:salam
Saya pernah mendengar bbrp pendapat spt di bwh. Minta tetuan panel huraikan. Syukran jazilan
i) Adalah lebih afdhal bersolat jemaah di masjid/surau yg lebih dekat dgn rumah kita. Adakah jika kita sengaja memilih sebuah masjid yg lebih jauh sedikit solat menjadi makruh/kurang pahala,etc?
ii) Ada orang kata tak boleh letup-letupkan sendi jari (knuckles 'krup krap' tuu) dgn sengaja dlm masjid sbb ia adalah satu bentuk zikir setan.
iii) Diketahui bhw diharamkan berjual-beli dlm masjid. Tp ada yg kata setakat iklan sedikit adalah dibolehkan. Camne tuh? Juga, dlm keadaan bgmn kita boleh sebut 'semoga Allah merugikan perniagaan awak!'? Adakah di depan jemaah lain, atau secara peribadi dgn si peniaga tu? Dan mestikah on the spot dlm masjid?
iv) Saya diberitahu buat pengumuman pun x boleh, mcm 'jam sape ada hilang?', 'mlm ni ada kuliah' dsb kerana ada org len yg sedang bersolat. Kalau nak umum juga, mesti kat luar... Masalahnya, kalu tunggu smpai bila dah keluar masjid baru nak umum, ramai jemaah dah balik dan si pesolat dlm masjid tu pun mesti terganggu juga
:wassalam
ÈÓã Çááå
æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ
Setiap muslim bebas untuk pergi ke mana-mana masjid, walaupun masjid yang lebih jauh, sedangkan ada masjid yang lebih dekat dengan tempat tinggalnya. Dengan syarat, tidak menyebabkan jemaah di masjid dekat tergendala dengan ketiadaannya.
Malahan, berkemungkinan pergi ke masjid yang lebih jauh memberi pahala yang lebih banyak kerana Nabi SAW bersabda: "Mahukah aku tunjukkan kepadamu suatu yang Allah ampunkan dosa dan mengangkat darjat dengannya?" Mereka berkata: "Ya, wahai Rasulullah". Sabdanya: "Menyempurnakan wudhu' ketika kepayahan, banyak melangkah ke masjid, dan menunggu solat selepas solat".
HR Muslim (no: 251).
rujukan:
http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=32315&Option=FatwaId
Terdapat larangan menyilangkan jari-jari (tasybik) ketika menuju ke masjid, dan ketika berada di dalam masjid menunggu solat. Antaranya:
ÅöÐóÇ ÊóæóÖøóÃó ÃóÍóÏõßõãú ÝóÃóÍúÓóäó æõÖõæÁóåõ Ëõãøó ÎóÑóÌó ÚóÇãöÏðÇ Åöáóì ÇáúãóÓúÌöÏö ÝóáÇ íõÔóÈøößóäøó íóÏóíúåö ¡ ÝóÅöäøóåõ Ýöí ÕóáÇÉò
Maksudnya:
Apabila salah seorang kamu berwudhuk dan menyempurnakan wudhuknya, kemudian keluar menuju ke masjid, janganlah menyilangkan dua tangannya. Sesungguhnya dia berada dalam solat.
HR: Abu Daud (no: 562) dan Tirmizi (no: 386). lihat Sahih Ibn Hibban (no: 2036).
Illah dilarang menyilangkan tangan atau jari2 ketika menunggu solat di dalam masjid, kerana seseorang yang sedang menunggu solat dikira sudah berada dalam solat, dan diberikan pahala. maka tidak elok melakukan perkara-perkara yang dikira sia-sia atau tidak layak dilakukan ketika solat.
Manakala, meletup-letupkan jari sehingga berbunyi juga, samalah hukumnya dengan menyilangkan tangan, kerana perbuatan tersebut tidak layak dilakukan ketika solat. Dinaskan oleh Imam Khattabi.
rujukan:
Maalim Sunan 1/295.
Mengatakan ia adalah satu bentuk zikir syaitan, kami tidak menemui nas tentangnya. Tetapi ada hadis menyebut, "Sesungguhnya menyilangkan tangan itu adalah daripada Syaitan". HR Ahmad (no: 11385) dan dinilai hasan oleh Haitami dalam Majmak Zawaid 2/139.
Hukum mengiklankan barangan perniagaan di dalam masjid adalam SAMA dengan hukum berjual beli dalam masjid, iaitu makruh, samada makruh tahrim (hanbali) atau makruh tanzih (jumhur). Kerana masjid didirikan untuk ibadah, zikir, dan seumpamanya, bukan untuk kepentingan duniawi seseorang individu.
lihat: Fatwa Lajnah Daemah (no: 11967).
Kata-kata "Semoga Allah tidak menguntungkan perniagaan awak", boleh disebut di dalam hati, atau dengan lisan secara jahar. Setengah ulama mengatakan: zahir hadis ini ialah disebut secara jahar dengan lisan.
Tetapi, memandangkan ia adalah satu doa, tidak perlu sengaja dinyaringkan di hadapan orang ramai.
lihat: Tuhfatul Ahwazi 4/458.
Membuat pengumuman yang berkaitan dengan ibadah, atau kebaikan dan maslahah, tidak termasuk dalam larangan berjual beli dan larangan mengumumkan kehilangan barangan.
Contohnya, pengumuman ceramah atau kuliah agama, pengumuman kematian untuk diadakan solat jenazah, pengumuman untuk diadakan berbuka puasa di masjid, dan seumpamanya.
Dalam hal-hal ibadah dan amal khairi seperti ini, boleh dibuat pengumuman di dalam masjid.
rujukan:
-Fatwa Lajnah Daemah (no: 4276)
http://abuumair1.wordpress.com