:salam
Suatu bencana itu mngkin dapat dielakkan tetapi seandainyer ia berlaku, ada terdapat sesetengah individu atau saya sendiri misalnyer jika terjadi sesuatu bencana ke atas diri saya, adakah selayaknyer saya berkata
"isk..menyesal aku tak naik keta ngan anak Ngasri tu jer tadi.kalo tak takder ler kemek keta aku langgar trapik light"
ataupun ada ahli keluarga yg kata
"ala kasiiimmmmmmm!! kalo ko tak pegi ari tu tentu kao dah selamat boleh tulung urut betis mak lagi.ni terpaksa le mak beli mesin urut elektronik plak!"
tu ler..buleh ke kita cakap camtu? seolah-olah menyesal atas bencana yg berlaku dan seakan-akan mempesoalkan qada' dan qadar Allah Taala dgn berhujah kalo tak wat camtu tentu tak jadi camni, kalo tak wat camni tentu tak jadi camtu.buleh ke kita "mengkalau kalau" camtu?
dan.....
adakah mmg Allah tentukan kita ni berada di sesuatu tempat? contohnyer beradanyer saya di bawah pokok kelapa lalu buahnyer gugur terkena ibu jari kaki saya lalu bengkak.
:wassalam
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr sahidin yang sudah 6 bulan terdampar di arkib kami dengan kadar kemampuan yang ada.
(1) Kata-kata yang sdr Sahidin paparkan diatas ini merupakan scenario biasa didalam masyarakat kita, baik dulu atau sekarang. Kata-Kata seperti :"Kalau engkau tidak ikut si-Anu tu, dah tentu dapek ngelak aksiden tuuuu....", atau "you don’t deserve this / Kamu tak sepatutnya ditimpa begini". Kata-kata begini merupakan gambaran kekesalan yang berlaku, dan secara tidak langsung menunjukkan sikap tidak redha atas ketentuan Allah swt. Kata-kata ini jugak secara tidak langsung jika diucapkan dengan bersungguh-sungguh merupakan suatu kenyataan yang menafikan Qadha' dan Qadar Allah swt, merupakan salah satu dari Rukun Iman yang sewajibnnya kita mempercayainya.
Perkataan "JIKA" apabila digunakan bagi menunjukkan kekesalan, ini tidak dibenarkan. Akan tetapi, perkataan "JIKA" boleh digunakan untuk menunjukkan Kebaikkan sepertimana yang terdapat didalam ayat-ayat al-Quran. Syiekh Al-Islam Ibn Taimiyah didalam Kitab Majmu' Fatawanya ada membincangan hal ini. Beliau membahagikan masalah ini kepada dua. Katanya :
(i) Melahirkan kekesalan terhadap peristiwa dulu dan kesal atas apa yang berlaku, tidak dibolehkan. Firman Allah swt :
Ini merupakan perkara yang Nabi saw melarang kita berkata sebagaimana sabda baginda didalam sebuah hadith shahih :
Ia akan membuka pintu kekecewaan dan ketakutan, yang akan memudharatkan anda dan tiada munafaatnya, bahkan mengetahui apa nasib yang akan menimpa kamu, tidak mungkin dapat kamu atasinya, dan apa sahaja yang tidak berlaku kepada kamu, tidak akan dapat kamu membuat ia terjadi, sebagaimana firman Allah :-
Kata mereka :
(ii) Perkataan "JIKA" boleh digunakan untuk menyampaikan sesuatu pengetahuan yang bermunafaat, sebagaimana didalam ayat :-
Boleh juga digunakan menunjukkan suka kepada kebaikkan, seperti perkataan "Jika aku memiliki seperti dia, aku juga boleh melakukannya". Perkataan ini dibenarkan.
Begitu juga dengan hadith Nabi saw :
Nabi saw kita berharap agar Allah swt memberitahu kita lebih mengenai cerita Musa dan al-Khidir, dan baginda menyebutnya bagi menunjukkan kesukaan kepada sabar dan natijah yang keluar darinya, dan faedah yang boleh dibawa. Tidak terdapat element kecewa atau mengabaikan kewajipan sabar atas apa yang telah di takdirkan." - (Majmu' Fatawa al-Kubra Ibn Taimiyah, 9/1033)- tamat petikan.
-------------
Begitu juga dengan perkataan yang kita sebut diatas :"you don’t deserve this / Kamu tak sepatutnya ditimpa begini" apabila melawat seorang yang terlantar kesakitan, juga mengandungi element-element negatif terhadap Takdir Allah swt. Bekas Mufti Arab Saudi didalam komentarnya terhadap perkataan ini mengatakan :-
æÅäãÇ ÇáãÔÑæÚ Ãä íÞæá : ÚÇÝÇå Çááå æÔÝÇå ¡ æäÍæ Ðáß ãä ÇáÃáÝÇÙ ÇáØíÈÉ .
æÝÞ Çááå ÇáãÓáãíä ÌãíÚÇð ááÝÞå Ýí ÇáÏíä æÇáËÈÇÊ Úáíå ¡ Åäå ÎíÑ ãÓÆæá .
Sesungguhnya adalah syara' menyebut : 'Moga Allah memberikan kesihatan dan menyembuhkannya', atau baik lafaz yang seperti itu. Moga Allah membantu semua orang Islam didalam memahami agama mereka dan patut dengannya, sesesungguhnya kepada dia adalah sebaik-sebaik pertanyaan" - (Majmu' Fataawaa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Sheikh ‘Abdul Aziz bin Baaz 8/ 421, url : http://www.binbaz.org.sa/Display.asp?f=bz01647 )
(2) Soalan sahidin seterusnya :
Setiap perkara yang berlaku, semuaya adalah didalam pengetahuan Allah swt. Akan tetapi Ibn Utsaimin mengatakan bahawa Qadar itu semuanya baik! Allah swt melakukan kesemua perkara dengan sebab-sebabnya, cuma manusia yang kerdil ini tidak mungkin dapat mengetahui sebab dan akibatnya. Berkata Ibn Qayyim :
Manusia boleh memilih dan berusaha kearah apa yang ia mahukan, dan pilihan ini juga dinamakan berubah dari satu qadar kepada qadaryang lain. Shiekh Dr Yusuf A-Qaradawi mengatakan bahawa 'mencari sebab (atau memilih) tidak menafikan al-Qadar, bahkan ia termasuk al-qadar juga'. Ada juga musibah yang ditimpa keatas manusia bukan kerana usaha dan kehendaknya, seperti contoh yang Sahidin jelaskan. Ini juga merupakan lingkungan Qadar Allah swt, yang hanya diketahui Takdirnya selepas ia berlaku. Ibn Utsaimin juga mensifatkan pengajaran yang dapat diambil dari Takdir musibah itu juga merupakan satu pengajaran yang baik, maka tidak ada suatu pun Qadar Allah swt bersifat buruk.
Anda boleh membaca seterusnya jawapan kami didalam url berikut :-
SJ-01-0015 : qadar dan qadar..
url : http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=26736
==============
wassalam
خيرالأمين