MUZAKARAH HAJI PERINGKAT KEBANGSAAN KALI KE-36. MUSIM HAJI 1431H
Oleh Dr Abu Anas Abd Basit Abd Rahman
Muzakarah ini telah berlansung di Dewan KTC (Kelantan Trade Centre), Kota Bharu, Kelantan, pada 4 – 7 Mac 2010M, bersamaan 18-21 Rabiul-Awwal 1431H. Pesertanya terdiri daripada guru-guru pembimbing jemaah haji di Malaysia dan di Tanah Suci nanti, insya’Allah, yang datang dari seluruh Malaysia.
Sebanyak enam kertas kerja telah dibentangkan oleh Ahli Jawatan Kuasa Penasihat Ibadat Haji TH JAKIM, diikuti oleh pembentangan daripada setiap wakil negara Singapura, Brunei dan Thailand. Ia juga diisi dengan ceramah motivasi tentang pengajaran daripada Haji Nabi SAW.
Berikut adalah Resolusi Muzakarah dan diikuti dengan sedikit ulasan dari Abu Anas.
KERTAS KERJA PERTAMA
TAJUK: PEMERKASAAN HIDUP KEROHANIAAN DALAM MASA MELAKSANAKAN IBADAT HAJI
- Menjadikan kertas kerja ini sebagai bahan bacaan tambahan dalam membincangkan falsafah haji. Cadangan supaya ditambah sebagai satu tajuk khas dalam kursus haji.
- Pembimbing Ibadat Haji hendaklah membimbing jemaah haji dengan menggunakan bahasa yang jelas dan terang supaya mudah difahami.
- Pembimbing Ibadat Haji hendaklah menunaikan amanah ini dengan ikhlas dan selaras dengan keputusan muzakarah haji peringkat kebangsaan.
- Pembimbing Ibadat Haji hendaklah menyedari dirinya sebagai muallim yang menyampaikan ilmu yang betul, muaddib yang mendidik adab dengan halus dan murabbi yang meningkatkan peribadi anak didiknya.
KERTAS KERJA KEDUA
TAJUK: WAKALAH HAJI DAN UMRAH, QURBAN SERTA PERMASALAHANNYA.
- Perkara-perkara yang boleh diwakilkan dalam kerja haji dan umrah; ialah melontar jamrah dan pelaksanaan dam. Perkara-perkara lain yang tidak boleh diwakilkan antaranya ialah seperti; niat ihram, tawaf, saei, wukuf dan mabit.
- Wakalah qurban hanya boleh dilakukan bagi orang yang masih hidup dengan izinnya. Walaubagaimanapun bapa dan datuk sebelah bapa boleh melakukan qurban untuk anak atau cucu yang belum baligh, dibawah perwaliaannya yang masih hidup.
- Qurban untuk si mati hanya boleh dilakukan apabila diwasiatkan. Manakala qurban untuk si mati tanpa diwasiatkan boleh dilakukan dengan niat berkongsi pahala dengannya.
- Perbelanjaan Badal Haji Wajib tidak terbatas kepada 1/3 harta peninggalan si mati.
KERTAS KERJA KETIGA
TAJUK: BAIK BURUK PETUGAS HAJI YANG TIDAK MELAKSANAKAN HAJI SEMASA BERTUGAS DI TANAH SUCI.
- Petugas Haji yang bertugas di Tanah Suci hendaklah digalakkan supaya menunaikan ibadat haji.
KERTAS KERJA KEEMPAT
TAJUK: LARANGAN IHRAM: KEFAHAMAN MAKSUD PEMAKAIAN SELIPAR (KASUT) YANG MENAMPAKKAN SEMUA JARI KAKI ATAU TIDAK.
- Selipar yang mesti dipakai oleh jemaah haji lelaki semasa dalam ihram hendaklah mengeluar dan menzahirkan semua hujung jari jemari kakinya dan kesemua tumit.
KERTAS KERJA KELIMA
TAJUK: PERMASALAHAN PILIHAN MUSIM HAJI 1430H.
- Umrah sunat yang fasad wajib diqada’. Manakala umrah sunat yang tidak dapat disempurnakan kerana ihsar tidak wajib diqada’.
- Tiga (3) keadaan niat ihram bersyarat bagi jemaah haji wanita:
Yang Dibolehkan:
2.1- Dalam keadaan tidak berhaid dia berniat ihram dengan menyertakan syarat; “Sekiranya aku kedatangan haid dan haidku berterusan sehingga tarikh pulang maka jadi halallah aku.”
2.2- Dalam keadaan berhaid dia berniat ihram dengan menyertakan syarat; “Jika haidku berterusan sehingga tarikh pulang maka jadi halallah aku.”
Yang Tidak Dibolehkan:
2.3- Dalam keadaan tidak berhaid dia berniat ihram kemudian ketika didatangi haid dia berkata; “Jika haidku berterusan sehingga tarikh pulang maka jadi halallah aku.”
- Ihram bersyarat tidak digalakkan bagi niat ihram haji.
- Jemaah yang pergi ziarah ke tempat yang jarak jauh perjalanan dua marhalah (lebih kurang 91km) dan ke atas, hendaklah melakukan Tawaf Wada’.
- Jemaah yang memakai beg kolostomi dikategorikan sebagai orang yang mengalami masalah dharurat dan tidak dianggap sebagai menanggung najis. Wuduk yang diambil oleh pesakit harus digunakan untuk melaksanakan semua ibadat termasuk menunaikan solat fardhu sehingga wuduk tersebut terbatal.
Walaubagaimanapun semasa di Tanah Suci dinasihatkan agar dia mengosongkan beg tersebut apabila hendak menunaikan solat di masjid atau tawaf, kerana dibimbangi jika terlalu banyak takungan ia menjadi berat dan berkemungkinan pecah atau tiris dalam masjid semasa tawaf atau solat.
KERTAS KERJA KEENAM
TAJUK: HAID DAN PERMASALAHAN JEMAAH HAJI WANITA - DARI PERSPEKTIF PERUBATAN.
- Adalah lebih baik bagi jemaah wanita yang tidak menghadapi sebarang masalah haid menghindari daripada mengambil pil menahan haid.
- Jika terdapat permasalahan haid hendaklah dirujuk kepada pakar sakit puan sebaik-baiknya tiga bulan sebelum berangkat ke Tanah Suci.
Sekian, Resolusi ini telah dibentangkan oleh Sahibus-Samahah Datuk Haji Hasan Ahmad, Pengerusi Jawatan Kuasa Penasihat Ibadat Haji, merangkap Mufti Pulau Pinang.
ULASAN AL-FAQIR ILALLAH ABU ANAS MADANI:
Pertamanya terima kasih, jazakumullahu khairan kepada TH kerana telah memilih negeri saya, sebagai tempat bermuzakarah bagi tahun ini. Alhamdulillah, perjalanan muzakarah telah berjalan dengan lancar dan teratur, para peserta pula lebih banyak mendengar dan berdiam daripada bertanya atau mengemukakan hujah-hujah tambahan.
1- Kertas Kerja yang pertama yang telah membincangkan perkara-perkara kerohanian ataupun hikmat di sebalik pensyariatan ini, telah menyebut satu perkara; “Demi menjayakan pemerkasaan hidup rohaniah semasa menjalankan ibadat haji….. antaranya amalan-amalan wirid, zikir dan doa yang perlu dilakukan secara istiqamah. Antara wirid-wirid itu ada dinyatakan dalam Ihya’ jilid 1, khusus berkenaan doa-doa dan wirid. Di dunia Melayu antaranya terkenal ‘Awrad al-Qashashasiyyah….’.”
Ulasan: Ini adalah satu perkara yang menyedihkan, kenapa penulis tidak terus memperkenalkan kepada para jemaah haji, zikir dan doa yang ma’thur daripada Nabi SAW. Yang termayhurnya seperti al’Ma’thurat, ianya lebih mudah dan senang didapati!
2. Kertas Kerja Kedua. Wakalah Haji Dan Umrah, Qurban serta permasalahannya.
Ulasan: Perkara yang dibincangkan tentang badal haji, ramai peserta meragui iklan pungutan badal haji yang banyak di letakkan di tepi masjid, jalanraya, “Upah Haji RM1500” atau ada yang lebih murah lagi, ejen-ejen tersebut beri kepada siapa di Makkah untuk melakukannya? Ana sendiri pernah menalipon kepada ejen bertanyakan hal ini, nampaknya jawapan tidak begitu jelas, kepada siapa diagihkan. Kalau kepada pelajar, berapa orang bilangan pelajar kita di sana?
a- Satu lagi isu yang patut dibahaskan ialah tentang “wakalah” atau “amanah”. Para ustaz yang membawa badal haji. Ana dengar ada yang membuat potongan pengurusan (dakwa mereka) sampai 30%. Waris bagi RM3000, ustaz bagi kepada orang Makkah RM2000 dan ada yang lebih rendah dari itu/ mengambil lebih banyak daripada itu. Atas dasar apakah duit itu diambil? Sedangkan kita membawa amanah, bukannya atas dasar perniagaan. Bagi penerima badal haji itu pula, takkan sama pelaksanaannya bagi yang mereka menerima upah yang lebih murah daripada mereka yang menerima harga yang lebih mahal. Waris-waris si mati pula, jika tahu hanya sedikit yang diberikan, tentulah lebih baik mereka sendiri mencari penerima upah yang murah! Jumlah badal haji yang dibayar adalah upah untuk pembuat haji, bukannya untuk disedekahkan kepada ustaz/ejen yang menjadi orang tengah, jika memang mereka berniat mahu bersedekah kepada ustaz sudah pasti secara jelas dan berasingan akan diberikan atau akan diberitahu secara lansung. Jangan cuba menghalalkan pengambilan amanah itu dengan pelbagai alasan yang diada-adakan sendiri!!
Tetapi jika mengambilnya sekadar RM/SR50/100, sebagai perbelanjaan untuk membeli sedikit cenderamata atau sijil adalah logik dan berpatutan. Dimaklumkan kepada penerima upah dan dipersetujuinya.
b- Isu Dam. Dam yang diambil sepatutnya disembelih terus pada hari-hari haji tahun itu, iaitu pada hari Raya dan hari-hari Tasyrik, sebagaimana yang dilakukan oleh Kerajaan Arab Saudi melalui Bank Pembangunan Islam (IDB). Tetapi apa yang berlaku, ejen/mereka yang mengambil dam ini telah menyimpan amanah ini dan menyembelihnya di luar musim haji, bahkan ada yang berkata “boleh dibuat makan sepanjang tahun”. Mungkin mereka mengambilnya dengan harga yang jauh lebih murah daripada IDB, tetapi wajarkah dam itu tergantung, sedangkan ia adalah salah satu perkara yang wajib dilakukan (contoh bagi yang mengerjakan haji Tamattu’). Menangguhkannya semata-mata untuk mencari haiwan yang murah atau membuat bekalan adalah satu perlakuan yang tidak sepatutnya. Jika para jemaah haji yang mampu mengetahui perkara ini, sudah pasti mereka akan memilih yang lebih mahal sedikit, tetapi sempurna dan mengikut hukum itu daripada memberinya kepada ejen-ejen yang menawarkan harga murah tetapi tidak segera pelaksanaannya. Ada juga yang terus menjualnya kepada ejen lain yang akan melakukan penyembelihan, tanpa terlibat sedikit pun dengan proses tersebut. Apa yang perlu para ustaz / ejen dam perbincangkan ialah status wakalah yang diterima daripada para jemaah, apakah bertepatan dengan syariat atau tidak? Amanah adalah suatu yang besar tanggungjawabnya di sisi Allah!
3. Kertas Kerja Keempat. Resolusi telah memutuskan bahawa syarat selipar yang dipakai oleh jemaah haji lelaki semasa dalam ihram hendaklah mengeluar dan menzahirkan semua hujung jari jemari kakinya dan kesemua tumit.
Ulasan: Pandangan ini perlu diperkemaskan lagi dengan hujah-hujah yang lebih jelas. Maknanya jika hanya tertutup/tidak keluar salah satu jari kakinya maka selipar itu sudah dikira tidak boleh dipakai! Pada hari tersebut telah ditayangkan gambar-gambar selipar yang tidak boleh dipakai dengan membilang jari-jari satu persatu, tidak ada satupun yang harus terlindung.
4. Kertas Kerja Kelima masalah niat bersyarat. Dalam masalah ini resolusi memutuskan bahawa niat bersyarat seperti ini;
“Sekiranya aku kedatangan haid dan haidku berterusan sehingga tarikh pulang maka jadi halallah aku.”
Atau; “Jika haidku berterusan sehingga tarikh pulang maka jadi halallah aku.”
ULASAN: Implikasi kepada lafaz ini sesuatu yang besar, jika tersalah lafaznya, amat berat, hendaklah berhati-hati memilih niat bersyarat, nanti terjadi apabila datang sahaja haid, terbatal hajinya. Hendaklah mendapat bimbingan dan tunjuk ajar daripada guru agama. Demikian juga bagi mereka yang berpenyakit kronik, yang dibimbangi tidak dapat menyelesaikan haji. Para wanita juga harus berjaga-jaga, jangan hanya kedatangan haid sahaja, terus mengambil keputusan untuk ‘keluar daripada ihram’ dengan senangnya, sedangkan masa masih ada untuk mereka menungu dalam ihran dan menyelesaikannya! Sekiranya sudah hendak meninggalkan Tanah Suci, barulah boleh keluar daripada ihram.
Asas kepada masalah ini ialah nasihat Rasulullah saw kepada seorang sahabat, Dhuba’ah bt az-Zubair bin Abdul Muttalib r.a, yang mengadu sakit dan dibimbangi tidak akan dapat menyelesaikan hajinya sehingga waktu pulang. Rasulullah saw lalu mengajar kepada beliau niat bersyarat itu. [HR: Muslim]
Niat ini hanya untuk mereka yang betul-betul memerlukakannya.
5. Kertas Kerja Keenam Dr Faiz Mohd Ramli, pakar Sakit Puan (Ginekologi) telah membentangkan tentang masalah perjalanan haid wanita.
Memanglah masalah ini paling banyak timbul dikalangan jemaah haji wanita. Mengikut doktor masalah haid yang tidak teratur ini berpunca daripada ubat penghalang haid yang diambil oleh mereka kerana terlalu ghairah untuk beribadat di Tanah Suci. Berhati-hatilah kerana ini boleh membawa gangguan kepada kesihatan anda, terimalah ketentuan qada’ dan qadar Ilahi ke atas anak Hawa. Jika anda tidak mengalami apa-apa masalah haid sebelum ini, biarlah ia berjalan secara tabi’i dan normal, ambillah cuti beberapa hari yang diberikan Allah itu dengan melakukan ibadat-ibadat lain yang dibenarkan. Niat baik anda itu, insya’Allah akan diberikan pahala oleh Allah SWT yang Maha Mengatahui.
Dalam kesempatan majlis tersebut ana telah mengemukakan soalan; Perempuan hamil, apakah mungkin didatangi haid? Doktor menegaskan bahawa mengikut ilmu perubatan, wanita hamil tidak akan didatangi haid sepanjang tempoh kehamilannya. Maka jika terdapat darah yang keluar dari rahimnya, maka itu merupakan ancaman terhadap kandungannya, yang menandakan terdapat masalah yang mungkin boleh membawa keguguran terhadap janinnya itu atau lain-lain masalah rahim. Ini sekaligus men’tarjih’kan pandangan para fuqaha’ yang berpendapat sedemikian.
Sekian, wallahu a’lam.
Akhukum, Abu Anas Madani.
Malam Isnin, 12.50am, 8hb Mac 2010M / 22 R/Awwal 1431H.