Sheikh Yusuf Al-Qaradawi ditanya soalan ini dan beliau berkata:
“Pernah suatu ketika pada zaman sahabat R.A. Salah seorang sahabat R.A melakukan hubungan dgn isterinya, dan semasa melakukan perhubungan beliau telah menghisap payu dara isterinya sehingga susu telah masuk ke dlm perutnya. Oleh kerana itu, beliau telah pergi berjumpa dgn Abu Musa Al-Asha`ari R.A utk bertanyakan hukum tentang ini. Lalu Abu Musa menjawab, “Isteri engkau sudah tidak halal buatmu.”
Selepas itu, lelaki tersebut telah pergi berjumpa dgn Abdullah Ibn Mas’ud R.A utk bertanyakan perkara yang sama dan Ibn Mas’ud mengatakan ia bukanlah menjadi kesalahan. Ibn Mas’ud memberikan hujjah dari hadith yang mana dgn jelas menyatakan bahawa susuan hanyalah terbatas utk 2 tahun pertama kanak-kanak. Lalu Ibn Mas’ud membacakan ayat:
“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu…”(Surah Al-Baqarah ayat 233)
Ini adalah perintah Allah Ta’ala kpd para ibu yang menyusukan anak sehingga sempurna tempoh itu yakni 2 tahun. Maka selepas tempoh itu (2 tahun), ia tidak tidak dikira. Mendengar hujjah ini, maka Abu Musa R.A berkata: “Jgnlah engkau bertanya aku lagi sekiranya ulama besar ini berbicara.”
Berfirman Allah, “Bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu…”
Oleh yang demikian, penyusuan menyebabkan pengharaman itu (i.e: haram utk dinikahi) berlaku sblm 2 tahun. Sekiranya bayi menyusu selepas 2 tahun, maka pengharaman itu tidak ada.
Berkata Imam At-Tirmidzi di bawah Bab Penyusuan Menyebabkan Pengharaman Dlm tempoh 2 tahun pertama: Diriwayatkan dari Qutaibah diriwayatkan dari Abu Awanah dari Hisham bin `Urwah dari Fathimah Bint Munzir dari Umm Salamah berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Penyusuan akan menyebabkan haram sekiranya ia berlaku menyusu dan sebelum fitam (sblm 2 tahun).” At-Tirmidzi mengatakan, “Hadith ini hasan sahih dan majority para ahli ilmu dari kalangan para sahabat Rasulullah S.A.W mengamalkan bahawa penyusuan menyebabkan pengharaman sblm tamat tempoh 2 tahun dan penyusuan selepas itu tidak akan menyebabkan pengharaman.” (At-Tirmidzi shj meriwayatkan hadith ini dgn jalur rijal yang memenuhi syarat sahihain)
Kesimpulannya: Tidak mengapa bapa bayi berbuat demikian dan tidak menyebabkan berlaku pengharaman. :grin:
Rumusan:
Umur yg mempengaruhi susuan ialah (bayi) yg belum mencapai umur dua tahun. Ini ijma' sahabat kecuali Aisyah ra. (Imam anNawawi, Syarah Sahih Muslim : 6/214; Imam Ibn Rusyd, Bidayah alMujtahid: 2/36). Madzhab Daudi atau Zahiri mendokong pendapat Aisyah dan diperkuat oleh Imam Ibn Hazm.
Madzhab Hanafi bayi bawah 2 tahun 6 bulan. Maliki pula dua tahun beberapa hari. WA
:salam
Sheikh Yusuf Al-Qaradawi ditanya soalan ini dan beliau berkata:
“Pernah suatu ketika pada zaman sahabat R.A. Salah seorang sahabat R.A melakukan hubungan dgn isterinya, dan semasa melakukan perhubungan beliau telah menghisap payu dara isterinya sehingga susu telah masuk ke dlm perutnya. Oleh kerana itu, beliau telah pergi berjumpa dgn Abu Musa Al-Asha`ari R.A utk bertanyakan hukum tentang ini. Lalu Abu Musa menjawab, “Isteri engkau sudah tidak halal buatmu.”
Selepas itu, lelaki tersebut telah pergi berjumpa dgn Abdullah Ibn Mas’ud R.A utk bertanyakan perkara yang sama dan Ibn Mas’ud mengatakan ia bukanlah menjadi kesalahan. Ibn Mas’ud memberikan hujjah dari hadith yang mana dgn jelas menyatakan bahawa susuan hanyalah terbatas utk 2 tahun pertama kanak-kanak. Lalu Ibn Mas’ud membacakan ayat:
æóÇáúæóÇáöÏóÇÊõ íõÑúÖöÚúäó ÃóæúáóÇÏóåõäøó Íóæúáóíúäö ßóÇãöáóíúäö áöãóäú ÃóÑóÇÏó Ãóäú íõÊöãøó ÇáÑøóÖóÇÚóÉó
åóÐóÇ ÅöÑúÔóÇÏñ ãöäú Çááøóå ÊóÚóÇáóì áöáúæóÇáöÏóÇÊö Ãóäú íõÑúÖöÚúäó ÃóæúáóÇÏåäøó ßóãóÇá ÇáÑøóÖóÇÚóÉ æóåöíó ÓóäóÊóÇäö ÝóáóÇ ÇöÚúÊöÈóÇÑ ÈöÇáÑøóÖóÇÚóÉö ÈóÚúÏ Ðóáößó æóáöåóÐóÇ
Penjelasan selanjutnya ayat al-baqarah:
ÞóÇáó " áöãóäú ÃóÑóÇÏó Ãóäú íõÊöãøó ÇáÑøóÖóÇÚóÉ " æóÐóåóÈó ÃóßúËóÑ ÇáúÃóÆöãøóÉ Åöáóì Ãóäøóåõ áóÇ íõÍóÑøöã ãöäú ÇáÑøóÖóÇÚóÉ ÅöáøóÇ ãóÇ ßóÇäó Ïõæä ÇáúÍóæúáóíúäö Ýóáóæú ÇöÑúÊóÖóÚó ÇáúãóæúáõæÏ æóÚõãúÑå ÝóæúÞåãóÇ áóãú íõÍóÑøöã
Oleh yang demikian, penyusuan menyebabkan pengharaman itu (i.e: haram utk dinikahi) berlaku sblm 2 tahun. Sekiranya bayi menyusu selepas 2 tahun, maka pengharaman itu tidak ada.
ÞóÇáó ÇáÊøöÑúãöÐöíø : " ÈóÇÈ ãóÇ ÌóÇÁó Ãóäøó ÇáÑøóÖóÇÚóÉ áóÇ ÊõÍóÑøöã ÅöáøóÇ Ýöí ÇáÕøöÛóÑ Ïõæä ÇáúÍóæúáóíúäö" ÍóÏøóËóäóÇ ÞõÊóíúÈóÉ ÍóÏøóËóäóÇ ÃóÈõæ ÚóæóÇäóÉ Úóäú åöÔóÇã Èúä ÚõÑúæóÉ Úóäú ÝóÇØöãóÉ ÈöäúÊ ÇáúãõäúÐöÑ Úóäú Ãõãø ÓóáóãóÉ ÞóÇáóÊú : ÞóÇáó ÑóÓõæá Çááøóå Õóáøóì Çááøóå Úóáóíúåö æóÂáöåö æóÓóáøóãó : " áóÇ íõÍóÑøöãõ ãöäú ÇáÑøóÖóÇÚö ÅöáøóÇ ãóÇ ÝóÊóÞó ÇáúÃóãúÚóÇÁó Ýöí ÇáËøóÏúíö æóßóÇäó ÞóÈúá ÇáúÝöØóÇãö " åóÐóÇ ÍóÏöíË ÍóÓóä ÕóÍöíÍ æóÇáúÚóãóá Úóáóì åóÐóÇ ÚöäúÏ ÃóßúËóÑ Ãóåúá ÇáúÚöáúã ãöäú ÃóÕúÍóÇÈ ÑóÓõæá Çááøóå - Õóáøóì Çááøóå Úóáóíúåö æóÓóáøóãó - æóÛóíúÑåãú Ãóäøó ÇáÑøóÖóÇÚóÉ áóÇ ÊõÍóÑøöã ÅöáøóÇ ãóÇ ßóÇäó Ïõæä ÇáúÍóæúáóíúäö æóãóÇ ßóÇäó ÈóÚúÏ ÇáúÍóæúáóíúäö ÇáúßóÇãöáóíúäö ÝóÅöäøóåõ áóÇ íõÍóÑøöã ÔóíúÆðÇ.
(ÊóÝóÑøóÏó ÇáÊøöÑúãöÐöíø ÈöÑöæóÇíóÉö åóÐóÇ ÇáúÍóÏöíË æóÑöÌóÇáå Úóáóì ÔóÑúØ ÇáÕøóÍöíÍóíúäö)
Kesimpulannya: Tidak mengapa bapa bayi berbuat demikian dan tidak menyebabkan berlaku pengharaman. :grin:
:wassalam
http://www.zayed.com
:wassalam
Tas-hih/Tahqeeq
Rumusan:
Umur yg mempengaruhi susuan ialah (bayi) yg belum mencapai umur dua tahun. Ini ijma' sahabat kecuali Aisyah ra. (Imam anNawawi, Syarah Sahih Muslim : 6/214; Imam Ibn Rusyd, Bidayah alMujtahid: 2/36). Madzhab Daudi atau Zahiri mendokong pendapat Aisyah dan diperkuat oleh Imam Ibn Hazm.
Madzhab Hanafi bayi bawah 2 tahun 6 bulan. Maliki pula dua tahun beberapa hari. WA