Assalamualaikum,
Berkenaan dengan puasa sunat, ada pendapat yang mengatakan bahawa apabila ada tetamu berkunjung ke rumah kita, adalah sunat kita berbuka kerana meraikan tetamu. Juga apabila kita melintasi kedai makan ada sahabat kita yang beria-ia mengajak kita minum bersamanya hendaklah kita berbuka juga kerana merainya. Walaupun kita berbuka, pahala atau ganjaran puasa akan dikira sebagai pahala puasa sunat 1 hari. Bagaimana pula dengan puasa 6 (puasa sunat Syawal) adakah kita sunat berbuka juga atau kalau kita berbukapun akan dikira satu hari puasa dan seterusnya cuma sambung untuk mencukupkan enam atau hari itu tidak dikira puasa dan kena ganti untuk cukupkan enam hari. Kalau kita teruskan puasa kita dengan memberi alasan kita puasa 6 sambil melayan tetamu minum bagaimana? Tambah-tambah tetamu datang pukul 6 ptg. Sayang jugak nak berbuka.
Minta pendapat ahli panel yang budiman. Kalau tak sempat jawab pada bulan Syawal 1424 ni, bulan depan pun tak apa.
JKK
:salam
Dianjurkan seseorang yg menjalankan puasa sunah itu utk tidak memutuskannya. Jika diputuskan, hukumnya mkaruh mengikut sebhgn ulama'. Sebhgn lagi mengatakan, "Ia bertentangan dgn nilai utama." Allah berfirman;
"Jgnlah kalian membatalkan amal kalian."[Muhammad:33]
Adapun jika tedapat uzur, itu tidaklah mengapa. Bahkan kadangkala ia lebih baik. Uzur ini termasuk jugalah kedtgan tetamu sehingga dirasakan tidak patut utk tidak kita menjamu bersama mereka. Ataupun kita dipelawa oleh tetamu.
Rasulullah saw bersabda, "Para pengunjungmu ada hak pada dirimu,(dalam hadis lain), Barangsiap beriman kpd Allah dan hari akhir, maka mulaikanlah tetamu."{Mutafaq alaih]
Dari Abu Sa'id al-Khudri ra, ia berkata, "Saya membuatkan makanan utk Nabi saw. tatkala makanan itu ku hidangkan, seseorang berkata, "Saya berpuasa." Maka Rasulullah saw bersabda, "Saudaramu mengajakmu dan engkau membebani diri? Berbukalah dan berpuasalah(di hari lain - [email]g@y@t)[/email] menggantikan tptnya jika kau mau."[HR Baihaqi]
TETAPI jika tetamu tidak kisah/tiada masalah dgn kita berpuasa, maka meneruskan puasa itu lebih utama.
Demikianlah pendapat ulama' sepertimana yg dinukilkan oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam fiqhus siyyam. WA.
:wassalam
Ditulis/Disusun oleh
g@y@t
http://Al-Ahkam.net
http://www.eashoppingcentre.com
http://membelahlautan.
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. JKK Ustaz Gayat diatas respon diatas. Apa yang ingin kamin menambah ialah, apakah puasa tersebut perlu diganti?? Terdapat dua pandangan didalam permasalahan ini :-
a. Mazhab Syafie dan Hanbali berpandangan bahawa tidak perlu menggantikan puasa sunat yang dibuka dengan bersebab. Salah satu hadith yang digunakan ialah seperti hadith diatas dari Abu Sa'id al-Khudri ra yg diriwayatkan oleh Al-Baihaqi. Hadith yang lain seperti dari A'isyah ra. bahawa :
Begitu juga dari hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari #1968:
b. Mazhab Hanafi mengatakan bahawa puasa sunat mesti disempurnakan, maka puasa harus diganti. Mereka bersandarkan kepada hadith lain, dari A'isyah ra:
Isnaad hadith ini termasuk orang yang bernama Zamil, dimana didalam Al-Taqreeb dia adalah majhul (tidak dikenali). Imam Al-Nawawi telah menkelaskan hadith ini sebagai Da'if begitu juga dengan Ibn Al-Qayyim didalam Zaad Al-Ma'aad 2/84. Al-Albani juga menkelaskan hadith ini da'if.
----------------
Pendapat pertama dikata pandangan yang paling sahih sekali, iaitu tidak perlu menyempurnakan puasa yang telah dibuka dengan sebab, oleh kerana nasnya yang lebih sahih. Ia juga disokong dari hadith yang datang dari Umm Haani' yang berkata :
Kesimpulannya, puasa sunat yang dibuka tidak perlu digantikan kembali. wallahu'alam.
wassalam
===============
Rujukan :
1. Sheikh Salih Al-Munajjid. [="#800000" size="3"]ÅÐÇ ÔÑÚ Ýí ÕíÇã äÝá Ëã ÃÝØÑ åá íáÒãå ÞÖÇÄå url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=39827&dgn=4&dgn=2
خيرالأمين