:salam
minta jasa baik dari pihak panel menerangkan tentang haramnya mengadakan aqad jual beli serta mendedahkan barang jualan didalam masjid (rujukan : kitab bahrul madzi). adakah menampal iklan jualan barang atau servis didalam masjid dikira sebagai mendedahkan barang jualan ? dan apa pendapat jumhur ulamak?.
:wassalam
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Terima kasih sdr/i Nuun, Insyallah kami akan cuba menjawab persoalan diatas dengan kemampuan yang ada.
Hadith petikan Bahrul Mazi (dari laman al-ahkam):
Sumber ‘Abdullah B. ‘Amr B. Al- ‘Aash r. ‘a. daripada Rasulullah s.a.w. bahawasanya beliau menegah membaca (mendeklamasi) sya’ir di dalam masjid, berjual-beli di dalamnya dan duduk berlingkungan (berkumpulan) pada hari Jumu’at sebelum sembahyang (Jumu’ at). Kata Abu Isa At-Turmudzi: Dalam bab ini terdapat lagi Hadith sumber daripada Buraidah, Jaabir dan Anas. Hadith ini bertaraf Hasan.
url : http://al-ahkam.com.my/forum/showflat.php?Cat=&Board=Bahrul&Number=9548&page=3&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
--------------
Hukum berjual-beli didalam masjid, hukumnya adalah khilaf dikalangan para Imam Mazhab. Ada yang mengatakan haram, ada yang memakruhkannya dan ada yang melihat kepada apa yang ingin dijualkan.Perkara ini juga telah disebut oleh Imam Al-Qurthubi didalam tafsirnya (12/269), mengenai penjagaan masjid dan juga mengenai jual-beli didalam masjid. Didalam Hadith Muslim ada menyebut :
Dan berkata Al-Qurthubi lagi : Ini menunjukkan bahawa asalnya tidaklah selain dari Solat, Zikir dan membaca Al-Quran, dan ini bertepatan dengan Hadith Nabi saw - hadith Badui (Al-'Arabi) yang kencing didalam masjid dan diriwayat oleh Al-Tirmudzi (ms 270), bahawa Nabi saw melarang membaca syair dan jual-beli didalamnya. Al-Qurthubi berkata lagi : beberapa dikalangan ulama' yang memakruhkan jual-beli didalam masjid, begitulah kata Ahmad dan Ishaq. Kata beliau lagi : Al-Tirmudzi mengatakan bahawa terdapat riwayat beberapa ulama' dari tabien memberi ruhsah jual-beli didalam masjid dari nabi saw - didalam Hadith yang lain Nabi saw memberi ruhsah bersyair didalam masjid.
Pandangan Imam Mazhab menurut Sheikh Atiyyah Saqr
Bekas Pengerusi Rumah Fatwa Mesir, Sheikh Atoyah Saqr berkata : Mazhab Hanafi memakruhkan aqad jual beli didalam masjid, tetapi jika ia berbentuk hadiah dan sebagainya tidaklah makruh.
Maliki juga berpendapat yang sama dengan Hanafi. Bagi Hanbali pula : Jual-Beli adalah haram didalam masjid, dan aqad ini adalah terbatal.
Syafie berkata : Jual-beli didalam masjid sentiasa haram, dan bagi sekiranya ia berlaku khilaf pada permulaannya melainkan jika ia mengganggu solat maka ia menjadi haram.
-------------------
Pandangan ulama Saudi
Pandangan Sheikh Abdullah ibn Jibreen
Sheikh ibn Jibreen telah bertanya mengenai penjualan barangan didalam masjid yang bertujuan mengutip sumbangan, kata nya :
Pandangan Sheikh Ibnu Utsaimin
Sheikh Ibnu Utsaimin telah ditanya akan samada boleh mengumumkan melalui corong masjid mengenai majlis berbuka puasa, beliau mengatakan :
Sheikh Muhammad Salih Al-Munnajid
Pandangan yang moderate/pertengahan diantara mereka : Sheikh Faizal Mowlawi
Sheikh Faizal Mowlawi telah ditanya mengenai scenario berikut :
Pertanyaan dari persaudaraan Islam di Peranchis yang hidup secara terpisah disana. Mereka mempunyai perpustakaan yang mempunyai koleksi audio-visual, dan bertanyakan apakah boleh menjual pita-pita rakaman didalam masjid. Adalah dimaklumkan bahawa kerajaan Peranchis tidak membenarkan berniaga berhampiran masjid.
Jawab Sheikh Faizal Mowlawi :
Ulama' tidak menyukai (makruh) penjualan dan perdagangan didalam masjid! Apa yang terjadi ialah tabiat tawar-menawar dan bertegang leher diantara dua pihak, dan kemungkinan besar akan melakukan penipuan, dan juga menimbulkan kemarahan dan berlakulah meninggikan suara sebagaimana yang berlaku kepada pedagang didalam pasar, disamping masjid diasaskan untuk beribadat kepada Allah, dan boleh dijadikan sebagai tempat diskusi masaalih umum dikalangan semua orang Islam...Bagi pasaran komersial ia lebih berbentuk pencapaian individu, maka ia tidak mengharmonikan peranan masjid yang asal.
--------------
Rumusan
Ulama mazhab berselisih faham mengenai hukum berjual-beli di masjid. Jumhur ulama' mengatakan makruh (Syafie, Hanafi dan Maliki) dan ada yang mengharamkannya (Hanbali). Mazhab Syafie melihat jika ia menggangu solat, maka hukumnya adalah Haram. Sebabnya timbul dari beberapa hadith larangan dan juga dilihat dari skop dan tujuan diasaskan masjid dan gangguan keatas mereka yang bersolat. Perdagangan atau Jual-Beli, suasana suara dinaikkan, tawar-menawar dan unsur keuntungan merupakan satu scenario yang tidak dibenarkan di dalam masjid. Ibn Jibrin berpendapat, jualan bagi mengutip derma, adalah tidak menjadi kesalahan jika diletakkan barangan tersebut besama dengan kotak/tabung bagi meletakkan wang didalam masjid. Pengumuman atau iklan yang dibenarkan jika ia tidak ada unsur jual-beli. Jual-beli yang diharamkan adalah berbentuk keuntungan pribadi. Jika ia dilakukan seperti menyebarkan dakwah, seperti penjualan buku agama, kaset-kaset ceramah, bacaan Al-Quran, Nasyid dan sebagainya adalah dibolehkan. Penjualan dan pengumuman seperti ini adalah dibenarkan didalam masjid seperti apa yang berlaku bagi jemaah Islam di Peranchis yang menjual kaset dakwah Islamiyyah.
Penjualan-penjualan diluar masjid (masih berada didalam kawasan masjid) adalah dibenarkan. Dengan ini bill board atau papan kenyataan bolehlah diletakkan diluar masjid bagi tujuan pengiklanan services dan sebagainya, yang penjualannya tidak ada kena mengenai dengan amal kebajikan atau perkhidmatan percuma bagai tujuan masalahat umum. Lajnah Al-Da'aimmah Arab Saudi didalam fatwa bernombor 10316 (13/102) membenarkan perniagaan diluar pintu masjid. Dimasa Jumaat, perniagaan dibenarkan sebelum Azan ke 2 dikumandangkan.
wallahu'alam
-wassalam-
-----------
Rujukan :
1. Sheikh Atiyyah Saqr. Íßã ÇáÈíÚ Ýí ÇáãÓÌÏ ÚäÏ ÂÐÂä ÇáÌãÚÉ. url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=11555
2. Sheikh Abdullah ibn Jibreen.åá íÌæÒ ÇáÈíÚ ÏÇÎá ÇáãÓÌÏ . url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=10524&dgn=3&dgn=2
3. Sheikh Ibnu Utsaimin. ÃÚáä Ýí ÃÍÏ ÇáãÓÇÌÏ Ãäå íæÌÏ ÅÝØÇÑ áßá ãä íÑíÏ ÇáÕíÇã. url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=3468&dgn=3&dgn=2
4. Sheikh Muhammad Salih Al-Munnajid. åá ããßä Úãá ØÈÞ ÎíÑí Úáì ãÇÆÏÉ ÇáÅÝØÇÑ Ýí ãÓÌÏ . url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=37701&dgn=3&dgn=2
5. Sheikh Faizal Mowlawi. ÇáÈíÚ ÏÇÎá ÇáãÓÌÏ . url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=21185
6. Fatwa Al-Lajnah Al-Daa'mah Lil-Buhuth Al-'Alamiyyah wa Ifta' - 13. cetakan ke 3. Riyad : Dar Al-Muaayad, 2000. ms 102
خيرالأمين