Ya, sesetengah ulama ada mengatakan sunat membaca kedua-dua surah tersebut. Ada juga yang mengatakan lebih afdal membaca surah al-Kafirun dan al-Ikhlas.
Al-Hafiz Ibn Hajar menyebut : “al-Hakim meriwayatkan daripada jalan Abi al-Khayr dari Uqbah bin Amir katanya (Rasulullah s.a.w. memerintahkan kami melakukan solat sunat Duha dengan membaca surah-surah antaranya : æÇáÔãÓ æÖÍÇåÇ dan æÇáÖÍì . Kata Ibn Hajr lagi : Dan kesesuaian bacaan berkenaan adalah amat jelas. (Fath al-Bari 4/174).
Sheikh al-Ramli dalam Niyahat al-Muhtaj menjelaskan : "Dan disunatkan membaca pada kedua-dua rakaatnya (rakaat Duha) sura al-Kafirun dan al-Ikhlas. Dua surah ini lebih afdal daripada surah al-Shams dan al-Duha".
Namun ada sesetengah mengatakan hadis atau riwayat mengatakan sunat membaca surah al-Shams dan al-Duha itu tidak warid dengan riwayat sahih.
Oleh itu, hukumnya adalah luas, sesiapa yang melakukan solat Duha boleh membaca apa-apa surah yang diingini.
Waalaikumussam..
Ya, sesetengah ulama ada mengatakan sunat membaca kedua-dua surah tersebut. Ada juga yang mengatakan lebih afdal membaca surah al-Kafirun dan al-Ikhlas.
Al-Hafiz Ibn Hajar menyebut : “al-Hakim meriwayatkan daripada jalan Abi al-Khayr dari Uqbah bin Amir katanya (Rasulullah s.a.w. memerintahkan kami melakukan solat sunat Duha dengan membaca surah-surah antaranya : æÇáÔãÓ æÖÍÇåÇ dan æÇáÖÍì . Kata Ibn Hajr lagi : Dan kesesuaian bacaan berkenaan adalah amat jelas. (Fath al-Bari 4/174).
Sheikh al-Ramli dalam Niyahat al-Muhtaj menjelaskan : "Dan disunatkan membaca pada kedua-dua rakaatnya (rakaat Duha) sura al-Kafirun dan al-Ikhlas. Dua surah ini lebih afdal daripada surah al-Shams dan al-Duha".
Namun ada sesetengah mengatakan hadis atau riwayat mengatakan sunat membaca surah al-Shams dan al-Duha itu tidak warid dengan riwayat sahih.
Oleh itu, hukumnya adalah luas, sesiapa yang melakukan solat Duha boleh membaca apa-apa surah yang diingini.
Wallahualam