Assalamualaikum wbh,
Manakah lebih utama antara solat berjemaah dgn Isteri dirumah atau solat berjemaah di masjid? Tolong berikan penjelasan beserta dalil..
Terima kasih
Re: Antara Solat Jemaah dgn Isteri di rumah dan Di surau
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr serai dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Bagi mereka yang duduk berhampiran dengan masjid, tuntutan bersolat dimasjid adalah diutamakan dari bersolat jemaah di rumah. Syiekh Ibn Qayyim rh. telah menyenaraikan beberapa pandangan para sahabat berkenaan keutamaan solat berjemaah dimasjid (Al-Salaah wa Hukm Taarikiha, ms.153) :-
"Aku telah melihat Kita (semasa hayat Nabi :saw) dan tidak ada yang tinggal (tidak bersolat di masjid) melainkan orang munafiq yang diketahui akan kemunafikannya"
b. Berkata Ibn Mas'ud ra. juga :-
ãä ÓãÚ ÇáãäÇÏí Ýáã íÌÈ ãä ÛíÑ ÚÐÑ ÝáÇ ÕáÇÉ áå .
"Barangsiapa yang mendengar muazzin dan tidak menyahutnya tanpa sebarang keuzuran, maka tidak ada solat baginya"
"Tidak ada solat seorang yang berjiran dengan masjid kecuali di masjid itu". Ada yang berkata :"Siapakah yang berjiran dengan masjid?", beliau berkata,"Barangsiapa yang boleh mendengar muazzin".
e. Diriwayatkan bahawa Hasan ibn 'Ali ra. berkata :-
"Barangsiapa yang mendengar azan dari kalangan jiran kepada masjid, dan dia sihat dan tidak uzur, maka tidak ada solat baginya"
Kata2 dari para sahabat diatas menggambarkan bahawa keutamaan bagi mereka yang berjiran dengan masjid, atau dengan kata lain, mereka yang dapat mendengar azan dari masjid (diandaikan tanpa bantuan alat pembesar suara), ialah menunaikan solat secara berjemaah di masjid! Imam Ahmad mengandaikan bahawa suara muazzin akan tidak kedengaran jika lebih dari satu farsakh atau lebih kurang 5km.
Berkata bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syiekh Abdul Aziz bin Baaz rh :-
"Bagi mereka yang boleh sampai kepada masjid, maka sesungguhnya hendaklah dia melakukannya sebagaimana amalan ini merupakan dalil syariah, dimana Nabi :saw bersabda :'Barangsiapa yang mendengar seruan solat (azan) dan tidak datang, maka tidak ada solat baginya melainkan uzur'. Berkata Ibn Abbas ra :'Apakah dia uzur itu?' jawabnya :'Takut atau sakit'. [Hadith riwayat Ibn Maajah dan al-Daaraqutni; dikelaskan sebagai sahih oleh Ibn Hibban dan al-Hakim; Sanadnya sahih)" - [Majmu' Fataawa wa Maqaalaat li al-Syiekh Ibn Baaz, 6/23]
Bagi mereka yang jauh tempat tinggalnya dari masjid, hendaklah dia menunaikan solat berjemaah bersama2 dengan isteri dan anak2nya. :aklam.
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr serai dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Bagi mereka yang duduk berhampiran dengan masjid, tuntutan bersolat dimasjid adalah diutamakan dari bersolat jemaah di rumah. Syiekh Ibn Qayyim rh. telah menyenaraikan beberapa pandangan para sahabat berkenaan keutamaan solat berjemaah dimasjid (Al-Salaah wa Hukm Taarikiha, ms.153) :-
a. Berkata Ibn Mas'ud ra.:-
b. Berkata Ibn Mas'ud ra. juga :-
c. Abu Musa al-Asha'ari ra. berkata :-
d. 'Ali ra. berkata :-
e. Diriwayatkan bahawa Hasan ibn 'Ali ra. berkata :-
f. Diriwayatkan bahawa 'Ali ra. berkata :-
Kata2 dari para sahabat diatas menggambarkan bahawa keutamaan bagi mereka yang berjiran dengan masjid, atau dengan kata lain, mereka yang dapat mendengar azan dari masjid (diandaikan tanpa bantuan alat pembesar suara), ialah menunaikan solat secara berjemaah di masjid! Imam Ahmad mengandaikan bahawa suara muazzin akan tidak kedengaran jika lebih dari satu farsakh atau lebih kurang 5km.
Berkata bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syiekh Abdul Aziz bin Baaz rh :-
Bagi mereka yang jauh tempat tinggalnya dari masjid, hendaklah dia menunaikan solat berjemaah bersama2 dengan isteri dan anak2nya. :aklam.
wassalam
خيرالأمين