Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan walid_izza dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Memakai songkok adalah adat Melayu, memakai Serban adalah adat Arab. Nabi :saw adalah seorang arab maka sudah tentunya baginda memakai serban sebagai pakaiannya. Cuma memakai serban ini termasuk sunnah yang bukan disyariatkan. Sebagaimana terdapat sebuah khabar dhaef :-
ÇáÚãÇÆã ÊíÌÇä ÇáÚÑÈ
"Serban adalah mahkota orang Arab"
Dr Abdulah al-Faqih mengatakan :-
áßäåÇ íÔåÏ áåÇ ãÇ Ñæí Ýí ÇáÞÕÕ æßÊÈ ÇáÊÇÑíÎ Úä ÈÚÖ ÇáÚáãÇÁ Ãäåã ßÇäæÇ íÞæáæä Åä ÇáÚãÇÆã ßÇäÊ ÚäÏ ÇáÚÑÈ Ýí ÇáÞÏíã æßÇäÊ ÈãËÇÈÉ ÇáÊíÌÇä ÈÇáäÓÈÉ áåã.
"Maka jelaslah kepadanya apa yang diriwayatkan didalam kisah-kisah dan buku-buku sejarah dari beberapa ulama' bahawa serban adalah untuk bangsa Arab dulu dan ia bagaikan mahkota bagi mereka"
Orang yang memakainya sudah tentu mendapat ganjaran dari Allah dengan niat kita mencintai Nabi :saw didalam sudut pemakaian. Menurut Dr Abdullah al-Faqih, jika benar-benar ingin mencontohi sunnah Nabi :saw didalam aspek pemakaian serban, lakukannya sepanjang masa (dan bukan semasa bersolat sahaja) sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi :saw.
Perbandingan diantara mereka yang memakai tutup kepala eg: serban, songkok dsb dengan mereka yang tidak memakainya adalah dilihat dari sudut 'menghiaskan' diri atau mencantikkan diri apabila mengadap Allah swt. Menghiasi diri atau mencantikkan diri sebelum menghadap Allah swt hukumnya mustahab (digalakkan). Firman Allah swt :-
ÎõÐõæÇú ÒöíäóÊóßõãú ÚöäÏó ßõáøö ãóÓúÌöÏò
"Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang)" [surah al-'Araf : 31].
Sejauh ini, kebanyakkan hadith-hadith yang memaparkan ganjaran-ganjaran khusus memakai serban didalam solat bertaraf dhaif atau palsu (mawdhu'). Contohnya :
Hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Umar secara Marfu' :-
ÕáÇÉ ÈÚãÇãÉ ÊÚÏá ÓÈÚíä ÕáÇÉ ÈáÇ ÚãÇãÉ
"Solat dengan memakai serban itu ganjarannya 70 kali dari solat tanpa serban"
atau riwayat dari Anas ra:-
ÕáÇÉ ÈÚãÇãÉ ÊÚÏá ÈÚÔÑÉ ÂáÇÝ ÍÓäÉ
"Solat dengan memakai serban ganjarannya 10,000 kebaikkan"
al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dan al-Shakawy mengkelaskan hadith ini sebagai palsu. Al-Sayuthi juga memasukkan hadith ini didalam bahagian hadith2 palsu.
Hadith riwayat Jabir ra :
ÑßÚÊÇä ÈÚãÇãÉ ÎíÑ ãä ÓÈÚíä ÑßÚÉ ÈáÇ ÚãÇãÉ
"Dua rakaat solat memakai serban lebih baik dari 70 rakaat tanpa serban"
Syiekh Nasyiruddin al-Albani mengkelaskan hadith ini sebagai palsu didalam al-Silsilah al-Dhaefah dan Dhaef al-Jaami' al-Shagir.
Kesimpulannya, kami memetik fatwa Dr Abdullah al-Faqih yang menyebut :-
ÝÅä ÊÛØíÉ ÇáÑÃÓ Ýí ÇáÕáÇÉ ÈÇáäÓÈÉ ááÑÌá áíÓÊ ãä Óää ÇáÕáÇÉ ¡ æÓæÇÁ Ýí Ðáß ÇáÅãÇã æÇáãÃãæã æÇáãäÝÑÏ. ÅáÇ Ãäå íÓÊÍÈ ÊÛØíÊå áãä ßÇä ãä ÚÇÏÊå ÇáÊÌãá ÈåÇ áÞæá Çááå ÊÚÇáì: (ÎÐæÇ ÒíäÊßã ÚäÏ ßá ãÓÌÏ).
"Sesungguhnya memakai serban ketika solat bagi kaum lelaki bukanlah termasuk didalam bab sunat-sunat solat, tidak kira samada dia Imam, makmum atau solat bersendirian. Akan tetapi menutup kepala adalah digalakkan (mustahab) bagi sesiapa yang membiasakan diri berhias (mencantikan diri) dengannya sebagaimana firman Allah : 'Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke masjid'".
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan walid_izza dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Memakai songkok adalah adat Melayu, memakai Serban adalah adat Arab. Nabi :saw adalah seorang arab maka sudah tentunya baginda memakai serban sebagai pakaiannya. Cuma memakai serban ini termasuk sunnah yang bukan disyariatkan. Sebagaimana terdapat sebuah khabar dhaef :-
ÇáÚãÇÆã ÊíÌÇä ÇáÚÑÈ
"Serban adalah mahkota orang Arab"
Dr Abdulah al-Faqih mengatakan :-
áßäåÇ íÔåÏ áåÇ ãÇ Ñæí Ýí ÇáÞÕÕ æßÊÈ ÇáÊÇÑíÎ Úä ÈÚÖ ÇáÚáãÇÁ Ãäåã ßÇäæÇ íÞæáæä Åä ÇáÚãÇÆã ßÇäÊ ÚäÏ ÇáÚÑÈ Ýí ÇáÞÏíã æßÇäÊ ÈãËÇÈÉ ÇáÊíÌÇä ÈÇáäÓÈÉ áåã.
"Maka jelaslah kepadanya apa yang diriwayatkan didalam kisah-kisah dan buku-buku sejarah dari beberapa ulama' bahawa serban adalah untuk bangsa Arab dulu dan ia bagaikan mahkota bagi mereka"
Orang yang memakainya sudah tentu mendapat ganjaran dari Allah dengan niat kita mencintai Nabi :saw didalam sudut pemakaian. Menurut Dr Abdullah al-Faqih, jika benar-benar ingin mencontohi sunnah Nabi :saw didalam aspek pemakaian serban, lakukannya sepanjang masa (dan bukan semasa bersolat sahaja) sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi :saw.
Perbandingan diantara mereka yang memakai tutup kepala eg: serban, songkok dsb dengan mereka yang tidak memakainya adalah dilihat dari sudut 'menghiaskan' diri atau mencantikkan diri apabila mengadap Allah swt. Menghiasi diri atau mencantikkan diri sebelum menghadap Allah swt hukumnya mustahab (digalakkan). Firman Allah swt :-
ÎõÐõæÇú ÒöíäóÊóßõãú ÚöäÏó ßõáøö ãóÓúÌöÏò
"Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang)" [surah al-'Araf : 31].
Sejauh ini, kebanyakkan hadith-hadith yang memaparkan ganjaran-ganjaran khusus memakai serban didalam solat bertaraf dhaif atau palsu (mawdhu'). Contohnya :
Hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Umar secara Marfu' :-
ÕáÇÉ ÈÚãÇãÉ ÊÚÏá ÓÈÚíä ÕáÇÉ ÈáÇ ÚãÇãÉ
"Solat dengan memakai serban itu ganjarannya 70 kali dari solat tanpa serban"
atau riwayat dari Anas ra:-
ÕáÇÉ ÈÚãÇãÉ ÊÚÏá ÈÚÔÑÉ ÂáÇÝ ÍÓäÉ
"Solat dengan memakai serban ganjarannya 10,000 kebaikkan"
al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dan al-Shakawy mengkelaskan hadith ini sebagai palsu. Al-Sayuthi juga memasukkan hadith ini didalam bahagian hadith2 palsu.
Hadith riwayat Jabir ra :
ÑßÚÊÇä ÈÚãÇãÉ ÎíÑ ãä ÓÈÚíä ÑßÚÉ ÈáÇ ÚãÇãÉ
"Dua rakaat solat memakai serban lebih baik dari 70 rakaat tanpa serban"
Syiekh Nasyiruddin al-Albani mengkelaskan hadith ini sebagai palsu didalam al-Silsilah al-Dhaefah dan Dhaef al-Jaami' al-Shagir.
Kesimpulannya, kami memetik fatwa Dr Abdullah al-Faqih yang menyebut :-
ÝÅä ÊÛØíÉ ÇáÑÃÓ Ýí ÇáÕáÇÉ ÈÇáäÓÈÉ ááÑÌá áíÓÊ ãä Óää ÇáÕáÇÉ ¡ æÓæÇÁ Ýí Ðáß ÇáÅãÇã æÇáãÃãæã æÇáãäÝÑÏ. ÅáÇ Ãäå íÓÊÍÈ ÊÛØíÊå áãä ßÇä ãä ÚÇÏÊå ÇáÊÌãá ÈåÇ áÞæá Çááå ÊÚÇáì: (ÎÐæÇ ÒíäÊßã ÚäÏ ßá ãÓÌÏ).
"Sesungguhnya memakai serban ketika solat bagi kaum lelaki bukanlah termasuk didalam bab sunat-sunat solat, tidak kira samada dia Imam, makmum atau solat bersendirian. Akan tetapi menutup kepala adalah digalakkan (mustahab) bagi sesiapa yang membiasakan diri berhias (mencantikan diri) dengannya sebagaimana firman Allah : 'Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke masjid'".
WA, wassalam
==============
Rujukan fatwa :
1. ÍÏíË "ÑßÚÊÇä ÈÚãÇãÉ .." ãæÖæÚ. URL : http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=45754&Option=FatwaId
2. ÇáÚãÇãÉ Ýí ÇáÕáÇÉ æÎÇÑÌåÇ. URL : http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=57793&Option=FatwaId
3. Íßã ÊÛØíÉ ÇáÑÃÓ Ýí ÇáÕáÇÉ. URL : http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=6050&Option=FatwaId
4. áÇ íßÑå ááÑÌá ÚÏã ÊÛØíÉ ÑÃÓå Ýí ÇáÕáÇÉ. URL : http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Option=FatwaId&Id=5362
خيرالأمين