:salam:
saya ada kemusykilan semasa bebual dgn sahabat2 mengenai kes zina. kemuskilan pertama mengenai penuduhan zina, dalam kes zina penuduhan kenalah ada disertakan saksi 4 org, kalau tak cukup boleh jatuh kes tuduh zina dan kena sebat 80. kemusykilan saya ialah dalam kes muktahir ini, kes dato anuar ibrahim, ada yg mengatakan kalau mangsa sendiri lapor dah kira kes lain walaupun tak cukup bukti tak sabit kazaf? kazaf ini hanay sabit bila org lain buat tuduhan selain mangsa, betul ke?
kemudian kemusykilan ke 2, kalau seorg mangsa rogol buat laporan yg dia dirogol, tapi takde saksi dlm undang2 jenayah jatuh kazaf ke tidak? kemudian jika pelapor itu ada bukti selain dari 4 saksi seperti DNA, video etc2 , jika dibicarakan mcm mana jadinya? yg pernah saya baca, jika kurang saksi, tapi ada bukti lain, kes hudud ini jatuh ke kes takzir betulkah?
moga panel al-ahkam dpt membantu.
terima kasih.
wassalam
ÈÓã Çááå
æÇáÍãÏ ááå æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ
Pertama:
Syarat untuk dikatakan seseorang itu melakukan kesalahan qazaf ialah apabila dia menuduh dalam konteks MEMBERI AIB kepada yang dituduh. Atau dalam Bahasa Arab disebut: Úáì æÌå ÇáÊÚííÑ
Dengan syarat ini maka tidak dinamakan qazaf sekiranya seorang mangsa rogol membuat aduan tentang perlakuan seks seseorang terhadapnya, lalu qadhi meminta penjelasan, lalu mangsa itu pun menceritakan bahawa dia dizinai oleh seseorang.
Dan tidak dinamakan qazaf jika seseorang yang dipaksa liwat menjelaskan perlakuan itu di hadapan qadhi apabila diminta memberi penjelasan.
Pengaduan di mahkamah jika diminta penjelasan TIDAK TERMASUK dalam qazaf.
Tetapi jika mangsa rogol atau liwat menghebahkan kes itu di luar mahkamah, maka di berdepan dengan hukuman qazaf jika tidak ada saksi yang cukup.
Rujukan: Takmilah Kafi Al-Muhtaj, oleh Zarkasyi.
Kedua:
Seperti di atas, laporan untuk tujuan siasatan tidak termasuk dalam qazaf. Kecuali dihebahkan untuk memalukan sebelum disabitkan kesalahan.
Dalam kes zina dan liwat, jumhur ulama mengatakan hendaklah ada 4 saksi yang cukup syarat untuk sabit kesalahan. Tetapi ada juga yang mengatakan tidak semestinya 4 saksi. Jika terdapat qarinah-qarinah yang kuat menunjukkan berlakunya jenayah tersebut, maka disabitkan kesalahan.
Sebagaimana sesetengah khulafa rasyidin menghukum had zina dengan qarinah kehamilan. Dan ada yang menghukum had minum arak dengan qarinah muntahnya terkeluar arak atau mulutnya berbau arak.
Rujukan: I'lam Al-Muwaqqi'en
Wallahu A'lam
http://abuumair1.wordpress.com