakkannya. Cuma didalam soal-soal pembelajaran, jika ada alternatif lain seperti haiwan, maka lebih utama didahulukannya.
wallahu'alam, wassalam
Rujukan :
Sheikh Atiyyah Saqr. [="#800000" size="3"]ãÇ Íßã ÊÔÑíÍ ÌõËË ÇáãæÊì áÊÍÞíÞ ÇáÌöäÇíÉ Ãæ ÇáÊÚáíã¿ . url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=11995
خيرالأمين