:salam
Di sini ana ada kemusykilan berkenaan dengan euthanasia yang membawa maksud intentional killing to end one's suffer.
Contohnya dalam situasi seseorang yang sakit tenat dan kesakitan itu terus menyebabkan dia tersiksa serta tiada harapan untuk hidup, maka beliau disuntik dengan racun untuk mematikannya...
Apa hukum berkenaan dgn masalah ini ?
Segala jawapan amat ana hargai...
Wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab persoalan sdr SaLaFiaN dengan kadar yang mampu, Insyaallah.
Euthanasia atau Pembunuhan kerana Kasihan / Mercy Killing [="#0000ff" size="5"](ÞÊá ÇáÑÍãÉ) ialah satu cara menamatkan riwayat hidup seseorang individu yang menghadapi penyakit yang amat teruk (terminal illness) atau yang tidak boleh diubati, melalui suntikan racun atau menamatkan bantuan perubatan khas (ICU).
---------------------
Sheikh Dr Yusuf Abdullah Al-Qardhawi, ulama besar Islam masakini ada mengeluarkan fatwa beliau 'Ethanasia' ini. Berikut adalah cebisan petikan dari fatwa beliau mengenainya.
Bahkan, beberapa ulama berselisih mengenai apa yang terbaik bagi pesakitnya : RAWATAN atau KESABARAN. Ada yang berpegang kepada perlunya menunjukkan ketahanan/kesabaran adalah lebih baik sebagaimana riwayat dari Ibn Abbas dari 2 kitab shahih bahawa :
þÃáÇ ÃÑíß ÇãÑÃÉ ãä Ãåá ÇáÌäÉ ÞáÊ Èáì ÞÇá åÐå þ þÇáãÑÃÉ ÇáÓæÏÇÁ þ þÃÊÊ ÇáäÈí þ þÕáì Çááå Úáíå æÓáã þ þÞÇáÊ Åäí ÃÕÑÚ æÅäí ÃÊßÔÝ ÝÇÏÚ Çááå áí ÞÇá þ þÅä ÔÆÊ ÕÈÑÊ æáß ÇáÌäÉ æÅä ÔÆÊ ÏÚæÊ Çááå Ãä íÚÇÝíß ÞÇáÊ ÃÕÈÑ ÞÇáÊ ÝÅäí ÃÊßÔÝ ÝÇÏÚ Çááå Ãä áÇ ÃÊßÔÝ ÝÏÚÇ áåÇ
íÌÚáæäå æÇÌÈðÇ. æÃäÇ ãÚ ÇáÐíä íæÌÈæäå Ýí ÍÇáÉ ãÇ ÅÐÇ ßÇä ÇáÃáã ÔÏíÏðÇ¡ æÇáÏæÇÁ äÇÌÍðÇ¡ æÇáÔÝÇÁ ãÑÌæðÇ ãäå æÝÞ ÓäÉ Çááå ÊÚÇáì.
æåæ ÇáãæÇÝÞ áåóÏúí ÇáäÈí -Õáì Çááå Úáíå æÓáã- ÇáÐí ÊÏÇæí æÃãÑ ÃÕÍÇÈå ÈÇáÊÏÇæí¡ ßãÇ ÐßÑ Ðáß ÇáÅãÇã ÇÈä ÇáÞíã Ýí åÏíå -Õáì Çááå Úáíå æÓáã- Ýí "ÒÇÏ ÇáãÚÇÏ" (ÇäÙÑ: ÇáÌÒÁ ÇáËÇáË ãä (ÒÇÏ ÇáãÚÇÏ) ØÜ. ÇáÑÓÇáÉ ÈÈíÑæÊ).
Ini bersesuaian dengan petunjuk Nabi saw, yang melakukan rawatan terhadap dirinya sendiri dan memerintah para sahabat mencari rawatan untuk kesembuhan; Ini disahkan oleh Ibn Al-Qayyim didalam Zaad Al-Ma'ad."
Akan tetapi jika berlaku sakit yang diluar batasan, dan keajaiban sahaja yang boleh menyembuhnya, dengan tambahan sakit yang semakin meningkat, tiada siapa lagi yang boleh mengatakan rawatan adalah wajib atau digalakkan. Bahkan, doktor bertindak memberhentikan perubatan, yang mana tidak ada gunanya lagi, didalam kes ini telah TERBUKTI, dan ia juga dapat membantu mengurangkan kesan negatif akibat kesan ubat.
æåæ ÅÐä ÃãÑ ÌÇÆÒ æãÔÑæÚ¡ Åä áã íßä ãØáæÈðÇ¡ æááØÈíÈ Ãä íãÇÑÓå¡ ØáÈðÇ áÑÇÍÉ ÇáãÑíÖ æÑÇÍÉ Ãåáå. æáÇ ÍÑÌ Úáíå Åä ÔÇÁ Çááå.
Keizinan adalah disyariatkan dan dibenarkan, jika ia bukan perkara yang diinginkan, dan bagi doktor yang melakukannya, bagi tujuan melegakan pesakit dan keseluruhan keluarganya. Tidak ada salah melakukannya, Insyaallah.
---------------
Disana terdapat keadaan dibenarkan menutup suis sistem bantuan hayat (life support system) dimana :
æÈÞÇÁ ÇáãÑíÖ Úáì åÐå ÇáÍÇáÉ íÊßáÝ äÝÞÇÊ ßËíÑÉ Ïæä ØÇÆá¡ æíÍÌÒ ÃÌåÒÉ íÍÊÇÌ ÅáíåÇ ÛíÑå¡ ããä íÌÏí ãÚå ÇáÚáÇÌ¡ æåæ - æÅä ßÇä áÇ íÍÓ - ÝÅä Ãåáå æÐæíå íÙáæä Ýí ÞáÞ æÃáã ãÇ ÏÇã Úáì åÐå ÇáÍÇáÉ¡ ÇáÊí ÞÏ ÊØæá Åáì ÚÔÑ ÓäæÇÊ Ãæ ÃßËÑ!.
Pesakit akan berada didalam keadaan ini, memerlukan banyak perbelanjaan yang tidak ada gunanya lagi, dan mesin bantuan hidup pun tidak berguna bagi merawatinya - dan ia tidak mempunyai perasaan. Keluarganya masih risau dan sakitnya akan berpanjangan, yang mungkin akan berlarutan sehingga 10 tahun atau lebih."
----------------
Kesimpulannya, didalam Maqasid Al-Syariah, Islam menjaga kehidupan, dimana Euthanasia tidak dibenarkan. Euthanasia dikatakan bertentangan dengan kehendak keperluan agama itu sendiri. Ia menunjukkan kepada betapa murahnya nilai harga nyawa. Sheikh Dr Yusuf Al-Qadhawi tidak membenarkan Pembunuhan kerana Kasihan, dengan cara memberi suntikan kepada pesakit yang sedang melarat sakitnya, agar memudahkan kematiannya sepertimana yang sdr SaLaFiaN nyatakan diatas . Akan tetapi, jika pesakit sudah benar-benar mati atau 'brain death', maka mesin bantuan sokongan bolehlah dihentikan perkhidmatannya, atau sakit yang tidak boleh diubati lagi, maka dibenarkan ia mati akibat penyakit yang dihadapinya tanpa bantuan perubatan. Cara ini pada beliau, bukanlah diistilahkan sebagai 'Pembunuhan kerana kasihan'.
wallahu 'alam
-wassalam-
-----------------------
Rujukan :
1] Sheikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi. Fatawa Muasyirah - II cetakan ke 9. Dar Al-Qalam, 2001.ms 525-529
خيرالأمين