assalamualaikum....
adakah benar sekiranya kita berpuasa pd hari jumaat atas niat utk mengqada'kan puasa... kita juga perlu berpuasa pd hari berikutnya... iaitu hari sabtu..? adakah berdosa sekiranya kita hanya berpuasa pd hari jumaat dan tidak beneruskannya pd hari berikutnya..?
terima kasih...
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdri nur_wasatiah dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Hari Jumaat merupakan suatu hari yang istimewa bagi orang-orang Islam. Dari riwayat Abu Hurairah ra dan Hudaifah ra berkata : Rasulullah saw bersabda :
Hari Jumaat disunatkan melakukan amalan-amalan Soleh (seperti berselawat), akan tetapi mengkhususkan hari jumaat untuk berqiam al-lail dan juga berpuasa adalah ditegah. Telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Nabi saw bersabda :
Al-San'aani menjelaskan (didalam Subul al-Salaam) :
Kata Al-Nawawi pula:
Beliau mengatakan bahawa hari Jumaat ialah hari berdo'a, zikir, beribadat seperti ; mandi, pergi ke masjis awal, mendengar khutbah dan mengingat Allah banyak-banyak selepasnya sebagaimana yang dinyatakan didalam surah Al-jum'ah 62:10.
Shikeh Al-Islam, Ibn Taimiyah berkata :
Bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syiekh Ibn Utsaimin berkata :
Dari Hadith dan pandangan ulama'-ulama' ini, menunjukkan bahawa adalah makruh berpausa 1 hari atau dikhususkan berpuasa satu hari pada hari Jumaat. Yang dimaksudkan berpuasa itu merujuk kepada puasa sunat. Mereka yang melakukan puasa Qadha' Ramadhan dikecualikan dari tegahan ini. Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh Al-Lajnah Al-Daa'imah Arab Saudi :-
Kesimpulannya, mengkhususkan melakukan puasa sunat atau Solat malam pada hari Jumaat adalah perkara yang ditegah, kecuali bagi mereka yang sentiasa melakukan amalan tersebut, seperti kebiasaan berpuasa dipertegahan bulan hijrah yang kebetulan jatuh pada hari Jumaat. Bagi mereka yang melakukan qadha' puasa Ramadhan, tidaklah ditegah melakukan puasa dihari tersebut. wallahu 'alam.
wassalam
===============
Rujukan :
1] Fatawa Al-Lajnah al-Daa’imah li’l-Buhooth al-‘Ilmiyyah wa’l-Ifta’ - 10. cetakan ke 3. Riyad : dar Al-Mua'yad, 2000.
خيرالأمين