Hukum meletak kapas yang telah ditaruh wangian mayat (hanut dan kafur) di atas anggota-anggota sujud dan rongga-rongga seperti hidung, telingan dan kemaluan adalah mustahab (digalakkan). Tetapi tidak perlu disumbatkan kedalamnya.
Perkara ini telah dilakukan oleh para salaf seperti yang disebut oleh Imam Syafie.
Tujuan atau dalil perbuatan ini adalah maslahah untuk menjaga mayat dari serangga dan dari berbau atau terkeluar najis disebabkan pergerakannya.
Wangian mayat (hanut dan kafur) yang ditaruh pada kapas tersebut juga dapat menjauhkan mayat dari serangga dan seumpamanya.
Wallahu a3lam
Rujukan:
-al-Umm oleh Imam Syafie: 1/322
-al-Majmuk syarh al-Muhazzab: 5/158
Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,
Hukum meletak kapas yang telah ditaruh wangian mayat (hanut dan kafur) di atas anggota-anggota sujud dan rongga-rongga seperti hidung, telingan dan kemaluan adalah mustahab (digalakkan). Tetapi tidak perlu disumbatkan kedalamnya.
Perkara ini telah dilakukan oleh para salaf seperti yang disebut oleh Imam Syafie.
Tujuan atau dalil perbuatan ini adalah maslahah untuk menjaga mayat dari serangga dan dari berbau atau terkeluar najis disebabkan pergerakannya.
Wangian mayat (hanut dan kafur) yang ditaruh pada kapas tersebut juga dapat menjauhkan mayat dari serangga dan seumpamanya.
Wallahu a3lam
Rujukan:
-al-Umm oleh Imam Syafie: 1/322
-al-Majmuk syarh al-Muhazzab: 5/158