Berikut ini video dokumentari mengenai air zam-zam. Dan dipetik juga soaljawab antara pengunjung al-ahkam.net dengan panel feqh al-ahkam.net syeikh Abu Umair di ruangan soaljawab Islam:
Soal: ana nak tny betul ke ada hadis mengatakan bahawa air zam-zam itu mengikut apa yang diniatkan oleh peminumnya? hadis tu soheh ke?
Jawab: Ada hadis berbunyi:
ماء زمزم لما شرب له
Maksudnya: "Air zamzam adalah untuk perkara yang dikehendaki peminumnya". Direkod oleh Ahmad (no: 14849), dan Ibn Majah (no: 3062) daripada hadis Jabir. Dan direkod sebagai hadis Ibn Abbas oleh Daraqutni (no: 238), al-Hakim (no: 1739) dll.
Hadis ini dinilai sahih atau hasan oleh sebahagian ulama, dan sebahagian mereka menilainya dhaif. Antara mutaqaddimin yang menilai sahih hadis ini ialah: Sufian bin Uyainah (dinukilkan oleh Ibn Jauzi dalam al-Azkiya').
Dari sudut makna, tidak syak bahawa kalau seseorang minum untuk kenyang, akan menjadi kenyang. Kalau minum untuk hilang dahaga akan hilang dahaga. Dan kalau unt sembuhkan penyakit, akan disembuhkan dgn izin ALlah.
Soal: Jika kita minum dgn niat untuk dapat sesuatu hajat, tidakkah itu dikira sebagai syirik kerana kita menganggap dgn meminumnya akan menyebabkan hajat tercapai?
Jawab: Tidak ada sebarang bentuk syirik dalam perkara ini, samada niatnya berbentuk suatu hajat lahiriyyah spt hilang dahaga atau sembuhkan penyakit, atau berbentuk doa-doa spt minum dengan bedoa supaya menjadi alim, atau mahu murah rezeki. Kerana ia termasuk dalam bab doa kepada Allah.
Soal: niat hajat tu macam mana? sekadar dalam hati atau dilafazkan sblm/slps minum air?saya lihat ada org berdoa sblm minum zam2 sambil memegang segelas zam2, cara ini betul ke?
Jawab: Jika niatnya untuk kenyang dan hilang dahaga, maka tidak perlu kepada lafaz. Kalau niatnya mahu berdoa kepada Allah untuk kebaikan dunia atau akhirat, maka berdoalah dengan berlafaz kerana Allah Maha MENDENGAR doa-doa hambanya.
Diriwayatkan Ibn Abbas bedoa dengan doa ini:
اللهم إني أسألك علما نافعا ورزقا واسعا وشفاء من كل داء
Direkod oleh Daraqutni 2/288.
Namun begitu tidak ada hadis sahih tentang Nabi berdoa ketika minum zamzam, dan tentang kaifiyat doanya. Cuma diamalkan oleh sesetengah salaf. [Klik untuk ke link asal]