Yang paling keras ialah pendapat Imam Ibn Hazm dari madzhab Zahiri, yakni fardhu 'ain kepada yang mendengar azan. Jika dia solat juga di rumahnya, solatnya tidak sah
Yang kurang sikit, hukumnya wajib pergi mesjid tapi jika dia solat juga di rumah solatnya adalah sah. Ini kata madzhab Ahmad dan Ibn Taymiyah.
Yang sederhana: dia berdosa jika tak pergi ke musalla tsb, tapi jika sudah didirikan oleh ahli qaryah yang lain, maka dosa itu terangkat kerana hukumnya fardhu kifayah. Ini pendapat madzhab Syafi'iy
Yang ringan: hukumnya sunnat mu'akkad (sunat yg diberatkan). Sebabnya Nabi menyebut kebaikannya 27 kali ganda. Maka dia telah meremehkan sunnah Muhammad saw jika tak pergi.
Pesan Ustaz Hasan al-Banna dalam Risalah Ta'alim. Tanda hidupnya iman dan suatu latihan yang konsisten, ialah seseorang hendaklah segera menyahuti seruan azan dan segera ke mesjid bila saja terdengar seruan adzan. Inilah budaya kaum salaf. sekian WA
:wassalam
al-Jawab:
Isu hukum solat berjama'ah dah jawab sebelum ini.
Kita ringkaskan:
Hukumnya pelbagai >
Yang paling keras ialah pendapat Imam Ibn Hazm dari madzhab Zahiri, yakni fardhu 'ain kepada yang mendengar azan. Jika dia solat juga di rumahnya, solatnya tidak sah
Yang kurang sikit, hukumnya wajib pergi mesjid tapi jika dia solat juga di rumah solatnya adalah sah. Ini kata madzhab Ahmad dan Ibn Taymiyah.
Yang sederhana: dia berdosa jika tak pergi ke musalla tsb, tapi jika sudah didirikan oleh ahli qaryah yang lain, maka dosa itu terangkat kerana hukumnya fardhu kifayah. Ini pendapat madzhab Syafi'iy
Yang ringan: hukumnya sunnat mu'akkad (sunat yg diberatkan). Sebabnya Nabi menyebut kebaikannya 27 kali ganda. Maka dia telah meremehkan sunnah Muhammad saw jika tak pergi.
Pesan Ustaz Hasan al-Banna dalam Risalah Ta'alim. Tanda hidupnya iman dan suatu latihan yang konsisten, ialah seseorang hendaklah segera menyahuti seruan azan dan segera ke mesjid bila saja terdengar seruan adzan. Inilah budaya kaum salaf. sekian WA