:salam
maaf sbb saya hantar PM... sebenarnya saya tak tahu b/mana nak buat posting soalan kat forum alahkam ni.
soalan saya.
setahu saya mandi wiladah dilakukan selepas habis nifas (maksudnya selepas darah nifas kering)..
baru2 ini saya terima satu email yg mengatakan, orang yg bersalin wajib mandi selepas melahirkan anak... maksudnya lepas selesai bersalin perlu mandi wajib, kemudian selepas darah nifas kering perlu mandi wajib sekali lagi.
soalan saya, adakah wanita yg melahirkan anak perlu mandi wajib ababila selesai bersalin, dan mandi lagi sekali apabila darah nifas kering atau mandi wajib sekali sahaja( iaitu selepas darah nifas kering)..
:wassalam
drpd jentayue
Tiada dalil mengenai mandi wiladah.
Hadith riwayat al-jamaah kecuali an-nasa'ie meriwayatkan bahawa perempuan hendaklah melakukan ghusl dan solat selepas berhentinya darah selepas bersalin samada anak itu hidup atau mati
Imam At-tirmizi menyebut, “di kalangan para sahabat dan generai tabiin dan generasi tabi’ tabiin sepakat mengatakan bahawa wanita selepas melahirkan anak hendaklah ia tidak bersolat selama 40 hari kecuali darahnya berhenti. Sekiranya darahnya berhenti mengalir sebelum tempoh itu (40 hari), hendaklah ia melakukan ghusl (mandi) dan melakukan solat.”
Hadith S.A.W hanya menyebut mandi sekali sahaja selepas keringnya darah nifas.
Mandi wiladah merupakan term kpd mereka yg keguguran/bersalin melalui melalui pembedahan/anak mati. Ia masih dlm lingkungan mandi nifas.
Mengenai mandi dua kali (mandi nifas dan mandi wiladah) datang dari fatwa mufti brunei. Tiada dalil disertakan mengapa perlunya mandi 2 kali(dlm Irysad Hukum Edisi tahun 2000).
Tujuan mandi adalah utk membersihkan diri dan membolehkan kita bersolat. Selepas mandi nifas, boleh bersolat spt yg disebut dlm hadith. Jadi, apa keperluan mandi wiladah?
WA
http://www.zayed.com
:wassalam
Tarjeehan:
Mandi Wiladah = Mandi disebabkan illat bersalin ini adalah satu pendapat yg masyhur dalam Syafi'iyah, antaranya dalam Kitab-kitab popular mereka yg berikut: Fathul Mu'ien, Kifayatul Akhyar dan alGhoyah wa taqreeb. Ini dinamakan mandi wajib kerana bersalin kemudian kena pula mandi kerana tamatnya Nifas (40 hari). Tidaklah kita berminat utk memanjangkan kenapa mereka berpendapat demikian. Tapi spt kata Ust Zayed, mandi yg asah di sisi Jumhur ialah mandi Nifas sahaja. Jika bersalin tanpa darah atau bersalin secara Caesar tanpa ada darah, maka di sisi Hanbaliah dan fatwa2 semasa spt Lajnah Daimah KSA tidak wajib mandi sebab illat mandi ialah adanya Nifas (bila kering nifas, barulah mandi)
Tafsiran mandi wiladah dan nifas ini adalah khilaf pada tafsiran illat (sebab) mandi bagi wanita: samada kerana bersalin atau kerana darah Nifas.
Pilihan kami: Illat mandi bagi wanita bersalin ialah adanya darah nifas. WA